728 x 90

درآمدهای نفتی رژیم ایران طی سال گذشته یک ‌سوم شد

پالایشگاه نفت آبادان
پالایشگاه نفت آبادان

سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» روز دوشنبه ۲۳تیرماه در گزارش سالانه خود اعلام کرده است که مجموع صادرات نفت خام و محصولات نفتی ایران در سال گذشته میلادی ۱۹میلیارد و ۲۳۰میلیون دلار بوده که کمتر از یک‌سوم سال۲۰۱۸ است.

در گزارش اوپک آمده است که سال۲۰۱۸ درآمدهای صادرات نفت و محصولات نفتی ایران ۶۰.۵ میلیارد دلار بود. این رقم حتی سال۲۰۱۱ بالغ بر ۱۱۰میلیارد دلار شد.
بر اساس گزارش اوپک، متوسط صادرات روزانه نفت خام ایران در سال گذشته میلادی ۶۵۱هزار بشکه بوده که نزدیک ۶۰هزار بشکه آن راهی اروپا (ترکیه) و بقیه راهی آسیا شده است. سال۲۰۱۸ این رقم ۱.۸۵ میلیون بشکه و در سال۲۰۱۷ بیش از ۲.۱ میلیون بشکه بود.
رژیم ایران هم‌چنین سال گذشته میلادی روزانه حدود ۲۸۵هزار بشکه صادرات محصولات نفتی (گازوئیل و نفت کوره) داشته است.
مقامات رژیم ایران می‌گویند پارسال درآمدهای صادرات نفت خام ایران کمتر از ۹میلیارد دلار بوده است که البته این آمار شامل صادرات محصولات نفتی نمی‌شود.
بر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات کالا و انرژی، کپلر، داده است، صادرات نفت خام ایران در بهار سال جاری به‌طور متوسط روزانه ۱۸۷هزار بشکه بوده، در حالی که این رقم در زمستان سال گذشته حدود ۲۹۴هزار بشکه و بهار پارسال ۹۷۶هزار بشکه بود.
اگر صادرات نفت خام رژیم ایران در سطح بهار سال جاری باقی بماند، انتظار می‌رود درآمدهای نفتی این رژیم در سال جاری خورشیدی با توجه به قیمتهای کنونی نفت کمی بیش از ۲میلیارد دلار باشد.
قبل از تحریم‌های آمریکا، نفت، سهمی ۶۰درصدی در کل صادرات ایران داشت، اما در سال جاری انتظار می‌رود سهم نفت خام در کل صادرات کشور زیر ۵درصد باشد.

بر اساس قانون بودجه سال جاری، رژیم، صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت (پنج برابر صادرات واقعی کنونی) با قیمت ۵۰دلار (دو برابر قیمتهای واقعی طی بهار و ۲۰درصد بالاتر از قیمتهای واقعی طی روزهای گذشته) را هدف‌گذاری کرده و انتظار دارد ۱۸میلیارد و ۲۵۰میلیون دلار درآمد داشته باشد.
با روند کنونی، ااحتمالاً تنها ۱۱درصد این میزان درآمد هدف‌گذاری شده محقق شود و دولت با کسری هنگفت بودجه مواجه شود.
بر اساس گفته اوپک، کل صادرات نفتی و غیرنفتی رژیم ایران در سال گذشته میلادی به ۶۹میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال۲۰۱۸ حدود یک‌سوم کاهش یافته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b005f4f3-f1b3-48fc-af13-dfb8e2842176"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات