728 x 90

خسارت‌های جبران‌ناپذیر- اعتراضات گسترده مدنی - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی شنبه شانزدهم بهمن، آه و ناله‌های امنیتی نظام به‌خاطر چاقو خوردن سرهنگ انتظامی و بهانه کردن آن برای دست بازتر دادن به مزدوران در قتل و غارت مردم در روزنامه‌های باند خامنه‌ای دیده می‌شود. روزنامه‌های وطن امروز، کیهان، جوان و رسالت این موضوع را صریح‌تر عنوان کرده‌اند اما نتوانسته‌اند وحشت نظام و مزدوران امنیتی را پنهان کنند.

جوان سؤال کرده: «چرا مجرمان آن‌قدر در جامعه گستاخ شده‌اند که به خود اجازه می‌دهند به‌راحتی با مدافعان امنیت به این شکل درگیر شوند؟». رسالت نوشته: «این لطمه بسیار بزرگی است برای کشور و نیروی انتظامی که یک پلیس به‌عنوان نماد و مجسمه اقتدار حاکمیت، به همین راحتی به‌قتل برسد. معلوم است که قند در دل اراذل و اوباش آب می‌شود با دیدن این پیروزی».

وطن امروز هم نوشته «وجود فضا و شرایط مهیا برای بروز خشونت، مهم‌ترین عاملی است که این اتفاقات را رقم می‌زند».

بحرانهای اقتصادی اجتماعی هم تیترهای چشمگیری دارند. از شیوع ا میکرون با تیترهایی مثل «محو رنگ آبی از نقشه کرونا» خبر داده‌اند. در زمینه اجتماعی هم مثلا همدلی خطاب به آخوند رئیسی تیتر زده: «با برنج ۱۰۰هزار تومانی و گوشت ۳۰۰هزار تومانی چگونه می‌توان نهار خورد؟». این بحرانها در اغلب روزنامه‌ها راه به هشدار نسبت به قیام و خیزش برده است. فضای انفجاری جامعه در بن‌بست نظام در مذاکرات و ضرورت کوتاه‌آمدن هم به «بالای نظام» گوشزد شده است.

 

خسارت‌های جبران‌ناپذیر- اعتراضات گسترده مدنی

روزنامه‌های باند مغلوب در مورد سالگرد ربوده شدن انقلاب اذعان کرده‌اند که نظام از مردم فاصله گرفته و نسبت به شکاف عمیق بین مردم و نظام ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما هشدارها در مورد خیزش و قیام به بیانهای مختلف در عرصه‌های اقتصادی اجتماعی و حتی مذاکرات اتمی دیده می‌شود. «به‌خاطر جان مردم مماشات نکنید» عنوان مطلبی در شرق است که از جمله نوشته: «با جان و آسایش مردم شوخی نکنید. مردم فقر را شاید تحمل کنند؛ اما تبعیض را نمی‌گذرند».

«اگر با فساد مبارزه نشود اعتراضات گستردهٔ مدنی شکل می‌گیرد» این عنوان مطلبی در مردم‌سالاری است که به‌نقل از یک عضو مجلس ارتجاع نوشته و افزوده است: «گرانی کالاهای اساسی عرصه را بر مردم تنگ کرده و تصمیمات دولت هم وضعیت را هم‌چنان بد از بدتر می‌کند. اگر در اصلاح این امور تعلل صورت بگیرد شاید خسارت‌های جبران‌ناپذیری متوجه کشور شود». این روزنامه در ادامه به فقره رانت ۱۵۰۰هزار میلیارد تومانی در بودجه سال بعد اشاره کرده که در جیب شرکت‌های خصولتی ریخته است.

دنیای اقتصاد در مطلبی اذعان کرده است: «چهاردهمین گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری (برای بهار ۱۴۰۰) نشان می‌دهد اقدامات دولت نه‌تنها محرک سرمایه‌گذاری نیست که در سطوح ملی و محلی باعث یاس و دلسردی شده است».

 

گرداب عمیق هسته‌ای

هر کدام از یک زاویه این بن‌بست و ضرورت عقب‌نشینی نظام را مطرح کرده‌اند. روزنامه جمهوری اسلامی با سرکوفت زدن به باند رقیب که بالاخره به ضرورت مذاکره رسیده‌اند به آنان هشدار داده «نظام باید در برابر زبانها و قلم‌های وسوسه‌گری که تلاش می‌کنند مانع توافق بر سر احیاء برجام شوند، هوشیارانه بایستند. این افراد، کشور را گرفتار گردابی عمیق خواهند کرد».

«لزوم اعمال دیپلماسی نرم» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که ضمن یادآوری اتحادهای نظامی کشورهای همسایه به نظام هشدار داده: «باید دور بعدی مذاکرات را با یک دیپلماسی نرم ادامه دهیم زیرا در داخل کشور هم با یک‌سری مشکلات فزاینده مواجه هستیم».

«جریان تندرو کشور را در آستانه فروپاشی کشانده است» عنوان مطلب روزنامه ستاره صبح است که به بحران درونی نظام بر سر مذاکره با آمریکا پرداخته و نوشته است: «در ۱۵ سال گذشته جریان تندرو در داخل کشور با کشاندن پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت سازمان ملل و وارد کردن کشور به گرداب تحریم‌های جهانی، اقتصاد ایران را به سمت فروپاشی پیش برده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1bf9b678-a892-468b-8e28-b4be5c89a86c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات