728 x 90

دم خروس ورشکستگی یا قسم خودکفایی؟

صنعت نفت ایران
صنعت نفت ایران

صنعت نفت در رژیم آخوندی گلوگاه اقتصاد نظام به حساب می‌آید. برای همین است که تحریم نفتی رژیم به‌گفته کارشناسان اقتصادی، منجر به از نفس افتادن اقتصاد و متوقف شدن چرخهٔ پولسازی رژیم شده است. این صنعت علاوه بر تشدید تحریم‌ها، در چالشهای دیگری هم قرار گرفته که البته منتج از تحریم‌ها هستند ولی هر یک برای به گل نشستن کشتی اقتصادی رژیم کافی است.

رژیم آخوندی در مورد وضعیت صنعت نفت و توان تولید نظام دچار یک دوگانه‌گویی کشنده شده است. از طرفی هم‌سو با دروغ‌درمانیهای آخوند رئیسی ناگزیر از ادعای پیشرفت و راهگشایی است. و از سوی دیگری چشم‌انداز به صفر رسیدن تولید تا جایی نزدیک و تهدید کننده شده است که از حالا مقامات حکومتی می‌گویند ممکن است سال آینده وارد کننده گاز شویم.

 

کدام را باور کنیم؟

ادعاهای پیشرفت رژیم در زمینه خودکفایی صنعت نفت چیزی در این حدود است: «رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از خودکفایی ۸۵درصدی در صنعت نفت در ساخت تجهیزات صنعت نفت گاز و پتروشیمی خبر داد» (۱۳آبان۱۴۰۰).

این مهرهٔ رژیم در همین برنامه با نمایش تعدادی اتصالات که آنرا ۸۵درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی معرفی کرد، مدعی این خودکفایی شد

اما اوجی وزیر نفت رژیم یک گام فراتر رفت و به ادعای ۱۰۰درصد رسید. او روز ۷آبان در شبکه خبر رژیم گفت: «یک آمادگی صددرصد را انشاالله در بخش بالادست را داریم برای تولید گاز و هم‌چنین پالایشگاهها‌مون که الحمدلله اورهالشون انجام شده... . با ذخایر سوخت مایع که در نیروگاهها و صنایع داریم انشاءالله زمستان را بدون چالش پشت سر بذاریم».

این امیددرمانیها در حالی است که همین اوجی وزیر نفت آخوندرئیسی جلاد پیش از این اعلام کرده بود به‌دلیل این‌که میادین گازی پارس جنوبی و چندین پروژه دیگر را در زمان مقرر آماده نکردیم، خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل شدیم.

 

آنچه را که وزیر نفت رژیم به‌صورت کلی به اسم «خسارات جبران ناپذیر» اسم برده است را منابع و محافل نفتی و تجاری صریح‌تر گفته‌اند. این منابع اعلام کرده‌اند با وجود این‌که رژیم ایران از لحاظ منابع طبیعی نفت و گاز رتبه سوم جهان را دارد، اما به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و سوء مدیریت رژیم و نبود زیرساخت مناسب از لیست ٢٠ شرکت بزرگ نفت و گاز جهان حذف شد.

از طرف دیگر خبرگزاری حکومتی ایلنا روز ۱۱آبان ۱۴۰۰ نوشت: «اوجی روز یکشنبه (نهم آبان ماه) در نشستی که به‌منظور هماهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ تشکیل شد، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری لازم در صنعت نفت و گاز انجام نشده است و حال آن که برای پاسخ به نیاز کشور به ۱۶۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز داریم.

وی با بیان این‌که اگر برای توسعه هزینه نشود در آینده به واردکننده این محصولات تبدیل می‌شویم، افزود: طرح‌هایی که توجیه اقتصادی ندارند دامن دولت و مجلس و در کل اقتصاد کشور را خواهد گرفت».

به این ترتیب دم خروس ورشکستگی نفتی و به گل نشستن صنعت نفت در اثر سیاست‌های مخرب رژیم آخوندی از میان امیددرمانیها بیرون زده و چشم‌انداز تاریک از میان رفتن منابع نفتی و گازی که دارایی مردم ایران هستند در اثر عدم رسیدگیها و بهره‌برداری بیش از ظرفیت چاه‌ها بیش‌از‌پیش روشن شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a34cf392-fbd6-452b-9d78-a6840bed57ca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات