728 x 90

درس اوکراین؛ شکاف میان ملت و حاکمیت - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

تیترها و تصاویر اغلب روزنامه‌های حکومتی یکشنبه هشتم اسفند، اختصاص دارد به جنگ اوکراین و صف‌آرایی باندهای حکومتی در مقابل هم در مورد این جنگ. در کنار آن تیترهای و مطالب مربوط به بحرانهای درونی رژیم اعم از جنگ قدرت بین باندهای حاکم تا شکاف در باند خامنه‌ای بر سر مذاکرات وین و هم‌چنین بحران بالا گرفتن تلفات امیکرون و دعوا بر سر سانسور اینترنت و خلاصه تداوم گرانیهای سرسام‌آور و وعده‌درمانی و دستور درمانی رئیسی است.

 

درس اوکراین؛ شکاف میان ملت و حاکمیت

حرف اصلی وحشت از سرنگونی نظام در شرایطی مشابه اوکراین است. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای برای بقای نظام بر ضرورت حفظ اتمی و موشکی تأکید کرده‌اند و علت مورد حمله قرار گرفتن اوکراین را تحویل‌دهی سلاحهای اتمی دانسته‌اند. در روزنامه‌های باند مغلوب تهدید نظام را مردم دانسته و بر ضرورت عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های اجتماعی تأکید کرده‌اند. «بحران اوکراین و اصول سیاست خارجی» عنوان مطلبی در شرق است که به نظام گوشزد می‌کند «تجدید نظر در سیاست خارجی به تشدید شکاف میان دولت و ملت منجر می‌شود و این وضعیت به مصلحت نیست».

همدلی هم در مطلبی با عنوان «یک درس از جنگ اوکراین برای ایرانیان» که البته مقصودش از ایرانیان، نظام آخوندی است، اوضاع اوکراین را آینهٔ وضعیت نظام کرده و نوشته است: «سؤال این است: چرا مردم به حکومت اوکراین اعتقاد و اعتماد ندارند؟ و چرا دولت این کشور بیشتر دست به دامن جو بایدن است تا مردمش؟ پاسخ در بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی متمادی مسئولان اوکراینی و فشار اقتصادی سنگین به جامعه است. از چنین مردمی طبیعتاً نباید توقع خاصی داشت و از آن‌سو هر فردی هم در این کشور به پست و مقامی برسد برای این‌که بتواند به قدرت خود ادامه بدهد یا باید وابسته به غرب باشد و یا وابسته به شرق. این نکته می‌تواند در (نظام) ما هم نمود داشته باشد». این روزنامه در ادامه تصریح کرده است: «حالا ۴۰ و اندی سال از انقلاب ۵۷ گذشته و تکرار آزمون‌ و خطا و تورم بالا قابل‌پذیرش نیست. اتفاقاً وضع‌کنندگان تحریم ایران نیز به‌خوبی آگاه هستند از نتایج استمرار این وضعیت. در شرایط بد اقتصادی اولویت‌های جامعه تغییر می‌کند و وضعیت به‌جایی می‌رسد که به آن فروپاشی از درون (از بین رفتن تمام ارزش‌ها) می‌گویند. امید است به‌جای مغلطه‌های سیاسی، این درس از جنگ اوکراین را به‌خوبی یاد بگیریم».

دنیای اقتصاد هم در مطلب مفصلی با عنوان «جعبه سیاه جنگ پوتین» نوشته است: «به یاد داشته باشیم که در همه جای جهان مردم به نخبگان حاکم می‌نگرند و زمانی که دریابند اینان برای وطن و میهن هیچ ارزشی قائل نیستند و تنها به‌دنبال گردآوری مال و ثروت و فرستادن برای فرزندان خود به غرب هستند، مردم نیز عرق دفاع از کشور به‌عنوان بالاترین باور و ارزش در هر جامعه‌ای را از یاد می‌برند. درسی که می‌توان از این مسأله آموخت آن است که ایران به‌عنوان کشوری که مرزهایش خاکریز دفاعی آن است، باید به درون خود تکیه کند».

 

 

تلفات کرونا؛ باز هم دروغ

برجسته‌ترین موضوع در بحرانهای اقتصادی اجتماعی، مطالب مربوط به بی‌عملی رژیم در مقابله با کرونا و پنهان‌کاری آمار واقعی هموطنان قربانی شده است.

«حکمرانی متناقض در مدیریت کرونا» عنوان مطلب روزنامه مستقل به قلم محبوب‌فر است که نوشته است: «ترمز کرونا را دیر کشیدند و نکشیدند و نمی‌کشند، و با احتساب چنین رویه عادی انگاری بیماری در کشور طبیعی است که افزایش فوتیها در ۲۹استان کشور هم‌چنان صعودی باشد و سپس بر طبل تهی و نخ نمای مهار و کنترل کرونا در کشور کوبید!».

«ادعای جدید وزیر بهداشت» عنوان مطلب روزنامه مردم‌سالاری است که با اشاره به ادعای وزیر بهداشت مبنی بر کاهش آمار مبتلایان نوشته: «بر اساس اطلاعات واصله از بخش‌های ICU بیمارستانها حجم بیماران کرونایی بستری به حدی بالاست که در برخی از بیمارستانها حتی جا برای بیماران جدید وجود ندارد». در ادامه هم به فضاحت دروغپردازی در کتابهای درسی اشاره کرده که رژیم را «جزو کشورهای برتر جهان در امر مبارزه با کرونا» معرفی کرده و در مواجهه با واکنش‌های مردمی قول حذف آنرا از کتابهای درسی داده‌اند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dee4dcc2-f03d-45ce-9df1-0d1bb6d19278"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات