728 x 90

خبرگزاری فرانسه: پنج قدرت جهانی متعهد به جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی می‌شوند

زیردریایی اتمی - عکس از خبرگزاری فرانسه
زیردریایی اتمی - عکس از خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۳دیماه نوشت: پنج قدرت جهانی متعهد به جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه افزود: پنج قدرت جهانی روز دوشنبه ۱۳ دی متعهد شدند که از گسترش تسلیحات اتمی جلوگیری کرده و از درگیری اتمی اجتناب کنند. این بیانیه مشترک نادر پیش از بررسی یک معاهده اتمی کلیدی در اواخر امسال صادر می‌شود.

اعضای دائم شورای امنیت چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده اعلام کردند: «ما قویاً معتقدیم که باید از گسترش بیشتر چنین سلاحهایی جلوگیری کرد»... آنها افزودند: «در جنگ هسته‌یی نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید وارد آن جنگ شد».

این بیانیه پس از این صادر شد که بررسی معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (NPT) - که در ابتدا در سال۱۹۷۰ اجرایی شد – به‌دلیل پاندمی کووید-۱۹از تاریخ برنامه‌ریزی شده چهارم ژانویه به اواخر سال به تعویق افتاد.

این بیانیه هم‌چنین در زمانی صادر می‌شود که قدرتهای جهانی به‌دنبال دستیابی به توافقی با رژیم ایران در رابطه با احیای توافقنامه سال۲۰۱۵ در مورد پیشروی بحث برانگیز هسته‌یی ایران هستند، ...

واشنگتن که هرگز اقدام نظامی علیه ایران را منتفی نکرده است بارها هشدار داده است که زمان برای رسیدن به توافق در حال اتمام است.

در بیانیه کاخ سفید در همین زمینه آمده است: ما تأیید می‌کنیم که در جنگ هسته‌یی نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید وارد آن جنگ شد. از آنجایی که استفاده از سلاح اتمی پیامدهای گسترده‌یی خواهد داشت، ما هم‌چنین تأیید می‌کنیم که سلاحهای هسته‌یی - تا زمانی که وجود دارند - باید در خدمت اهداف دفاعی، ایجاد بازدارندگی در برابر تجاوز و جلوگیری از جنگ باشند. ما قویاً معتقدیم که باید از گسترش بیشتر چنین سلاحهایی جلوگیری کرد.

ما بار دیگر بر اهمیت رسیدگی به تهدیدات هسته‌یی تأکید می‌کنیم و بر اهمیت حفظ و پایبندی به توافق‌نامه‌ها و تعهدات دوجانبه و چند جانبه‌مان در عرصه‌های عدم گسترش تسلیحات اتمی، خلع‌سلاح و کنترل تسلیحات تأکید می‌کنیم. ما هم‌چنان به وظایف خود در معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌یی (NPT) متعهد هستیم، از جمله تعهد ماده ۶ ما که به شرح زیر است «پیگیری مذاکرات با حسن‌نیت در مورد اقدامات مؤثر مربوط به توقف مسابقه تسلیحات هسته‌یی در اولین فرصت و در مورد خلع‌سلاح هسته‌یی، و در مورد معاهده خلع‌سلاح عمومی و کامل تحت کنترل شدید و مؤثر بین‌المللی».

هر یک از ما قصد داریم اقدامات ملی خود را برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز یا ناخواسته از سلاحهای هسته‌یی حفظ و تقویت کنیم. ما بر صحت اظهارات قبلی‌مان در مورد عدم هدف‌گیری تأکید می‌کنیم و مجدداً تأکید می‌کنیم که هیچ‌یک از سلاحهای هسته‌یی ما به سمت یکدیگر یا هیچ کشور دیگری هدف گیری نمی‌شود.

ما بر تمایل مان برای همکاری با همه کشورها برای ایجاد یک محیط امنیتی مساعدتر برای پیشرفت در خلع‌سلاح با هدف نهایی جهانی بدون سلاحهای هسته‌یی با امنیت کامل برای همه تأکید می‌کنیم. ما قصد داریم به‌دنبال رویکردهای دیپلماتیک دوجانبه و چند جانبه برای پرهیز از رویارویی نظامی، تقویت ثبات و قابل پیش‌بینی بودن، افزایش درک و اعتماد متقابل و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی که به نفع هیچ‌کس نیست و همه را به خطر می‌اندازد، ادامه دهیم. ما مصمم هستیم که گفتگوی سازنده را با احترام متقابل و در نظر داشتن به منافع و نگرانی‌های امنیتی یکدیگر دنبال کنیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd2dd5fb-3c91-47a0-96e6-adb39033d078"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات