728 x 90

«دردسر چهارشنبه‌سوری» و جوانانی که «به سمت انتقام» می‌روند - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی ۲۲اسفند، بحرانهای خارجی نظام از یک‌سو و بن‌بست برجام از سوی دیگر در تیترها دیده می‌شود. این‌که چرا مذاکرات وین متوقف شده موضوع جنگ باندهای حاکم است. جنگ اوکراین هم یکی از موضوعات دعوای باندهای حاکم است. در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه مسبب جنگ آمریکا را مسبب جنگ معرفی کرده‌اند. و روزنامه‌های باند مغلوب روسیه و شخص رئیس‌جمهور این کشور را مسبب جنگ دانسته‌اند.

انزوای منطقه‌یی رژیم در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه در تهدید کشورهای منطقه دیده می‌شود. کیهان کشورهایی که قرار دادهای منطقه‌یی آنها خلاف منافع رژیم است را تهدید کرده است که باید «منتظر اقدام مناسب» باشند. بحرانهای اقتصادی اجتماعی رژیم هم در عنوانهای مختلف دیده می‌شود.

 

«دردسر چهارشنبه سوری» و جوانانی که «به سمت انتقام» می‌روند

افزایش ۵۷درصدی حقوق کارگران را روزنامه‌های باند خامنه‌ای در بوق کرده‌اند و برخی روزنامه‌های وابسته به محافل بخش خصوصی در باند مغلوب به افزایش حقوق کارگران اعتراض کرده و نوشته‌اند این افزایش النهایه به ضرر کارگران است. بحران دیگر کرونا است که هر چند تلاش روزنامه‌ها این است که به خواسته دولت رئیسی اوضاع را تحت کنترل نشان دهند اما هشدار کارشناسان حکومتی در مورد عید را همهٔ روزنامه‌ها انعکاس داده‌اند. روزنامه‌های حکومتی هم‌چنین به پاره‌یی از فجایع ناشی از کرونا اذعان کرده‌اند. اعتماد تیتر زده «۱۲۶ هزار زن و کودک قربانی زنده کرونا» و وطن امروز هم زیر عنوان «۸۳ هزار زن و کودک بر اثر کرونا بی‌سرپرست شدند» نوشته است: «مطابق آمار رسمی، ۱۴هزار و ۶۱۳ کودک زیر ۱۸سال سرپرست خود را به‌واسطه ابتلا به کرونا از دست داده‌اند و هم‌چنین ۶۸هزار و ۳۶۰زن به‌خاطر فوت سرپرست خانوار ناشی از ابتلا به کرونا، سرپرست خانوار شده‌اند. نیمی از خانوارهای دارای کودک با فوتی سرپرست خانوار و نیمی از خانوارهای زن سرپرست آسیب‌دیده از کرونا، در ۳ دهک پایین اقتصادی قرار دارند».

«بحران معیشت، جوانان را به سمت انتقام می‌بَرد» عنوان مطلب روزنامه آرمان است که به‌نقل از قرایی مقدم جامعه‌شناس حکومتی با اشاره به فضای انفجاری جامعه به نظام هشدار داده: «چنانکه در تلویزیون دیدیم جوانی ماشین شاسی‌بلند را به آتش می‌کشد به این بهانه که چرا او باید داشته باشد و من نداشته باشم که بسیار پدیده خطرناکی از لحاظ جامعه‌شناسی و نشان‌دهنده حس انتقام‌گیری جوانان از جامعه، مسئولان و دولتمردان، ثروتمندان، قاضی و متقاضی وزیر و وکیل است».

«روز چهارشنبه‌سوری دردسر نسازید» عنوان مطلب سیاست روز از باند خامنه‌ای که با ترفند جدیدی برای دور کردن مردم از چهارشنبه‌سوری به مشکلات ناشی از سوختگی‌اشاره کرده و نوشته است که جراحیهای این نوع سوختگیها شامل بیمه نمی‌شود. این روزنامه تلویحا به اعتراضی بودن فضای جامعه اشاره کرده و افزوده است «چه کار کردیم که شبی که باید با شادی، دور هم جمع شدن و آجیل خوردن باشد تبدیل به شب بمب پرتاب کردن و آسیب رساندن شده است؟».

 

«گلیم برجام در آتش اوکراین»

روزنامه‌های حکومتی از باند خامنه‌ای توقف مذاکرات را «زیاده‌خواهی آمریکا» توصیف کرده‌اند. روزنامه‌های باند مغلوب اما «توقف مذاکرات» را معادل «بن‌بست مذاکرات» دانسته و روسیه را مسبب آن معرفی کرده‌اند. «ایران باید گلیم برجام را از آتش اوکراین بیرون بکشد» عنوان مطلب روزنامه آرمان است که به‌نقل از فلاحت‌پیشه رئیس اسبق کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع نوشته است: روس ها «عملاً بزرگ‌ترین ضربه را به (نظام) وارد کردند. چون اگر برجام امضا می‌شد (نظام) الآن بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها و بازاریابی‌های گذشته را جبران می‌کرد. به عبارتی روس‌ها برجام را کاملاً به اوکراین وصل کردند».

«برجام و عوامل بیرونی» هم عنوان مطلب اعتماد است به قلم کورش احمدی مهرهٔ بازنشسته وزارت‌خارجهٔ رژیم که نوشته است: «اکنون (نظام) باید تصمیم بگیرد که آیا می‌تواند بی‌توجه به خواست و مشکل روسیه به راه خود برود و در جهت احیای برجام با غرب به توافق برسد یا خیر. مشکل این است که روابط (نظام) با روسیه همه‌جانبه‌تر و گسترده‌تر از آن است که (نظام) بتواند به‌راحتی در رابطه با دور زدن مانع روسی تصمیم‌گیری کند (نظام). در حوزه‌های متعددی در خاورمیانه و ورای آن با روسیه شراکت دارد و اساساً تاحدی سیاست خارجی ایران و از جمله وجوه مرتبت به تقابل موجود بین غرب با (نظام) تا حدی به سیاست خارجی روسیه گره خورده است».

«منافع ملی را قربانی روس‌ها نکنید» هم عنوان مطلب مفصلی است در جهان صنعت که نوشته: «مذاکرات عاقبت به همانجایی رسید که انتظار می‌رفت و متوقف شد. این‌که برخی اسمش را «بن‌بست» گذاشته و برخی «تنفس» فرقی ندارد چرا که اصل ماجرا یکی است». این روزنامه در ادامه ضمن به سخره گرفتن دفاعیات باند خامنه‌ای از نقش روسیه در برجام نوشته است: «خوششان بیاید یا نیاید مقصر این ماجرا معلوم است؛ از یک‌طرف سیاست‌های روسیه و از سوی دیگر رویکرد هیأت ایرانی که جلب رضایت روس‌ها را بر همه چیز اولی دانسته است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5c68caf0-6da5-44f9-9baa-758fbc8e51bf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات