728 x 90

دهه هشتادی‌ها و لرزه بر پیکره نظام

اعتراضات گسترده در ایران
اعتراضات گسترده در ایران

به‌دنبال اعتراضات گسترده و سراسری مردم ایران که بار دیگر زنگ خطر سرنگونی تمامیت رژیم را به صدا درآورد رسانه‌های حکومتی به تجزیه تحلیل این رویداد کم نظیر پرداخته و همگی دهه هشتادی‌ها را محور این خیزش اجتماعی معرفی کردند.

 

 سایت حکومتی دنیای اقتصاد۷ مهر : همزمان با گذشت دو هفته از ناآرامی‌ها پس از درگذشت مهسا امینی، برخی از تحلیل‌ها از چرایی حوادث اخیر از جوان بودن معترضان و هم‌چنین عدم وابستگی آنها به گروهها حکایت دارد. بر اساس این بررسی‌ها، جمعیت شرکت‌کننده در اعتراضات اخیر عمدتاً زیر ۱۸سال هستند. از سوی دیگر بسیاری از جامعه‌شناسان نیز معتقد به جوان بودن معترضان و لزوم توجه به خواسته‌های آنها هستند.

 

برآورد سایتهایی هم‌چون خبرگزاری حکومتی  فارس  از دلایل اعتراضات اخیر قابل توجه است. این خبرگزاری روز سه‌شنبه در گزارشی از درون تجمعات در تهران اعلام کرد که تقریباً همگی شرکت‌کنندگان در تجمعات زیر ۱۸سال هستند. بر اساس این گزارش معترضان هیچ نسبتی با گروهک‌هایی که بار‌ها وصف حال‌شان را شنیده بودیم، ندارند.

این خبرگزاری به نفرت مردم ایران و خصوصاً دهه هشتادیها نسبت به روحانیت اشاره کرد و نوشت: «معترضان به‌شدت نسبت به دین بغض دارند. روحانیت و اسلام را عامل ناخوشی‌شان می‌دانند».

 

سایت حکومتی  عصر ایران۷ مهر  نیز به تفاوت این خیزش با قیام‌های قبلی اشاره کرد و نوشت: «دهه هشتادی‌ها» که اینک در دوران پرشور نوجوانی و ابتدای جوانی‌شان هستند، بی‌گمان محور مهم‌ترین موضوع روز هستند، چرا که اغلب کسانی که در روزهای اخیر برای بیان اعتراضات خود به خیابان‌ها رفتند، نوجوانان و جوانان متولد اوایل و اواسط دهه۸۰ خورشیدی‌اند. فارغ از مطالباتی که آنها در روزهای اخیر فریادش زده‌اند و بدون قضاوت محتوایی در این باره، باید گفت که نظام سیاسی حاکم بر ایران، هم‌اکنون با روان‌شناسی جدیدی از معترضان مواجه است که با جنس معترضان پیشین، تفاوت جدی دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6223c9ee-078f-4da9-9d95-9fd095641f6c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات