728 x 90

خفگی اقتصادی! گشایش از خارج - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه ۲۵اسفند مهم‌ترین مطلب خود را به جمع‌بندیهای اقتصادی سال۱۴۰۰ اختصاص داده‌اند. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای تأکید بر موشک‌پرانی به اربیل و تهدید کشورهای منطقه به ادامه این سیاست تروریستی و نقض حاکمیت کشورها تأکید کرده‌اند. روزنامه‌های باند مغلوب هم در تأیید این سیاست رژیم مطالبی دارند که در صفحات داخلی آنها دیده می‌شود. جنگ اوکراین موضوع بعدی است که روزنامه‌های هر دو باند به آن پرداخته‌اند. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای آمریکا و غرب مسبب بروز جنگ دانسته و به روسیه حق داده‌اند. روزنامه‌های باند مغلوب اغلب جنگ اوکراین را فرصت مذاکره برای نظام و کسب سود از فروش نفت و گاز توصیف کرده و کمتر دنبال رد یا تأیید آن رفته‌اند. فقط یک مورد روزنامه ستاره صبح نوشته است: «مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که مردم ایران از روسیه نفرت دارند و تجاوز این کشور به اوکراین را محکوم می‌کنند و از این‌که ماشین جنگی روسیه پس از ۲۱روز ناکام مانده، خوشحال هستند».

روزنامه جمهوری اسلامی هم خطاب به باند غالب گوشزد کرده اگر امام زمان بیاید قطعاً کارهایی که ما می‌کنیم را نمی‌کند. در ادامه هم نوشته است: «کشتن آدم‌ها پلید است یمنی و عراقی و افغانی و اوکراینی ندارد. میان کشنده‌ها هم فرقی نیست اشغالگری هم تابع سلیقه ما تغییر معنا نمی‌دهد که یکی را اشغالی ددمنشانه بخوانیم و دیگری را آزاد سازی».

موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند اوضاع ورشکسته اقتصادی نظام است.

 

خفگی اقتصادی! گشایش از خارج

رسالت از باند خامنه‌ای برخلاف دود و دمهای این باند در مورد اقتصاد درون زا، اذعان کرده است: «اقتصاد ایران یک دهه سرمایه‌گذاری منفی را پشت سر گذاشته است و رشد اقتصادی در این دوره عملاً در حد صفر بوده است. تورم در دهه۱۳۹۰ بالاترین میانگین از زمان ثبت و محاسبه تورم بوده است.

سرکوب چند ساله و سپس جهش چندین برابری که حاصلی جز آشفته شدن وضعیت اقتصادی نداشته است. اقتصاد و سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور نیازمند یک تحول جدی است. راه‌کار اصلی حل عمده این مشکلات فقط سرمایه‌گذاری است. اقتصاد ایران به شرایط سیاسی مذاکرات برجام نسبتاً وابسته شده و در عمل نیازمند گذار از شرایط فعلی سیاسی خارجی است».

دنیای اقتصاد از باند مغلوب هم زیر عنوان «چرا اقتصاد ایران در تله «سقوط سرمایه‌گذاری» افتاد؟»

نوشته است: «مطابق آمارها، طی یک دهه اخیر متوسط رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران منفی بوده که تداوم این روند باعث کاهش درآمد سرانه، گسترش فقر و بیکاری، تضعیف توان دولت و افزایش فاصله اقتصاد ایران با رقبای منطقه‌یی خواهد بود».

 

جنگ اوکراین فرصت برای نظام

روزنامه‌های باند مغلوب پیامدهای جهانی اشغال اوکراین را فرصت نظام برای بقا و بیرون آمدن از حلقه انزوا و حفظ ساختار هسته‌یی دانسته و به نظام توصیه کرده‌اند بشتابد.

آرمان زیر عنوان: «آخرین فرصت را از دست ندهید» به‌نقل یک تحلیل گر حکومتی ضمن اشاره به تغییر در معادلات جهانی بعد از جنگ اوکراین نوشته است: «هیچ تضمینی بزرگ‌تر از این نیست که ایران از فرصت ریاست‌جمهوری بایدن و تحولات اوکراین حداکثر استفاده را کند. ضمن این‌که ایران به پیشرفت‌های هسته‌یی دست‌یافته است که رئیس‌جمهـــور بعدی آمریکا نمی‌تواند این پیشرفتها را از ایران بگیرد. اگر بخواهند مجدداً خدشه‌ای بر برجام وارد کنند، مسیر بازگشت به عقب طــی خواهد شد و این خواسته آنها نیست».

روزنامه‌های باند مغلوب که تا روز قبل روسیه را برای گروگان گرفتن برجام مورد حمله قرار داده بودند امروز مواضع جدیدی گرفته‌اند. از جمله آفتاب یزد زیر عنوان «روس‌ها حرف خود را آخر به کرسی نشاندند» به‌نقل از احمد شیرزاد کارشناس حکومتی نوشته است: «: «اقدامی که روس‌ها انجام دادند اگر منجر به توقف مذاکرات نشود، فی النفس به نفع کشور ما خواهد بود. چون ما اگر به توافقی در مسأله برجام دست پیدا کنیم از یک‌سو راه برای داد و ستد و تجارت با بسیاری از کشورها برای ما باز خواهد شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce054a36-788e-4085-9145-d1b889227917"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات