728 x 90

رئیس اتاق بازرگانی رژیم تجارت ترجیحی با ترکیه همتراز عهدنامه ترکمنچای است

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی رژیم
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی رژیم

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی رژیم گفت ما در میان کشور‌های اطراف از نظر تجارت ترجیحی فقیرترین کشور هستیم؛ به‌نحوی که یک پیمان ترجیحی با ترکیه بستیم که‌ ای کاش بسته نمی‌شد. و این تجارت ترجیحی با ترکیه همتراز عهدنامه ترکمنچای است.(خبرگزاری صدا و سیمای رژیم ۱۰مهر)

اشاره شافعی به «توافقنامه تجارت ترجیحی میان رژیم ایران و ترکیه» باز می‌گردد که از اول ژانویه ۲۰۱۵ اجرایی شد. بر پایه این توافقنامه، ۱۴۰فقره از کالاهای صادراتی ایران شامل اقلام کشاورزی، شیلات و مواد غذایی و ۱۲۵ فقره از کالاهای صادراتی ترکیه شامل تولیدات صنعتی، زیر پوشش تخفیف تعرفه‌های گمرکی قرار گرفته‌اند.

عبارت «قرارداد ترکمانچای» که به عهدنامه ایران و روسیه تزاری و از دست رفتن بخش‌های بزرگی از ایران در جنوب قفقاز اشاره دارد، پیش از این درباره سند همکاری‌های جامع ۲۵ساله رژیم ایران و چین نیز به کار رفته بود.

امضای توافقنامه ترجیحی ایران و ترکیه با مخالفت‌های زیادی در ایران روبرو شد و برخی از تجار ایرانی در نامه‌ای به مقام‌های رژیم آخوندی از جمله معاون اول دولت آخوند روحانی خواستار لغو آن شدند ولی چنین اتفاقی رخ نداد و اردیبهشت امسال، فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، گفت دو کشور در حال مذاکره برای «گسترش توافقنامه تجارت ترجیحی» هستند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/59833317-225f-4622-8d7f-b9a40d15f6e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات