728 x 90

درگیری گسترده میان ترکیه و رژیم اسد در خاک سوریه

درگیری گسترده میان ترکیه و رژیم اسد
درگیری گسترده میان ترکیه و رژیم اسد

به‌دنبال کشته شدن ۳۳تن از سربازان ارتش ترکیه در حملات هوایی رژیم اسد در استان ادلب سوریه، ترکیه روز جمعه بیش از ۲۰۰موضع نظامیان اسد در این استان را مورد حمله قرار داد.

 

به‌ درخواست ترکیه، ناتو جلسه اضطراری در بروکسل برگزار کرد و حمایت و پشتیبانی خود از آنکار را اعلام کرد. همزمان، وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن در کنار ترکیه قرار دارد و خواهان «توقف فوری این تهاجم توسط رژیم اسد، روسیه و نیروهای مورد حمایت رژیم ایران است».

کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در یک تماس تلفنی در روز جمعه در رابطه با ضرورت اجرای اقدامات جدید برای کاهش تنشها و برگرداندن وضعیت ادلب به‌حالت عادی توافق کردند.

مدیر ارتباطات ترکیه گفت رجب طیب اردوغان با رهبران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلستان صحبت خواهد کرد. او گفت اردوغان و پوتین در یک تماس تلفنی توافق کردند تا در اولین فرصت ملاقات رودرو برگزار کنند. ترکیه روز جمعه از جامعه بین‌المللی خواهان برقراری منطقه پروازممنوع برفراز استان ادلب گردید.

 

وزیر دفاع ترکیه روز جمعه اعلام کرد ارتش این کشور بیش از ۲۰۰موضع ارتش اسد را مورد حمله قرار داده است. این حملات بعد از هشدارهای روز پنجشنبه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و تشکیل جلسه اضطراری امنیت ملی این کشور صورت گرفت.

رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داده بود: نمی‌توانیم اسد را که قاتل صدها هزار انسان است به‌عنوان دوست بپذیریم. در ادلب سه کشته دادیم، اما تلفات رژیم اسد سنگین‌تر است.

وی گفت: اسد با حمایت رژیم ایران و روسیه سر پا مانده است

 

رجب اردوغان به رژیم اسد تا پایان فوریه -۱۱اسفند۹۸مهلت داده و گفته است "ترکیه مصمم است تا نظامیان سوری تا این تاریخ به پشت مرزهای منطقه عاری از تنش بازگردند".

روز پنجشنبه وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود تاکنون ۱۶تن از سربازان این کشور کشته شده‌اند.

رویترز نوشت:‌در درگیریهای روز چهارشنبه ۳۳سرباز ترکیه بر اثر حملات هوایی رژیم اسد کشته شده‌اند.

ترکیه به‌عنوان عضو ناتو از این سازمان خواستار برگزاری جلسه اضطراری شده است.

روز پنجشنبه رویترز اعلام کرد: شهر استراتژیک سراقب که اخیراً توسط ارتش اسد و حامی آن رژیم ایران، تصرف شده بود دوباره به دست نیروهای مخالف بشار اسد افتاده است.

 

در همین حال به‌دنبال گسترش ابعاد فاجعه انسانی و کو چ اجباری یک میلیون سوری بی‌پناه از استانهای ادلب وحلب سوریه که بر اثر حملهٔ رژیم جنایتکار اسد باهمدستی نیروهای رژیم و شبه‌نظامیان خامنه‌ای آنها صورت گرفته است، سناتور لیندزی گراهام رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا خواستار ایجاد منطقه پروازممنوع توسط آمریکا در این استان شد

سناتور لیندزی گراهام خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: "این به نفع امنیت ملی ما است که کشتار را متوقف کنیم و از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری کنیم که می‌تواند جریانی از میلیون ها پناهنده دیگر را به خارج از سوریه راه بیندازد و باعث هرج و مرج شود.

در بیانیه سناتور لیندزی گراهام آمده است: آنچه در ادلب سوریه اتفاق افتاده "یکی از بزرگترین فجایع انسانی طی دهه ها" خواند و خواستار توقف آن شد. رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا هشدار داد: جهان دست روی دست گذاشته و نابودی ادلب توسط اسد، رژیم ایران و روسیه را نظاره می‌کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/06364e03-dc98-47c6-9c2c-94318b55375a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات