728 x 90

خبرگزاری رویترز: رژیم ایران تسلیحات در اختیار شبه‌نظامیان یمن و افغانستان قرار می‌دهد

رژیم ایران تسلیحات در اختیار شبه‌نظامیان یمن و افغانستان قرار می‌دهد
رژیم ایران تسلیحات در اختیار شبه‌نظامیان یمن و افغانستان قرار می‌دهد

به‌دنبال اعتراف پاسدار شمخانی به ارتباط ادامه‌دار حکومت آخوندی با طالبان، خبرگزاری رویترز نوشت: مقامات افغانستان در ماه‌های اخیر رژیم ایران را به دادن پول، تسلیحات و مواد منفجره به طالبان متهم کردند و آمریکا در ماه گذشته میلادی در حرکتی برای متوقف کردن دخالتهای رژیم در کشورهای همسایه، قطعاتی را به نمایش گذاشت که نشان می‌داد رژیم ایران تسلیحات در اختیار شبه‌نظامیان یمن و افغانستان قرار می‌دهد.

رویترز افزود: آمریکا در ماه اکتبر ضمن متهم کردن رژیم ایران به دادن آموزش نظامی، مالی و تسلیحات به طالبان، تحریم‌هایی را علیه ۸فرد از جمله مسئول ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران اعمال کرد.

اعتراف پاسدار شمخانی به ارتباطات حکومت آخوندی با طالبان در حالیست که از این پیشتر رژیم با تاکتیک نعل وارونه مجاهدین را به ارتباط و همکاری با طالبان و القاعده متهم می‌کرد.

 

 

بیشتر بخوانید

اعتراف شمخانی به ارتباطات دیرین رژیم با طالبان

پاسدار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت رژیم به ارتباطات دیرین حکومت آخوندی با طالبان و سیاست رژیم برای ادامه آن اعتراف کرد.

خبرگزاری سپاه پاسداران گزارش داد: شمخانی با اشاره به گفتگوهای جاری بین جمهوری اسلامی با گروه طالبان گفت: مجموعه ارتباطات و گفتگوهای انجام شده با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

پاسدار شمخانی این سخنان را در کابل و پس از دیدار با مقامهای این کشور اعلام کرد.

از این پیشتر رژیم‌ آخوندی با تاکتیک نعل وارونه مجاهدین را به ارتباط و همکاری با طالبان و القاعده متهم می‌کرد.

 

افزایش بی‌سابقه کمکهای مالی رژیم ایران به طالبان

به گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو یکی از فرماندهان طالبان می‌گوید: کمکهای مالی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به طالبان طی ماههای گذشته به طرز بی‌سابقه‌یی افزایش یافته است و افزایش این کمکها با خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از توافق اتمی با تهران همزمان است.

وی تصریح می‌کند که چند سالی است که طالبان در پایگاههای سپاه قدس در خاک ایران آموزش نظامی می‌بینند.

در این گزارش آمده است که سپاه قدس به‌طور بی‌سابقه‌یی کمکهای مالی و نظامی‌اش را به طالبان افغانستان افزایش داده و هم زمان می‌کوشد تا یک سازمان شبه‌نظامی شیعه در افغانستان، نظیر حزب‌الله لبنان، تشکیل بدهد.

 

رژیم ایران دو برابر خواسته طالبان به این گروه کمک می‌کند

فرمانده طالبان تصریح می‌کند رژیم ایران دو برابر آنچه که این گروه درخواست می‌کند، به آن تحویل می‌دهد حال می‌خواهد کمک مالی یا مادّی باشد یا آموزشهای نظامی.

وی می‌گوید که در ازای این کمکها جمهوری اسلامی ایران از طالبان می‌خواهد که بر شدت عملیات نظامی‌اش علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان و همچنین گروه داعش بیفزاید.

بر اساس تحلیلی رژیم ایران که از خروج آمریکا از برجام به‌شدت خشمگین است به این نتیجه رسیده که آمریکا در اثر جنگ پرهزینه و بی‌ثمرش، در افغانستان زمینگیر شده و در موضع ضعف به‌سر می‌برد و تقویت طالبان می‌تواند اهرم تشدید فشار تهران بر آمریکا باشد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/791a5ff6-88fc-4052-a4a5-1d2db60d6a4c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات