728 x 90

دلار چهل و چند هزار تومانی؛ محاربه با ملت ایران

دلار چهل و چند هزار تومانی؛ محاربه با ملت ایران
دلار چهل و چند هزار تومانی؛ محاربه با ملت ایران

قیام حماسه آفرین جوانان ایران از ۱۰۰روزگی خود گذشت. پیکار در کوچه و خیابان شهرهای میهن ادامه دارد. در حالی که غم از دست رفتن جوانان آگاه و شجاع در مزارهایشان تبدیل به خشم و خروش یارانشان می‌گردد، فریاد ایستادگی تا پایان، این میثاق را توان بیشتری می‌بخشد. آن‌سوی میدان نبرد اما نظام ولایت فقیه غرق در ابر بحرانها، از یک‌طرف مشغول روحیه دادن به نیروهای سرکوبگر با وعده دادن پول و امکانات است، از طرف دیگر با ورشکستگی ارکان اقتصاد ملی، دیگر اندوخته‌ای برای پول پاشی و مانورهای عوام‌فریبانه ندارد. نمونه آخرینش افزایش بی‌محابای قیمت ارز به بالای ۴۴هزار تومان و نوسانهایی در این حدود و برکناری یک کارگزار دست‌نشانده در بانک مرکزی و جایگزین کردنش با مهره‌ای دست دوم برای اثر بخشی روانی در بازار است.

 

انتصاب آخوند رئیسی؛ شعله‌ور شدن آتش گرانی

از روزی که عضو هیأت مرگ زندانیان سیاسی به ریاست‌جمهوری منتصب شد، علاوه بر شعله کشیدن خیزش و خروشهای جوانان عاصی و شورشی، در حوزه اقتصاد و بازار هم آتش گرانی و افزایش قیمت مسکن و خودرو و ارز و مهمتر از همه اجناس خوراکی و دارو مورد نیاز مردم هم بالا گرفت. رئیسی بی‌سواد و باند کابینه‌اش تا توانستند وعده نصف و تک رقمی کردن تورم را دادند اما حالا وضعیت سفره مردم از زمان جنگ جهانی دوم هم بدتر شده است.

 

افزایش نرخ ارز در ۲سال اخیر

علی قنبری، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید ۱۶ماه است که با نوسان نرخ ارز روبه‌رو هستیم ولی این دو ماه اخیر شدت گرفته است. وی علل این وضعیت را به سیاست داخلی و خارجی رژیم آخوندی ربط می‌دهد و می‌گوید: «نوسان شدید نرخ ارز ناشی از تأثیر تحریم‌ها، تعلیق مذاکرات برجام، ناآرامی‌های داخلی و قطع ارتباط ایران با بسیاری از کشورهای دنیا است» (خبر آنلاین۹دی۱۴۰۱) با این‌که رژیم آخوندی ادعای فروش بیشتر نفت را دارد اما این کارشناس می‌گوید: «درآمدهای نفتی به‌صورت دلاری به ندرت به دست می‌آید و به‌دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد، درآمدهای ارزی به‌صورت نقدی به دست ما نمی‌رسد». نظام ولایت فقیه با این‌که نفت و گاز و مشتقاتش را به ثمن بخس و بسیار پایین‌تر از قیمت بازار حراج می‌کند اما باز نمی‌تواند تقاضاهای تأمین نشده را پاسخ دهد. این در حالی است که سخنگوی دولت هم‌چنان ادعا می‌کند: «درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ما است. بنابراین دلیل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز در جنگ ترکیبی دشمن و اغتشاشات اخیراست» (فارس۹دی۱۴۰۱)

 

دولت عامل گرانی نرخ ارز است

اگر به سطح عمیق‌تر بحران اقتصادی حاکمیت خامنه‌ای نگاهی بیاندازیم، عاملان اصلی این ورشکستگی‌ها را خواهیم دید. یکی از آنها بانک‌های مافیایی هستند که از پول مردم، سود های نجومی و غیرقانونی به‌دست می‌آورند اما عامل مهمتر ارز فروشی دولت است که با این کار کسری بودجه و نیاز باندهای حاکم را تأمین می‌کند.

حسین راغفر می‌گوید: «به‌طور قطع دولت عامل گرانی نرخ ارز است. دولت هر صبح به بانکها و صرافی‌ها اعلام می‌کند که امروز نرخ دلار و نرخ ارز چقدر باشد و چقدر بفروشند. دولت به‌دلیل کسری بودجه نسبت به افزایش نرخ ارز اقدام کرده است. منافع عده‌یی سودجو و غارتگر در این وضعیت گرانی ارز است. مشکل دیگر بانک‌هایی هستند که به غده‌های سرطانی تبدیل شدند. اما موضوع این است که این بانکها و مجموعه‌ها متعلق به بنیادها و ستادها هستند» (ایلنا۲۶آذر۱۴۰۱)

 

«دولت از گرانی ارز حتماً منتفع می‌شود»

فروش ارز با قیمتهای بالا توسط دولت از سوی سایراقتصاددانان نیز تأیید شده است. مرتضی افقه می‌گوید، دولت ارز قابل توجهی در اختیار ندارد. تا تحریم‌ها هم ادامه دارد کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد. بنابراین «دولت حتماً از افزایش قیمت ارز منتفع می‌شود چون ارزها، به‌دلیل مالکیت درآمد نفتی عمدتاً دولتی است» (رادیو فرانسه۹دی۱۴۰۱)

 

دولت و مجلس دچار جهالت اقتصادی هستند

مهدی پازوکی، اقتصاددان با بیان این‌که این دولت و مجلس دچار جهالت اقتصادی هستند و به مبانی علم اقتصاد آگاهی ندارند تأکید کرد: «قیمت دلار و طلا و سکه و اساساً اقتصاد با بگیر و ببند و چوب و فلک و اعدام اصلاح نمی‌شود. با این شیوه حکمرانی آقای رئیسی، قطعاً بحران اقتصادی کشور را بیش از این فرا خواهد گرفت» (دارایان۸ دی۱۴۰۱)

 

شورش فقرا محتوم است

دست آخر تحلیلگران اقتصادی چند توصیه به رئیس کل جدید بانک مرکزی دارند: «چرخ را دوباره اختراع نکنید!آمار بازی نکنید!سانسور نکنید! (و در نهایت) در مقابل خواسته‌های نامعقول بایستید. اگر این نباشد کشور را به قهقهرا خواهید برد و خودتان را نابود خواهید کرد» (اقتصاد آنلاین۸ دی۱۴۰۱)

اما حرف آخر را آن اقتصاددان گفت که وعده‌های توخالی اوضاع را بدتر خواهد کرد و‌ «پیآمد این وضعیت شورش طبقه فقرا یا همان شورش گرسنگان است»

آری! پاسخ جوانان، تهیدستان، شورشگران و لشگر گرسنگان در نبرد با فاشیسم غارتگر دینی چیزی نیست جز؛

«فقر، فساد، گرونی ـ میریم تا سرنگونی»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3657417d-cf3d-466c-a5cb-ef253f4eea4f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات