728 x 90

دبیرکل خانه پرستار: به‌لحاظ نیروی پرستاری جزء کشورهای عقب‌افتاده هستیم

به لحاظ نیروی پرستاری جزء کشورهای عقب افتاده هستیم.gpg
به لحاظ نیروی پرستاری جزء کشورهای عقب افتاده هستیم.gpg

 

دبیرکل خانه پرستار ایران، در گفتگو با خبرگزاری حکومتی مهر، ایران را به‌لحاظ نیروی پرستاری جزء کشورهای عقب‌افتاده توصیف کرد.

محمد شریفی مقدم در یک مقایسه با کشورهای گرجستان و ارمنستان گفت: «در کشورهایی هم‌چون گرجستان و ارمنستان، به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت، ۶نیروی پرستاری وجود دارد. در حالی که در کشور ما به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت ۱.۵نیروی پرستاری وجود دارد. این در حالی است که بیش از ۲۰هزار پرستار فارغ‌التحصیل جوان در کشور داریم که بیکار هستند».

 

دبیرکل خانه پرستار در مورد روبه‌رو شدن بیمارستانها با کمبود پرستار گفت:‌ «بیمارستانها در حال تعدیل پرستاران طرحی هستند و قرارداد پرستاران شرکتی را تمدید نمی‌کنند. در واقع، ورودی بیمارستانها دچار محدودیت شده و خروجی نیروهای پرستاری رو به افزایش است».

وی افزود: «موضوع کمبود شدید نیروی پرستاری در مراکز درمانی کاملا درست است متأسفأنه وزارت بهداشت، در حال حاضر توان جذب پرستاران در قالب طرح نیروی انسانی و استخدام را ندارد و فارغ‌التحصیلان جوان پرستاری در سراسر کشور، ماههای زیادی است که در انتظار ورود به بیمارستانها هستند».

شریفی مقدم درباره «پرستاران طرحی» که باید دو سال را در بیمارستان خدمت کنند گفت: «این پرستاران تا زمانی که طرح خودشان را سپری نکنند، نمی‌توانند در هیچ جایی مشغول کار شوند».

 

وی افزود: «چرا افرادی که تا دیروز با افزایش ظرفیت دانشکده‌های پرستاری، فریاد کمبود پرستار سر می‌دادند، امروز ساکت شده‌اند».

خبرگزاری حکومتی مهر طی گزارشی درباره کمبود پرستار در بیمارستانها با وجود بیکاری پرستاران فارغ‌التحصیل گفت: «حدود ۲۰هزار فارغ‌التحصیل پرستاری بیکار وجود دارد، اما بیمارستانها از کمبود نیروی پرستاری، به‌شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند و همین مسأله باعث شده تا پرستاران شاغل، اضافه کار اجباری داشته باشند و همراهان بیمار نقش پرستار را برای جبران این کمبود ایفا کنند. این در حالی است که ساعتهای طولانی کار و چند شیفت کار کردن پرستاران، سلامت جسمی و روحی آنها را تهدید می‌کند و نمی‌توانند خدمات با کیفیتی به بیماران ارائه دهند. در نتیجه، این بیمار است که آسیب می‌بیند.

 

بیشتر بخوانید

مهاجرت سالانه ۱۰۰۰پرستار از ایران تحت حاکمیت آخوندی

مدیر روابط بین‌الملل سازمان نظام پرستاری رژیم اعتراف کرد: سالانه بیش از ۱۰۰۰پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند.

ابراهیم محمدی که با خبرگزاری اطلاعات آخوندی موسوم به مهر مصاحبه می‌کرد با اعتراف به شرایط سخت زندگی پرستاران در ایران تحت حاکمیت آخوندی گفت ”پرستاران به‌دنبال یافتن شرایط بهتر کاری، دوری از خانواده و جامعه، مشکلات عدیده مهاجرت را تحمل می‌نمایند که به اهداف خود دست یابند. بنابراین، می‌توان علل مهاجرت پرستاران از ایران را فشار کاری بالا، دستمزد کم، عوامل اجتماعی و... دانست“.

این مهاجرت جامعه پرستاران کشور در حالی است که به‌گفته این کارگزار رژیم ”در نشست اخیر جامعه جهانی پرستاری WHO در ژنو، عنوان شد که حدود ۲۸میلیون نفر کمبود نیروی کار پرستاری در دنیا وجود دارد که همین مسأله باعث شده است کشورهای توسعه یافته به‌راحتی به جذب نیروهای آموزش دیده سایر کشورها اقدام کنند. و یکی از کشورهای هدف برای جذب نیروی پرستاری ایران است، زیرا پرستاران ایرانی به علل مختلفی از جمله توانمندی، هوش و کارایی بالا، مورد استقبال دیگر کشورها هستند و ایجاد شرایط کاری بهتر برای پرستاران در کشورهای پیشرفته باعث شده است سالیانه بیش از ۱۰۰۰پرستار از ایران مهاجرت نمایند“.

 

تجمع اعتراضی پرستاران در تهران، اصفهان، اهواز و رشت

پرستاران روز یکشنبه ۱۵مرداد ۹۶ در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز و رشت تجمع کردند و به طرح تربیت پرستار در بیمارستانها اعتراض کردند.

در تهران جمعی از پرستاران در مقابل ساختمان وزارت بهداشت رژیم تجمع کردند. مزدوران حراست وزارت بهداشت رژیم از ساعتی قبل از شروع این تجمع با قرار دادن نرده‌هایی، جلوی وزارتخانه را مسدود و مانع تجمع پرستاران در مقابل وزارتخانه شدند.
پرستاران نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار توقف طرح تربیت پرستار در بیمارستانها شدند.

 

در اصفهان نیز صبح روز یکشنبه پرستاران در اعتراض به ظلم و بیگاری کشیدن از این قشر بی‌پناه؛ به اضافه کار اجباری ساعتی ۴هزار تومان و اختلاف درآمدها دست به تجمع زدند.

 

 

در اهواز نیز جامعه پرستاری از ساعت ۹صبح، مقابل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار لغو طرح تربیت پرستار بیمارستانی شدند.

 

و در رشت نیز دانشجویان پرستاری در استان گیلان در مقابل دانشگاه موسوم به بهشتی این شهر تجمع و زنجیره ‌انسانی تشکیل دادند.

 

تجمع اعتراضی پرستاران در بوشهر

بنا‌ به گزارشهای دریافتی پرستاران بیمارستان موسوم به شهدای خلیج‌فارس بوشهر روز پنجشنبه ۲شهریور ۹۶در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود بعد از هشت ماه تجمع کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f279b939-be49-4ab9-a8f3-6f4f821141b5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات