728 x 90

خیزش در استان سیستان و بلوچستان - بستن محور رودبار به زهکلوت توسط جوانان شورشی بلوچ

خیزش در استان سیستان و بلوچستان
خیزش در استان سیستان و بلوچستان

 بستن محور رودبار به زهکلوت توسط جوانان شورشی بلوچ

قیام کنندگان بلوچ محور رودبار جنوب به زهکلوت بلوچستان را بستند.

امشب ۱۳ اسفند ۹۹، جوانان شورشی بلوچ محور رودبار جنوب به زهکلوت بلوچستان را با اجرای طرح «تجمع و گریز» (آپین و آچش) بستند.

اعتراضات به کشتار سوخت بران از شرق بلوچستان به شهرهای غربی کشیده شده و به صورت پراکنده همچنان ادامه دارد.

قیام کنندگان پس از بستن محور رودبار به زهکلوت از محل خارج و نیروهای امنیتی با درماندگی کامل برای بازگشایی مسیر حاضر شدند.

 

 

حمله مسلحانه به پاسگاه قلعه‌بید زاهدان 

 یک گروه مسلح شامگاه سه‌شنبه ۱۳ اسفند به پاسگاه قلعه‌بید از توابع شهرستان زاهدان حمله کردند.

بنابر اعلام منابع محلی، درگیری از ساعت ۲۳ بوقت محلی تا پاسی از شب ادامه داشت.

اینترنت در قلعه‌بید و در برخی مناطق زاهدان همچنان با اختلال و قطعی شدید مواجه است.

 

 

محکوم کردن کشتار سوخت‌بران و معترضان بلوچ توسط وزارت‌خارجه آمریکا

آمریکا کشتن سوخت‌بران و معترضان در بلوچستان توسط نیروهای سرکوبگر رژیم ایران را «به‌شدت» محکوم کرد. توئیتر فارسی وزارت‌خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۳اسفند نوشته، «ما قتل‌های گزارش‌شده سوختبران و معترضان توسط نیروهای امنیتی دولتی در بلوچستان ایران را به‌شدت محکوم می‌کنیم. استفاده از نیروی مرگبار علیه تظاهر کنندگان غیرمسلح، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و بی‌اعتنایی بی‌رحمانه به جان انسانها را نشان می‌دهد».

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۱۲اسفند، با صدور بیانیه‌یی در سایت خود می‌گوید که سپاه پاسداران ایران علیه سوخت‌بران غیرمسلح در نزدیکی شهر سراوان در استان بلوچستان، به‌طور غیرقانونی به نیروی مرگبار متوسل شده است.

 

بستن فلکه نیکشهر با آتش توسط شورشگران بلوچ

شب سه‌شنبه ۱۲اسفند شماری از مردم خیابان فلکه شهرنیک شهر را با آتش مسدود کردند.

 

 

 

بستن محور ایرانشهر به سرباز توسط معترضان بلوچ

مردم معترض بلوچ به کشتار سوخت‌بران توسط سپاه، محور ایرانشهر به سرباز را بستند.

به گزارش دریافتی شب گذشته ۱۲ اسفندماه۹۹، مردم معترض به کشتار سوخت‌بران توسط سپاه در نقطه صفر مرزی سراوان، محور ایرانشهر به سرباز در منطقه سرکور را بستند.

اعتراضات در بلوچستان هم‌چنان به‌صورت پراکنده ادامه دارد و به شهرهای مختلف بلوچستان توسط معترضان بلوچ کشیده شده است.

هم‌چنین شب گذشته معترضان محور گنداوک به جکیگور را مسدود کرده بودند.

با وجود حضور سنگین نیروهای سرکوبگر در بلوچستان، معترضان در حال ادامه گسترش اعتراضات با طرح «تجمع و گریز» هستند.

گفتنی است در تاریخ ۴اسفند ماه ۹۹، مأموران سپاه پاسداران در نقطه صفر مرزی شمسر سراوان بیش از ۳۷سوخت‌بر بلوچ را کشته و زخمی کردند. پس از آن اعتراضات از شهر سراوان به شهرهای دیگر بلوچستان به‌خاطر کشتار سوخت‌بران توسط سپاه کشیده شد و پس از گذشت هشت روز به‌صورت پراکنده هم‌چنان ادامه دارد.

 

تیراندازی شبانه مأموران امنیتی برای ارعاب شهروندان در شهر مهرستان

مأموران سپاه در شهر مهرستان در استان سیستان و بلوچستان برای ترساندن شهروندان، شبانه اقدام به تیراندازیهای خودسرانه و هوایی می‌کنند. این تیراندازیها در حالی صورت می‌گیرد که سپاه از گسترش اعتراضات به کشتار سوخت‌بران در بلوچستان به‌شدت نگران است.

چهار شب متوالی است که نیروهای سرکوبگر سپاه در شهر مهرستان اقدام به تیراندازیهای هوایی برای ترساندن شهروندان می‌کنند. این منبع علت این تیراندازیها را جهت ترساندن شهروندان برای عدم اعتراضات مجدد و شعارنویسی عنوان کرده است.

پس از کشته و زخمی شدن بیش از ۳۷ سوخت‌بر بلوچ توسط سپاه در نقطه صفر مرزی سراوان، اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای بلوچستان شکل گرفت. سپاه هم‌چنان از ترس گسترش اعتراضات در حال بازداشتهای گسترده شهروندان بلوچ برای ایجاد ارعاب در عدم اعتراضات مجدد در استان است.

 

-مهرستان

 

محکوم کردن کشتار سوخت‌بران بلوچ توسط سپاه در خیابانهای شهر کراچی پاکستان

-کراچی

 

بلوچستان آتش زیر خاکستر

روزنامه حکومتی مستقل حادثه بلوچستان را آتش زیر خاکستر دانست و نسبت به تکرار آن در نقطه دیگری هشدار داد و نوشت: حکومت به جای این‌که مسأله را از نگاه حقوقی، انسانی بررسی کند و ببیند که چه عواملی ســبب شده امروز در کردســتان کولبر و در بلوچستان سوخت‌بر باشد؛ به این افراد تیراندازی کرده است. با قطع چند روزه و چند هفته‌یی اینترنت مســاله فراموش نشده و یک آتش زیر خاکســتر می‌ماند. اگر اراده قاطع برای حل مشکلات با همکاری مردم منطقه صورت نگیرد، فردا در جای دیگری و به نوع دیگر ظهور و بروز خواهد داشت (مستقل۱۳اسفند).

 

اعتراف به سرکوب هموطنان بلوچ

روزنامه حکومتی اعتماد به سرکوب هموطنان سوخت‌بر بلوچ اعتراف کرد و نوشت: ماجرای سراوان از دوشنبه چهارم اسفند ماه آغاز شد؛ روزی که خبر آمد تعدادی از سوخت‌بران بلوچ که قصد داشتند از یکی از مرزهای سراوان به پاکستان بروند، با شلیک نیروهای انتظامی جان خود را از دست داده‌اند. اینترنت آن منطقه که قطع شد، ماجرا رنگ و بویی دیگر به خود گرفت و بی‌خبری از وضعیت شهروندان این منطقه، به نگرانی‌ها از آنچه ممکن است رخ داده باشد، اضافه کرد (روزنامه اعتماد ۱۳اسفند).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4c8cc35a-26ea-43ee-9ae6-9faddddc0274"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات