728 x 90

حکم دادگاه ویژهٔ لبنان؛ بازتاب‌ها و پیامدهای آن

سخن روز
سخن روز

حکم دادگاه ویژه ملل متحد برای لبنان در مورد ترور رفیق حریری نخست‌وزیر وقت لبنان با موضع‌گیریهای متفاوتی از جانب طرفهای ذینفع، مواجه شد.

این حکم به‌رغم همهٔ محدودیتها و کارشکنی‌ها جای هیچ تردیدی باقی نگذاشت که این جنایت بزرگ به‌دست حزب‌الشیطان که چیزی جز بخشی از سپاه پاسداران نیست انجام شده است.

استقبال از حکم دادگاه

سعد حریری که زمان صدور حکم در پرونده قتل پدرش شخصاً در دادگاه ویژه لبنان حضور داشت، گفت: «حقیقت امروز مشخص شده و تنها اجرای عدالت باقی مانده است». سعد حریری هم‌چنین متعهد شد که آرام نگیرد تا مجازات اجرا شود. وی گفت، «زمان آن است که حزب‌الله پاسخگو باشد. حزب‌الله طرفی است که بایستی امروز بها بپردازد».

پمپئو وزیر خارجهٔ آمریکا ضمن استقبال از حکم دادگاه گفت: «محکومیت سلیم عیاش مؤید چیزی است که جهان بیش‌از‌پیش می‌داند که حزب‌الله و اعضایش... عناصر یک سازمان تروریستی را تشکیل می‌دهند که هدفش پیشبرد طرح‌های فرقه‌یی و منحوس رژیم ایران است».

وزارت امور خارجهٔ عربستان نیز اعلام کرد عربستان حکم دادگاه ویژه ترور رفیق حریری و محکومیت یکی از عناصر گروه تروریستی حزب‌الله را آغازی برای مجازات جانیان می‌داند. حزب‌الله لبنان ابزاری در دست رژیم ایران است».

اشرف الریفی» وزیر دادگستری پیشین لبنان که مدیرکل نیروهای امنیت داخلی لبنان و از مشارکت‌کنندگان در تحقیقات مربوط به‌این ترور بوده در گفتگو با روزنامه «الشرق‌الأوسط» گفت: «عملیات ترور رفیق حریری برآیند تصمیمی عجولانه نبود بلکه نتیجه برنامه چیده شده از جانب رژیم‌های ایران و سوریه بود که حزب‌الله با حمایت لجستیک اطلاعات سوریه آن را انجام داد».

فصل مشترک همهٔ این موضع‌گیریها آن است که حکم دادگاه ویژه لبنان مبنی بر محکومیت یکی از اعضای ارشد حزب‌الشیطان، در واقع مؤید آن است که این جنایت توسط حزب‌الشیطان و به‌دستور اربابانش در تهران صورت گرفته است. چرا که به‌نوشتهٔ سایت تلگراف لندن (۲۹مرداد) «اساساً انگیزه اصلی قتل رفیق حریری به‌خاطر مخالفت او با ادامه دخالت‌های رژیم ایران و متحد سوری آن در امور داخلی این کشور بوده است».

«تلگراف» با بیان این‌که ترور یکی از شیوه‌های رایج رژیم ایران برای مرعوب ساختن همسایگان عرب خود می‌باشد، خاطرنشان می‌کند: «در لبنان و سوریه و عراق و یمن و غزه هر جا در خاورمیانه اختلاف و ناآرامی هست همواره به‌نفوذ شرورانه رژیم ایران برمی‌گرددکه به‌دنبال اعمال سلطه بر منطقه است».

به این ترتیب حکم دادگاه ویژه لبنان یک بار دیگر همهٔ نگاهها را متوجه منشأ اصلی ترور و ناامنی و جنگ‌افروزی در کشورهای منطقه کرد که نامی جز رژیم آخوندی ندارد که سیاست‌های مخرب خود را از طریق نیروهای مزدور و نیابتی‌اش پیش برده است. اکنون با زیر ضرب رفتن رژیم، این نیروها، از جمله حزب‌الشیطان لبنان نیز به پایان حیات انگل‌وار خود رسیده‌اند و هم‌چنان که بها حریری فرزند کوچکتر رفیق حریری گفت: «حزب‌الله جایی در آینده لبنان ندارد».

موضع مجاهدین و مقاومت ایران

اطلاعیه کمیسیون خارجهٔ شورای ملی مقاومت ایران نیز اعلام کرد: «قتل رفیق حریری به‌دستور خامنه‌ای، با طراحی قاسم سلیمانی و توسط حزب‌الشیطان شعبه پاسداران انجام شد. خامنه‌ای ۱۰سال پیش تهدید کرد و گفت این دادگاه فرمایشی است و هر حکمی بدهد مردود است.

حکم دادگاه یکبار دیگر نشان می‌دهد که تنها راه‌حل بحران لبنان خلع ید از رژیم ایران در لبنان و کوتاه کردن دست سپاه پاسداران و مزدوران لبنانی‌اش مانند حزب‌الله از مقدرات این کشور است».

این که جامعهٔ بین‌المللی امروز به‌همان واقعیتی رسیده که مجاهدین و مقاومت ایران سالهاست بی‌امان در مورد آن روشنگری و افشاگری کرده‌اند، نمود دیگری از شکل‌گیری یک تعادل‌قوای جدید و نشانهٔ مرحله نوینی است که علیه رژیم آخوندی در منطقه آغاز شده است و حکم دادگاه ویژه لبنان مبین آن است که مرحله حسابرسی از رژیم آخوندی و پس دادن تاوان همهٔ جنایتها و جنگ‌افروزیها و آدم‌کشی‌های این رژیم از عراق و سوریه تا لبنان و یمن و افغانستان، علیه مردم این کشورها فرا رسیده است. البته باید تأکید کرد که قربانی اصلی جنایتهای نظام پلید ولایت فقیه طی این سالیان مردم ایران بوده‌اند؛ زیرا صدور تروریسم و جنگ‌افروزی در خارج همواره مکمل سیاست سرکوب و ارعاب و اعدام در داخل کشور بوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/09706014-5f4e-4c7e-aee9-a80fd74933dd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات