728 x 90

دستگیری و سرکوب، بنزین بر آتش خشم مردم - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز ششم مهر، بیشترین عنوانها اختصاص یافته است به بحرانهای اجتماعی و اذعان به قیام اقشار عاصی و بحرانهای اقتصادی و فشار تحریم‌ها بر نظام از. در کنار اینها وعده‌درمانیها برای واکسن دیده می‌شود. تنش میان رژیم و جمهوری آذربایجان از موضوعات مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. کیهان خامنه‌ای در یادداشت روزش به قلم پاسدار سرتیپ سعدالله زارعی تلویحا همسایه شمالی را تهدید کرده است. اما در روزنامه‌های باند مغلوب از جمله آرمان به‌نقل از عباس موسوی سفیر رژیم در باکو، نسبت به همهٔ ادعاها علیه جمهوری آذربایجان غلط‌کردم‌گویی کرده و اقدام کامیون‌داران رژیم را غیرقانونی خوانده و به‌نقل از خامنه‌ای کد آورده که کوچکترین ادعایی نسبت به همسایهٔ شمالی ندارد.

دستگیری و سرکوب، بنزین بر آتش خشم مردم

در روزنامه‌های حکومتی به گوشه‌هایی از اعتراضات گستردهٔ روزهای اخیر از جمله اعتراضات معلمان و کارگران اشاره شده.

«دولت رئیسی و مسأله اعتراض» عنوان مطلبی در اعتماد است که ضمن اشاره به بی‌قانونی در نظام برای به‌رسمیت شناختن حق اعتراض مردم نوشته است: «گویی قرار است بسیاری از مشکلاتی که نیاز به قانونگذاری روشن دارد، هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام بماند، یکی از این مسائل مهم، همان بحث اعتراض اجتماعی است که این روزها توسط برخی گروه‌های شغلی به‌خصوص معلمان و کارگران به‌منظور بهبود شرایط معیشتی آنها جریان دارد». این مقاله در ادامه نوشته: «فقدان قانون در واقع، زمینه را برای برخوردهای امنیتی سلیقه‌ای با نمایندگان سازمانهای صنفی معترضان فراهم کرده است به‌طوری که هر از گاهی، خبر بازداشت آنها در گوشه و کنار کشور منتشر می‌شود». این مقاله در انتها شکست سرکوب را به نظام گوشزد کرده و افزوده است: «بازداشتها ظاهراً به قصد پیشگیری از ادامه یا گسترش اعتراضها و ایجاد ترس و رعب در میان نهادهای صنفی آنان صورت می‌گیرد، حال آن که با توجه به روحیه ایرانیان، بازداشت یک فرد، وجدان همکاران او را جریحه‌دار و آنان را در جهت ادامه کار او ترغیب و تشجیع می‌کند».

اعتماد در مطلب دیگری با عنوان «ادامه اعتراض معلمان» نوشته: «انباشت مطالبات معوق معلمان و تأخیرهای چند ده ساله در پرداخت آنها و عدم اجرای قوانین مربوط به افزایش سطح معیشت و حقوق آنها، چنان عرصه را بر این قشر تنگ کرده که» به اعتراض برخاسته‌اند.

روزنامه حکومتی همدلی اذعان به دو فقره قتل زندانیان در زندان بزرگ تهران کرده و با اشارات کافی از عمدی بودن قتل آنان خبر داده. در مورد شاهین ناصری نوشته «در زمان بازداشت نوید افکاری با او در یک بازداشتگاه نگهداری می‌شده و درباره برخورد فیزیکی با او شهادت داده بود». در مورد امیر حسین حاتمی هم قسمتی از صحبت‌های مادرش را درج کرده که خطاب به دژخیمان قوه قضاییه گفته است: «چرا زدید توی سرش؟ چرا زدید توی شکمش؟ خودش با پای خودش رفته بود. ماشینمان را دزد برده بود، رفته بود برگه ماشین را بگیرد، دیگر برنگشت». این روزنامه افزوده که این مادر «از مردم درخواست می‌کند به مرگ فرزندش معترض شوند».

فیگورهای شکست‌خوردهٔ رئیسی جلاد

دستور رئیسی جلاد به مدیرکل بانک مرکزی رژیم برای پس گرفتن پول‌های ذخیره شده در سایر کشورها مضحکهٔ روزنامه‌ها شده. جهان صنعت با تیتر «قدرت رئیسی کجا قدرت (komijani)کمیجانی کجا؟» نوشته: «اگر همان‌طور که رسانه‌های هوادار دولت سیزدهم نوشته‌اند یک تلفن رئیس دولت سیزدهم سیل واردات واکسن را به ایران جاری کرد و سد تحریم‌ها شکست حالا هم باید با چند تلفن و حتی مسافرت به چین و بغداد منابع ارزی (نظام) را آزاد کند.

ستاره صبح هم با عنوان: «بازگشت ارزهای بلوکه شده از حرف تا عمل» نوشته: «به نظر می‌رسد رئیسی از دشواریها برای آزادسازی منابع بلوکه‌شده بی‌خبر است، یا ماجرای آزادسازی منابع ارزی هم مانند ماجرای واردات واکسن است و تحریم، تنها برای دولت قبل معنا داشت و نه دولت جدید. اما احتمال دیگری هم وجود دارد این‌که رئیسی، راه‌کار روحانی را تکرار می‌کند، حرف درمانی برای کنترل قیمت دلار».

«دستور اشتباهی» هم عنوان مطلب آفتاب یزد است که به‌نقل از یک اقتصاددان حکومتی ضرورت پذیرش اف.ای.تی. اف را گوشزد کرده و نوشته: «تا تراکنشهای مالی ایران شفاف نشود و مسأله مقابله با تأمین مالی تروریسم که غربیها بر آن معتقد هستند امضا نشود هیچ بانکی با ایران کار نخواهد کرد!» از طرف دیگر اگر قرار بر آزادی منابع ارزی کشور باشد باید تراکنشهای مالی آن شفاف باشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9cf001bc-2bc2-4713-8219-525451d93cbf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات