728 x 90

خشم و نارضایتی در لابلای شکافهای عمیق جامعه - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه شانزدهم آذر عرصهٔ جنگ باندها هستند در تنگنای تحریم‌ها و چشم‌انداز بن‌بست مذاکرات از یک‌سو، و تهدید خیزش و قیام اعتراض مردمی از سوی دیگر. در عرصه روابط خارجی مذاکرات وین موضوع اول است. روزنامه‌های باند خامنه‌ای از مواضع نظام در مذاکرات وین دفاع کرده و ضمن تهدید کشورهای طرف حساب مذاکره، به ادامه غنی‌سازی ۹۰درصدی، روزنامه‌های باند مغلوب را مورد حمله قرار داده‌اند که چرا گفته‌اید مواضع نظام در وین زیاده‌خواهانه و غیرواقعی است.

خشم و نارضایتی در لابلای شکافهای عمیق جامعه

در زمینه بحرانهای داخلی، روزنامه‌ها در بررسی هر بحرانی مستقیم به ظرفیت انفجاری جامعه اشاره کرده و به نظام هشدار داده‌اند.

«نظرسنجی انجام دهید تا مشخص شود نظر مردم در مورد تحریم‌ها چیست؟» این عنوان مطلبی در ستاره صبح است که به‌نقل از علی محمد نمازی مهرهٔ باند مغلوب و عضو پیشین مجلس ارتجاع نوشته است: «اختلافات طبقاتی در حال رشد است و ضریب جینی در حال افزایش است و امروز یک اقلیتی برخوردار و یک اکثریتی محروم نا برخوردار هستند». در ادامه هم ضمن تأکید به فضای انفجاری جامعه نوشته است: «رفراندوم راه بیندازند یک نظرسنجی انجام دهند مبنی بر این‌که مردم تحمل دارند یا خیر؟ می‌خواهند با تحریم‌ها همراهی کنند یا خیر؟ بهتر است کاری نکنیم که بر زخم مردم نمک بپاشیم».

«پیامدهای نابرابری های اجتماعی» عنوان مطلب روزنامه شرق است که نوشته: «نابرابری سبب طردشدن افراد از اجتماع می‌شود. این طردشدگی عوارض ناخوشایندی مانند خشم و نارضایتی و افسردگی را در پی دارد. نابرابری جامعه را لایه‌لایه کرده و شکاف‌های عمیقی را بین این لایه‌ها ایجاد می‌کند». در ادامه با لحن هشداری به نظام گوشزد کرده است: «در یک جامعه به مقداری که به نابرابری اجتماعی افزوده می‌شود به همان مقدار از همبستگی اجتماعی کاسته می‌شود و نابرابری اجتماعی و تبعیض بین افراد یک نظام اجتماعی، سبب ایجاد نوعی گسست اجتماعی و کاهش پیوندهای اجتماعی افراد در یک جامعه می‌شود»

«نرخ ۸۳درصد اقلام خوراکی فراتر از حد بحران» عنوان مطلب مردم‌سالاری است که نقل از افقه، اقتصاددان حکومتی در پاسخ به ادعاهای رئیسی در مورد اوضاع مناسب اقتصادی نوشته است: «حد هشدار حدی از قیمت کالاهای منتخب است که نوسانات قیمت از حد مطلوب خارج شده و در صورت ادامه منجر به افزایش تورم خواهد شد».

ضرورت تسلیم و دست کشیدن از ادعاهای اتمی

در روزنامه‌های حکومتی در بررسی چشم‌انداز مذاکرات وین، بلافاصله موضوع به نقطهٔ هشدار به نظام و تأکید براوضاع انفجاری جامعه کشیده می‌شود.

«تک افتادگی تهران در وین» عنوان مطلب ابتکار است که نوشته: «ابتکار تهران برای برون‌رفت از این وضع چه خواهد بود؟ دور هشتم گفت‌گوها، افق روشن‌تری را در این باره پیش چشم خواهد گذاشت. برخلاف تبلیغات جاری، زمان و خطر پیوستگی شرایط عینی و ذهنی، مسأله اصلی برای تهران است که نباید از آن غفلت کند».

«اقتصاد ایران نیازمند اقدام عاجل» عنوان مقاله‌یی در مستقل است که نوشته: «متعاقب صعود قیمت دلار، تأثیر تورم بر هزینه‌ٔ کالاهای اساسی توانی برای قشر آسیب‌پذیر باقی نگذاشته است»، در ادامه هم افزوده: «سؤال اصلی این است که با یا بدون توافق بودجه اداره کشور از کجا خواهد آمد؟ آیا تورم (که دست دولت در جیب مردم است)، کنترل خواهد شد؟ آیا مردم می‌توانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند یا تحت شرایط تحمیلی بی‌ثباتی و بلاتکلیفی باقی خواهیم ماند؟».

«مصالحه کم هزینه‌ترین گزینه» عنوان مطلب شرق است به قلم مهرهٔ پیشین رژیم در وزارت‌خارجه از باند مغلوب که با اشاره به تنگنای تحریم‌ها و فضای قیامی مردم نوشته است: «مردم آثار شوم تحریم‌ها را در زندگی و در سفره‌هایی که هر روز کوچک‌تر می‌شود، احساس می‌کنند. با یک خبر از وین نرخ ارزهای خارجی و سکه مثل تیر از کمان جسته صعودی می‌شود. بازار سرمایه قفل می‌شود یا با سیر نزولی شاخص‌ها دار و ندار آنها دود شده و به هوا می‌رود. اگر باور ندارید خبرنگاران مورد وثوق را به میان اقشار مردم بفرستید. اجماع افکار عمومی راه‌حل را در برون‌رفت از بحرانی می‌دانند که در دو دهه گذشته کشور را گرفتار و از مسیر بازداشته است. باید باور کرد که بدون توافق در بحران هسته‌یی ایران، گرهی از مشکلات کشور گشوده نخواهد شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eadf40dc-e7a5-4fac-9e4f-36f372f09566"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات