728 x 90

خبرگزاری فرانسه: استقبال عفو بین‌الملل از نامهٔ کارشناسان ملل ‌متحد به‌رژیم ایران و فراخوان آنها به‌حسابرسی به‌دلیل اعدام خودسرانهٔ هزاران مخالف

قتل عام شدگان ۶۷
قتل عام شدگان ۶۷

خبرگزاری فرانسه – ۱۹آذر۱۳۹۹

استقبال عفو بین‌الملل از نامهٔ کارشناسان ملل متحد به‌رژیم ایران

و فراخوان آنها به‌حسابرسی به‌دلیل اعدام خودسرانهٔ هزاران مخالف

در زندانها در سال۱۹۸۸

شورای ملی مقاومت ایران

که اصلی‌ترین سازمان تشکیل‌دهندهٔ آن مجاهدین خلق هستند

عدد ۳۰هزار قتل‌عام شده را ذکر می‌کند

۷گزارشگر ویژهٔ ملل متحد تأکید کردند

«به‌طور جدی نگران تداوم سرباز زدن حکومت تهران

از افشای سرنوشت قتل‌عام شدگان و محل دفن آنها هستند

به‌گفتهٔ مدافعان حقوق‌بشر در سال۶۷

هزاران نفر با حکم خمینی

بدون محاکمه در زندانهای ایران کشته شدند

این موضوع حاوی حساسیت بسیار است

چون مدافعان حقوق‌بشر مقام‌هایی را متهم می‌کنند که

هم‌اکنون بالاترین مواضع را در حکومت ایران دارند

عفو بین‌الملل در گزارش سال۲۰۱۸ خود گفت

مقام‌های رژیم ایران شامل وزیر دادگستری ابراهیم رئیسی

و وزیر پیشین دادگستری و کشور پورمحمدی در هیأت‌های مرگ

شرکت داشتند که در مورد اعدامها تصمیم می‌گرفت

خبرگزاری فرانسه – ۱۹آذر۱۳۹۹: عفو بین‌الملل از ارسال یک نامه توسط ملل متحد به (رژیم) ایران که در آن خواهان حسابرسی به‌دلیل اعدام خودسرانهٔ هزاران مخالف در زندانها در سال۱۹۸۸ شده استقبال کرد و هشدار داد که این کشتارها می‌تواند جنایتهایی علیه بشریت باشد.

ملل متحد در ژنو محتوای این نامه را که در ماه سپتامبر ارسال شده، اما تاکنون علنی نشده بود، تأیید کرد.

سال‌هاست سازمانهای غیردولتی مدافع حقوق‌بشر کارزاری را برای تحقق عدالت. . . در ارتباط با اعدام فراقضایی هزاران ایرانی که اغلب جوان بودند در سراسر ایران در همان زمانی که جنگ (رژیم) ایران با عراق. . . رو به‌پایان بود به‌پیش می‌برند. کشته‌شدگان عمدتاً از حامیان سازمان مجاهدین خلق ایران هستند

عفو بین‌الملل (رژیم) ایران را متهم به‌پنهان‌کردن «سیستماتیک» شرایط کشته‌شدن آن جوانان و سرنوشت سایر قربانیان می‌کند.

در ماه سپتامبر، ۷گزارشگر ویژهٔ ملل متحد نامه‌یی را به حکومت ایران نوشتند و تاکید کردند که «به‌طور جدی نگران تداوم سرباز زدن (حکومت تهران) از افشای سرنوشت (کشته شدگان) و محل دفن» آنها هستند.

کارشانسان ملل متحد گفتند: «ما از این واقعیت نگرانیم که این وضعیت می‌تواند معادل جنایتهایی علیه بشریت باشد» و هشدار دادند که اگر (رژیم) ایران به «امتناع از رعایت التزاماتش» ادامه بدهد، آنگاه یک تحقیقات بین‌المللی باید برای روشن‌کردن حقایق دربارهٔ این رخدادها، برقرار شود.

معاون بخش آفریقای شمالی و خاورماینهٔ عفو بین‌الملل این نامه را یک «تحول اساسی» نامید.

(عفو. . .) در گزارشی در سال۲۰۱۸، (اعدام‌های سال۶۷) را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرده و خواهان آن شده بود که شورای حقوق‌بشر ملل متحد، یک مکانیسم بین‌المللی تحقیقات ایجاد کند.

به گفته مدافعان حقوق بشر (در سال۶۷)، هزاران نفر با حکم خمینی ولی فقیه وقت.. بدون محاکمه در زندانهای ایران کشته شدند. شورای ملی مقاومت ایران که اصلی ترین (سازمان) تشکیل دهندهٔ آن مجاهدین خلق هستند، عدد ۳۰هزار کشته شده را ذکر می‌کند.

این پرونده در این کشور بسیار حساس است و مدافعان (حقوق بشر) می‌گویند که مسؤلان کنونی حکومت، در آن دست داشته‌اند. (لوریان لوژور به‌نقل از خبرگزاری فرانسه ۱۹اذر۹۹)

خبرگزاری فرانسه در گزارش دیگری می‌نویسد:

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه نامه ارسال‌شده از جانب کارشناسان سازمان ملل به‌حکومت ایران را یک راهگشایی توصیف کرد که از مدتها قبل مورد انتظار بوده است. در این نامه هشدار داده شده است که کشتارهای (سال۱۹۸۸) می‌تواند جنایت علیه بشریت تلقی شود.

(مدافعان حقوق‌بشر) می‌گویند هزاران تن در اعدام‌هایی که حکم آن توسط شخص خمینی داده شد و بدون تحقیقات درست درون زندانها در سراسر ایران در اواخر ژوئیهٔ ۱۹۸۸ انجام گرفته کشته شده‌اند.

شورای ملی مقاومت ایران عدد (قتل‌عام شدگان) را تا ۳۰۰۰۰تن اعلام کرده است.

این موضوع حاوی حساسیت بسیار است، چون (مدافعان حقوق‌بشر) مقام‌هایی را متهم می‌کنند که هم‌اکنون بالاترین مواضع را در حکومت ایران دارند.

عفو بین‌الملل در گزارش سال۲۰۱۸ خود اظهار داشت مقامات (رژیم ایران) شامل وزیر دادگستری ابراهیم رئیسی، وزیر پیشین دادگستری و کشور مصطفی پورمحمدی در به اصطلاح هیات‌های مرگ شرکت داشتند که در مورد اعدامها تصمیم می‌گرفت.

این موضوع در داخل ایران تابو باقی مانده بود، هر چند در سال۲۰۱۶ بحث و گفتگوی عظیمی دربارهٔ آن زمانی در گرفت که یک کلیپ صوتی از ملاقات بین... منتظری، در آن زمان جانشین اعلام‌شدهٔ خمینی، و مسؤلان «هیأت مرگ» در این مورد منتشر شد». (خبرگزاری فرانسه ۱۹آذر۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c95acc58-df5e-4a19-9e0f-5002b0cf436f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات