728 x 90

کارگزار حکومتی:

خروج نظام از فهرست سیاه FATF تقریباً بعید و تمدید تعلیق، محتمل‌تر است

FATF
FATF

 

 

همزمان با برگزاری اجلاس FATF در پاریس که از روز یکشنبه آغاز به کار کرده و رسانه‌های حکومت آخوندی از آن به‌عنوان آخرین فرصت چند روزه برای تصویب نهایی کنوانسیونهای مربوطه یاد کرده‌اند، بحران حاد حاکمیت و کشاکش بین مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام حول سه لایحه از چهار لایحه هم‌چنان ادامه دارد.

 

کیهان خامنه‌ای، که در روزهای پیش شورای نگهبان را مخاطب قرارداده بود و هشدار می‌داد که نباید لایحه باقیمانده را تصویب کند، روز ۲۴مهر نوشت: «بزک‌کنندگان FATF در ماه‌ها و هفته‌های اخیر مدعی شده بودند که با تصویب لوایح چهارگانه و اجرای خواسته‌های این سازمان، جمهوری اسلامی از لیست سیاه FATF خارج خواهد شد. (اما) دبیر اجرایی کنوانسیون FATF، آب پاکی را روی دست بزک‌کنندگان این کنوانسیون ریخت و اعلام کرد که نه تنها تضمینی برای خروج جمهوری اسلامی از لیست سیاه این سازمان وجود ندارد بلکه (نظام) باید تعریف گروه‌های تروریستی مدنظر FATF را بپذیرد و استثنا‌هایی که برای برخی گروهها در نظر گرفته را بردارد!»

 

یک روزنامه دیگر باند غالب نوشت که مدیر اجرایی FATF مدعای اصلی موافقان الحاق به کنوانسیونهای مرتبط با این کارگر وه را زیر سؤال برد.... نکته جالب توجه، تصریح دبیر اجرایی FATF بر این مهم است که این نهاد نه‌تنها حق تحفظ را برای ایران به‌رسمیت نمی‌شناسد، بلکه با تصویب این لوایح، جمهوری اسلامی اساساً اجازه مستثنا کردن برخی گروهها را هم نخواهد داشت!

 

پیش از این نعمتی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس رژیم از باند روحانی در سخنرانی خود در روز یکشنبه ۲۲مهر، شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت آخوندی را از گروه‌های تروریستی مدنظر FATF مستثنی کرده بود:

«برادران بزرگوار چهار تا گروه تروریستی مشخص از طرف سازمان ملل ‌متحد شناخته شده، القاعده، طالبان، داعش و جبهه‌النصره. مابقی موضوعاتی که شما ممکن است که دارید مطرح می‌کنید اینها در اگرهاست در اماهاست. جناب آقای ظریف در جلسه به‌خوبی مطرح فرمودند، شما ببینید بیش از ۱۸۸کشور عضویت در سی.اف.تی رو پذیرفتند و بیش از ۶۶تا از این کشورها شرط گذاشتند همان شروطی که شما گذاشتید. این امر، یه امر طبیعیه. »

 

درباره این حرف نعمتی، یک رسانه باند خامنه‌ای نوشت: نعمتی یار لاریجانی گفت: فقط داعش، النصره، طالبان و القاعده مصداق تروریسم در CFT هستند، اما مدیر اجرایی FATF گفته است جمهوری اسلامی حق تعیین استثنا ندارد و برای مصادیق تروریسم هم برخی کشورها با نظام ایران صحبت می‌کنند.

 

در همین حال، احمد توکلی نماینده سابق مجلس رژیم گفت که موافق پیوستن به اف.ای.تی.اف نیست و نبایستی از ترس مرگ خودکشی کرد.

وی افزود: FATF تحفظ‌پذیر نیست و آنها تا ما را خلع‌سلاح نکنند دست نمی‌کشند.

 

روزنامه سپاه پاسداران با حمله به باند روحانی به‌خاطر تصویب لایحه CFT نوشت: تصویب مهم‌ترین لایحه FATF در هفته گذشته در مجلس «ولع» فزاینده آمریکایی‌ها را جهت تشدید تحریم‌ها به‌دنبال داشته است. بسیاری از واکنش‌های دستگاه محاسبه سنج‌ آمریکا بر اساس رفتار و اقدامات (ما) جهت «بهانه زدایی» در عرصه سیاست خارجه صورت می‌گیرد.

 

از سوی دیگر، روزنامه‌ ایران، متعلق به دولت آخوند روحانی با طعنه به باند رقیب نوشت: «مخالفت یا موافقت با اف.ای.تی.اف دقیقاً به سود و زیان موافقان و مخالفان مربوط می‌شود. کسانی که مخالف هستند از نوعی اقتصادی رانتی، پولشویی و اقتصاد قاچاق سیاه سود می‌برند.»

 

در همین حال، یک کارشناس رژیم درباره نتایج احتمالی اجلاس شش روزه کنوانسیون FATF گفت: با توجه به نهایی نشدن سه لایحه از چهار لایحه مرتبط با FATF خروج نظام از فهرست سیاه تقریباً بعید و تمدید تعلیق، محتمل‌تر است.

 

 

بیشتر بخوانید

خامنه‌ای حرف خود درباره تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT را پس گرفت

 

تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس ارتجاع، واکنشهای متفاوتی را در میان موافقان و مخالفان این لایحه در درون رژیم برانگیخت.

به گزارش دویچه وله آلمان ۱۶مهر ۹۷ مخالفان که از ابتدا حملات خود و حتی پیامک‌های تهدیدآمیز به آدرس نمایندگان دیگر مجلس را آغاز کرده بودند، با تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT نیز از پا ننشستند و به حملات خود ادامه دادند.

دفتر خامنه‌ای بدون اشاره به موضعگیری قبلی او و رد کردن این لایحه به‌نقل از وی نوشته بود: «آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون ها بود و نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند.»

این در حالی است که خامنه‌ای ۳۰خردادماه گذشته مخالفت صریح خود با لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را اعلام کرده و از نمایندگان مجلس خواسته بود تا قوانین دیگری را در این حوزه تصویب کنند.

 

واکنش شورای نگهبان به CFT

نخستین واکنش شورای نگهبان ارتجاع نیز نشان‌دهنده تردید این نهاد انتصابی در مورد تصویب CFT "سی اف تی" بود. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ارتجاع، روز گذشته گفت: «هنوز اعلام نظر زود است. مجلس آن را تصویب کرده است اما هنوز برای ما نیامده است. ابتدا باید به شورای نگهبان ارسال شود تا ان شاءالله ما اعلام نظر کنیم. فعلاً تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم.»

کدخدایی گفت "فرصت" رسیدگی به دو لایحه دیگر از لوایح مرتبط با FATF (گروه ویژه اقدام مالی) یعنی لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به وجود نیامده و این لوایح نیز "در دستور کار این هفته" شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9912af8e-7eb0-4191-b9ac-a528ce1eb8c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات