728 x 90

دلار ۲۶هزار تومانی، کمر ریال تا خورد

دلار به ۲۶هزار تومان رسید
دلار به ۲۶هزار تومان رسید

روزنامه‌های حکومتی امروز یکشنبه ۲۹تیر درباره افزایش نرخ دلار با عناوینی مثل "سکوت تلخ"، "صعود در سکوت"،"بی‌توجهی دولتمردان به گذر دلار از مرز ۲۵هزار تومان" و "کمر ریال تا خورد" نوشتند: «ایران ارز به اندازه کافی ندارد. کما این‌که ارز یک کالاست و مانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضاست. صادرات نفتی ایران سقوط کرده و ارز دریافتی ایران کم شده است. صادرات غیرنفتی ایران رشد قابل قبولی نداشته و زیرساختها و بسترهای لازم برای افزایش صادرات فراهم نشده است».

روزنامه حکومتی آفتاب یزد نوشت: «در شرایطی که هر روز دلار و سکه رکورد جدیدی را می‌زنند مسئولان مرتبط از جمله رئیس بانک مرکزی سکوت اختیار کرده‌اند. کارشناسان اقتصادی معتقدند تداوم این روند منجر به کوچکتر شدن هر چه بیشتر سفره مردم از جمله طبقه متوسط می‌شود.
علاوه بر عوامل "سنتی"، عوامل تازه‌یی هم مزید بر علت شده و مردم را با این وضع نابسامان روبه‌رو کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل این است که ایران ارز به اندازه کافی ندارد. کما این‌که ارز یک کالاست و مانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضاست. صادرات نفتی ایران سقوط کرده و ارز دریافتی ایران کم شده است.
نگاهی به پیامدهای تشدید تحریم‌ها بر درآمد نفتی ایران که در سال۹۸ به ۸میلیارد دلار رسید گویای وضعیت پرمخاطره حاکم بر بازار ارز ایران خواهد بود. اگر ‌چه اقتصاددانان معتقدند به‌دلیل برداشته شدن برخی معافیت‌ها، درآمد سال جاری دولت به کمتر از ۸میلیارد دلار نیز می‌رسد. این در حالی است که درآمد ایران از صادرات نفتی در دهه۹۰ سالانه بالای ۱۰۰میلیارد دلار بوده است!
دولت ظرف ۱۵سال گذشته ۲۸۰میلیارد دلار ارز به بازار تزریق کرده تا بتواند قیمت ارز را متعادل کند و این ذخیره‌ای در حال حاضر وجود ندارد».

روزنامه حکومتی جهان صنعت با عنوان صعود در سکوت؛ بی‌توجهی دولتمردان به گذر دلار از مرز ۲۵هزار تومان نوشت: «ثبت نرخ ۲۵هزار و ۲۵۰تومانی برای دلار بر تابلوی معاملات صرافی‌های منتخب می‌تواند حامل چند پیام مهم و روشن باشد؛ نخست آن‌که تقاضا برای خرید دلار به‌منظور حفظ ارزش دارایی‌های ریالی هم‌چنان رو به افزایش است و تنها با تقویت طرف عرضه است که می‌توان ارز مورد نیاز متقاضیان را تأمین کرد. دوم آن‌که راههای بازگشت ارز حاصل از صادرات بسته شده و بخشی از صادر کنندگان نیز ناچاراًً به جرگه تقاضا‌کنندگان ارز در بازار ملحق شده‌اند. سوم آن‌که التهابات قیمتی در سایر بازارهای مالی به بازار ارز نیز سرایت کرده به‌طوری که معامله‌گران و فعالان این بازار در تلاش‌اند عقب‌ماندگی خود از سایر بازارها را با افزایش بیشتر قیمت‌ها، ولو به‌صورت تصنعی، جبران کنند».

روزنامه حکومتی رسالت با عنوان "کمر ریال تا خورد" نوشت: «ارزش ریال در ماه‌های اخیر به‌طور ناگهانی روند نزولی داشت. این در شرایطی است که ارزش پول برخی کشورهای جنگ‌زده همسایه که اقتصاد ضعیف‌تری نسبت به ایران دارند، سال‌ها با تغییرات اندکی همراه بوده است.
با رشد پنج برابری نرخ دلار در دو سال گذشته، صادرات غیرنفتی ایران رشد قابل قبولی نداشته و زیرساختها و بسترهای لازم برای افزایش صادرات فراهم نشده است.
در شرایط بحران فعلی که ارزش پول ملی به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش داشته است، شاهد بی‌برنامگی محض از سوی دولت و بانک مرکزی به‌عنوان متولی سیاست‌گذاری پولی کشور هستیم به‌طوری که فاصله ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی بیشتر و عمیق‌تر می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8a648ceb-1967-4531-8933-f7a0f9b571e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات