728 x 90

خبرگزاری فرانسه:‌ در لبنان یک تابو شکسته شد، تظاهرات لبنان حزب‌الله و حسن نصرالله را هدف قرار می‌دهد

قیام لبنان
قیام لبنان

قیام مردم و جوانان شورشی لبنان در هفتمین روز خود بسیاری از شهرهای این کشور را فراگرفته است. از بامداد چهارشنبه ۱ آبان ۹۸ در شهر صیدا جمعیت عظیم تظاهرکننده با نیروهای نظامی درگیر شدند. در این درگیری تعدادی مجروح شدند. تظاهر کنندگان اغلب راهها و مسیرهای این شهر را بسته بودند.

شب گذشته در شهر طرابلس بیش از ۱۰۰هزار نفر در میدان نور تحصن کردند.

العربیه گزارش داد: همه مردم طرابلس و به‌خصوص تظاهرکنندگان از قشر جوان هستند. یک تظاهر کننده می‌گوید: همه جهان فهمید و مردم همه فهمیدند که دیوار ترس شکسته شده است. این میلیونها نفر که در لبنان می‌بینید و لبنانیهایی که در کشورهای جهان هستند دیوار ترس از رهبران را شکستند...

 

به گزارش خبرنگار عرب نیوز در ۳۰نقطه لبنان تظاهرات و اعتراضات جریان دارد از بعلبک تا شوف بیروت.

 

خبرگزاری فرانسه با عنوان «حزب‌الله لبنان به‌طور بی‌سابقه‌یی تحت فشار اعتراضات خیابانی است» نوشت: هنگامی که اعتراضات گسترده ضدحکومتی، لبنان را در خود فرو برد، یک تابو شکسته شد زیرا مراکز اصلی گروه شیعی حزب‌الله شاهد تظاهرات کم‌سابقه‌یی بودند که این گروه و رئیس آن حسن نصرالله را هدف قرار می داد.

شهروندان معترض این گروه را به ایجاد یک سرپوش سیاسی برای یک حکومت فاسد متهم می‌کردند. حکومتی که معیشت مردم را از آنها ربوده است. اکنون هیبت حزب‌الله در لبنان در هم شکسته است امری که اعضای خود آن را هم بهت‌زده کرده است.

سارا، یک فعال ۳۲ساله که در اعتراضات در جنوب شهر شرکت کرده، گفت: "هیچ کس انتظار نداشت که در هیچ‌یک از این مناطق در جنوب لبنان یک کلمه علیه نصرالله یا رئیس امل، نبیه بری بشنود." این فعال، که به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی از نام مستعار استفاده می‌کرد، افزود: "باور نکردنی است."...

اما اعتراضات ضدحکومتی که از ۱۷اکتبر در بیروت آغاز شد و به‌سرعت در سراسر کشور گسترش یافت، هیچ سیاستمداری را سالم نگذاشت، حتی رئیس حزب‌الله را.

 

نصرالله روز شنبه در سخنرانی به این موضوع اذعان کرد و گفت: "می‌توانید لعنتم کنید، من اهمیت نمی‌دهم."...

 

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری تحت عنوان « لبنانیها با وجود تدابیر اضطراری، اعتراضات را زنده نگه می‌دارند» نوشت: تظاهر کنندگان با وجودی که دولت یک طرح اضطراری ارائه داده است اما به مطالبات خود ادامه می‌دهند.

تظاهرات با طرح افزایش مالیاتی جرقه خورد و به کلان اعتراضاتی بی‌سابقه و فرافرقه‌یی در لبنان علیه قشر سیاسی حاکم تبدیل شد. این تجمعات از بیروت به سراسر شهرهای عمده لبنان و به بخش وسیعی از لبنانیان مقیم خارج گسترش یافت

ملاعب یک مرد مسن که از شهر جنوب طایر برای تظاهرات به پایتخت آمده گفت جنبش اعتراضی تنها شانسی است که مردم دارند. وی گفت ما احمقیم اگر یک فرصت دیگر به این حکومت بدهیم ما این فرصت را از ۱۹۹۰ به آنها داده‌ایم.

ارتش لبنان در میان تظاهر کنندگان آب آشامیدنی، چادر برای نصب و کمکهای اولیه پزشکی توزیع می‌کرد.

 

-در خارج از لبنان، لبنانیهای مقیم خارج در آمریکا و آفریقا در همبستگی با اعتراضات در لبنان دست به تحصنها و تظاهرات زدند. آنها در پاریس، سوئیس، قبرس و قسمتهای مختلف آمریکا تجمع کردند و پرچمهای لبنان را به دست تکان دادند و شعارهای ضددولتی سر دادند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس با عنوان تظاهر کنندگان لبنانی محکم و استوار ایستاده‌اند، نوشت:

تظاهر کنندگان لبنانی موانعی در خیابانهای بیروت برپا کرده‌اند. آنان اصلاحات اقتصادی پیشنهادی را رد می‌کنند و خواهان کناره‌گیری این حکومت هستند.

تظاهر کنندگان لبنانی در بیانیه‌یی بر خواست خود برای تغییر نظام سیاسی تأکید کردند. در این بیانیه آمده است: «هیچ اعتمادی به حکومتی که اعضای آن با این اصلاحات موافق نیستند نداریم اگر شما حکومت کنونی اهل اصلاحات بودید طی چند سال گذشته از اصلاحات کجا بودید؟».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/41c36142-5ad1-47dc-970c-ab54b95f17c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات