728 x 90

درخواست ۱۰میلیارد دلار خسارت برای قربانیان تروریسم رژیم ایران در عراق

سربازان آمریکایی در عراق در سال۲۰۰۴ - عکس از آرشیو
سربازان آمریکایی در عراق در سال۲۰۰۴ - عکس از آرشیو

در پی شکایت خانواده‌های سربازان کشته شده آمریکایی در عراق، دفاتر وکالت "اوسن" و " تب ترنر" شکایتی را علیه رژیم ایران به یک دادگاه فدرال آمریکا عرضه کرده‌اند و درخواست ۱۰میلیارد دلار خسارت کردند.

 

سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ عراق "توسط تجهیزات یا نیروهای وابسته به رژیم ایران" کشته شده‌اند. بر اساس این شکایت خانواده‌های سربازان آمریکایی کشته شده در عراق تقاضای خسارت کرده‌اند.

 

هر دو دفتر وکالت "اوسن" و " تب ترنر" به‌عنوان کارشناس در طرح شکایات مربوط به "مبارزه با تروریسم" شهرت دارند. این دو دفتر وکالت از رژیم ایران درخواست ۱۰میلیارد دلار خسارت کرده‌اند.

 

این دو دفتر، وکالت خانواده‌های سربازانی را برعهده‌ دارند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴تا ۲۰۱۱در عراق کشته یا به‌شدت زخمی شده‌اند، و می‌توانند ثابت کنند که با سلاحهایی کشته یا زخمی شده‌اند که ساخت رژیم ایران بوده‌اند.

پرونده‌ای که علیه رژیم ایران تشکیل شده بیش از ۱۰۰برگ دارد و موارد متعددی در آن فهرست شده‌ است.

 

در این فهرست به سربازانی اشاره شده که توسط نارنجک دستی یا مواد منفجره ساخت رژیم ایران کشته یا زخمی شده‌اند. بر اساس اخبار رسانه‌های آمریکایی، این پرونده از روز دوشنبه ۱۲آذر (سوم دسامبر) به دادگاه ارائه شده است. به گزارش Military-Times پس از سه روز خانم کالین کولار کوتلی، قاضی دادگاه فدرال واشنگتن، تصمیم خواهد گرفت که آیا این پرونده به جریان بیافتد یا نه.

 

این خانواده‌ها می‌گویند نیروی تروریستی قدس از طریق آموزش به گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و فراهم سازی مواد منفجره برای آنها، موجب مرگ و زخمی شدن صدها آمریکایی شده است. این شاکیان خواستار دریافت غرامت از رژیم ایران در این زمینه هستند.

 

شاکیان این پرونده خانواده سربازان و کارمندان آمریکایی کشته شده در عراق در فاصلۀ سالهای ۲۰۰۴تا ۲۰۱۱هستند.

 

نیروی تروریستی قدس سپاه پاسدران با آموزش شبه‌نظامیان مزدور عراقی که شامل «کتائب حزب‌الله»، «عصائب اهل الحق» و «تیپ روز موعود» می‌شود، اقدام به کشتن سربازان و غیرنظامیان آمریکایی در عراق در آن فاصلۀ زمانی کرده است.

در دادخواست خانواده آمریکاییان کشته شده در عراق آمده است مقامات تهران علاوه بر آموزش این گروهها، با پولشویی از مسیر برخی از بانکهای اروپایی اقدام به تأمین مالی آنها کردند تا با آن پول به خرید مواد منفجره برای تولید بمبهای کنار جاده‌یی اقدام کنند.

 

به موجب قانون مستثنی کردن اقدام‌های تروریستی کشورهای خارجی از مصونیت قضایی در آمریکا، افرادی که خود مستقیماًً شکنجه شده یا به‌ گروگان‌گرفته‌ شده‌اند و یا خانواده افرادی که در حادثه تروریستی مانند انفجار هواپیما و دیگر اشکال آن کشته شدند می‌توانند شکایت خود را علیه کشور حامی این اقدام‌های تروریستی در دادگاههای آمریکا برای رسیدگی و دریافت غرامت ارائه دهند.

 

در گزارش Military-Times آمده است که تقریباً شش هزار نفر قربانی "تروریسمی شده‌اند که منابع مالی ‌آن دولتی است".

 

این اولین بار نیست که در آمریکا شکایتی نظیر این علیه رژیم ایران به دادگاه برده می‌شود. دو سال پیش نیز دیوان عالی آمریکا در رسیدگی به شکایت خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاریهای بیروت در سال ۱۹۸۳و انفجار در برج‌های خُبَر در عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶، رژیم ایران را به پرداخت دو میلیارد دلار غرامت از محل دارایی‌های بلوکه‌شده‌اش به بازماندگان این قربانیان محکوم کرد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e5e27e6-c421-444c-8266-7415daef4539"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات