728 x 90

دونالد ترامپ در نامه‌ای، جزئیات فرمان اجرایی مربوط به تحریم تسلیحاتی رژیم ایران را به کنگره داد

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

روز دوشنبه ۳۱شهریور، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال نامه‌یی رسمی به کنگره ایالات متحده جزئیات فرمان اجرایی مربوط به تحریم تسلیحاتی رژیم ایران، از جمله توقیف و انسداد اموال و دارایی‌های اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط با آن، را اعلام کرد.

در متن «فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا برای مسدود کردن اموال اشخاص مشخص در رابطه با فعالیت‌های رژیم ایران در زمینه سلاحهای متعارف» که در سایت کاخ‌سفید به تاریخ ۲۱سپتامبر۲۰۲۰ (۳۱شهریور۹۹) منتشر شده، ترامپ اعلام کرد: به‌موجب اختیاراتی که قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا از جمله قانون کاتسا، قانون اختیارات اضطراری اقتصادی بین‌المللی، قانون وضعیت‌های اضطراری ملی، به رئیس‌جمهور تفویض کرده‌اند؛ من دونالد ترامپ، به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده تشخیص می‌دهم که:

سیاست آمریکا مقابله با تأثیرات مخرب (رژیم) ایران در خاورمیانه از جمله انتقال سلاحهای متعارف بی‌ثبات‌کننده از ایران به خارج و یا دریافت سلاحها و مواد مرتبط توسط رژیم ایران است.

انتقال سلاحها یا مواد مرتبط یا تجهیزات نظامی از ایران و به‌ایران، تهدیدی مستمر برای امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی ایجاد می‌کند که در استمرار حمایت نظامی رژیم ایران بارز می‌شود که سوخت‌رسان درگیریهای جاری در سوریه، لبنان، عراق و یمن است.

منفعت (رژیم) ایران از شرکت در معاملات تسلیحات متعارف، کاهش انزوای بین‌المللی و کسب درآمدی است که برای حمایت از گروه‌های تروریستی و تأمین مالی فعالیت‌های شرورانه به‌کار می‌گیرد. در سایه این یافته‌ها و به‌منظور برداشتن گامهای بیشتر در رابطه با وضعیت اضطراری ملی، بدینوسیله فرمان می‌دهم که:

-هر دارایی و منافع مربوط به هر دارایی که در آمریکاست، و بعد از این داخل ایالات متحده قرار می‌گیرد، یا اکنون و یا بعد از این در مالکیت و یا کنترل فردی از افراد نامبرده در ایالات متحده قرار می‌گیرد، مسدود می‌شود و ممکن است غیرقابل انتقال، پرداخت، صدور و خارج کردن شود و یا در موارد زیر غیرقابل معامله شود:

- هر کس که به‌تشخیص وزارت‌خارجه و مشاور وزارت خزانه‌داری، در فعالیتهایی مشارکت داشته باشد که به‌طور مادی به عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات یا مواد مرتبط از جمله قطعات یدکی به‌ایران یا از ایران، یا برای استفاده در ایران یا به‌سود ایران کمک کند (مشمول تحریم می‌شود).

-هر کس که به‌تشخیص وزارت‌خارجه با مشورت وزارت خزانه‌داری، به‌نحوی آموزش فنی، منابع مالی یا خدماتی، راهنمایی و سایر خدمات در اختیار رژیم ایران قرار دهد یا به عرضه، فروش، انتقال، تولید، سرویس و نگهداری سلاح برای رژیم ایران کمک کند (مشمول تحریم می‌شود).

-تکثیر سلاح و یا مواد مربوط به این کار یا مواردی که مقصد نهایی آنها استفاده در امور نظامی یا استفاده توسط افراد نظامی باشد (مشمول تحریم می‌شود).

-هر گونه معامله که از این ممنوعیتها طفره برود و یا اجتناب کند یا هدفش طفره رفتن یا اجتناب باشد یا به نقض ممنوعیتها مبادرت کند و یا برای نقض ممنوعیتها تلاش کند (مشمول تحریم می‌شود). .

رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر این‌که هر گونه توطئه برای نقض این ممنوعیتها ممنوع است، اضافه می‌کند:

وزیر خزانه‌داری می‌تواند مطابق با قانون قابل اجرا هر یک از این وظایف را در وزارت‌خارجه خزانه‌داری مجدداً تفویض کند و کلیه ادارات و نمایندگی‌های آمریکا تمامی اقدامات لازم را برای اجرای مفاد این دستور در اختیار خود دارند.

پیام رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره

مسدود کردن اموال و دارایی‌های کسانی که به برنامه تسلیحاتی رژیم ایران کمک می‌کنند

رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی به کنگره نوشت:

به‌دنبال قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق مجازاتها و تحریم‌ها و قانون اضطراری بین‌المللی قدرتهای اقتصادی، من یک فرمان اجرایی صادر کرده‌ام که تأیید می‌کند، سیاست ایالات متحده برای مقابله با دخالت شرورانه رژیم ایران در خاورمیانه (به قوت خود) باقی مانده است. از جمله انتقال بی‌ثبات کننده تسلیحات متعارف از ایران و دستیابی به اسلحه و مواد مربوطه توسط رژیم ایران.

جابه‌جایی اسلحه یا مواد نظامی یا تجهیزات نظامی مرتبط با آن، به ایران و یا از ایران تهدیدی مستمر برای امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی است. رژیم ایران از مشارکت در تجارت اسلحه سود می‌برد…

این فرمان در مشورت با وزیر خزانه‌داری و در مشورت با وزیر امور خارجه، اموال و سود های موجود در اموال و اشخاص تعیین شده توسط وزیر امور خارجه را مسدود می‌کند.

انجام هر فعالیتی که به‌طور مادی در تهیه و توزیع و تأمین و فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم سلاح یا مواد مرتبط از جمله قطعات یدکی به ایران یا از ایران و یا برای به کارگیری آن در ایران و یا به سود ایران کمک کند.

ارائه هر گونه آموزش فنی و تأمین منابع مالی یا خدمات و مشاوره و سایر خدمات یا یاری رساندن در رابطه با تأمین و فروش و انتقال و تولید و نگهداری یا استفاده از تسلیحات

مشارکت در هر فعالیتی که به‌طور مادی به گسترش و تکثیر تسلیحات کمک می‌کند

هر کسی که به‌طور مادی به رژیم ایران کمک کند یا آنرا از نظر مالی یا مادی تأمین کند، یا از آن پشتیبانی فنی کند یا کالاها و خدمات در اختیار آن قرار دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2bf11a48-1567-4100-9db5-a1cf7145ea09"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات