728 x 90

خامنه‌ای و پیامدهای رسمی اتهام تروریستی

انفجارات فجیره
انفجارات فجیره

(متهم کردن رسمی رژیم به انفجارهای فجیره) 

بارز شدن نقش رژیم در حملات تروریستی به کشتیهای نفتکش در بندر فجیره در امارات و خطوط نفتی عربستان، همزمان با تشدید تحریم‌های نفتی علیه رژیم، موقعیت رژیم را بیش‌از‌پیش لرزان و خطیر کرده است.

پنتاگون روز سوم خرداد ۹۸رژیم آخوندی را مسئول مستقیم حملات تروریستی در فجیره و بغداد اعلام کرد. وزارت دفاع آمریکا حمله به نفت کش‌ها در ساحل امارات را بخشی از «کارزار» (رژیم) ایران در منطقه خاورمیانه دانسته است.

دریادار مایکل گیلدی، مدیر ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه اظهار داشت: «ما مسئول حمله به نفت کش‌ها در فجیره را سپاه پاسداران ایران می‌دانیم.»

به گفته او پنتاگون بر این باور است که سلاح مورد استفاده در این حمله متعلق به سپاه پاسداران ایران بوده است. مایکل گیلدی همچنین سپاه پاسداران ایران را مسئول پرتاب راکت در منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت آمریکا در این شهر دانست.

وی افزود که آمریکا بر این باور است که ایران و شبه‌نظامیان حامی این کشور در نظر دارند به نیروهای آمریکایی در منطقه حمله کنند.

خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر به‌ نقل از دریادار گیلدی خاطرنشان کرد که سپاه پاسداران در حمله به نفتکشها از مینهای آبی استفاده کرده است.

رویترز می‌افزاید: «این اظهارات در یک کنفرانس خبری پنتاگون ابراز شد که طی آن طرح های آمریکا برای اعزام ۹۰۰نفر نیروی دیگر شامل مهندسان به خاورمیانه جهت تقویت دفاع آمریکا و همچنین استقرار حدود ۶۰۰نفر از پرسنل موشکهای پاتریوت توضیح داده شد».

به گفته مدیر ستاد مشترک ارتش آمریکا اعزام این نیروها صرفاً جنبه «دفاعی» دارد.

پتریک شاناهان سرپرست وزیر دفاع آمریکا در یک یادداشت توئیتری نوشت:‌ «وزارت دفاع کنگره را مطلع کرده است که من درخواست فرماندهی رزمی سنتکام برای اعزام حدود ۱۵۰۰نیرو و قابلیتهای دفاعی بیشتر به منطقه سنتکام (فرماندهی مرکزی) برای افزایش موضع حفاظتی نیروهایمان را تأیید کردم. این یک واکنش احتیاطی به تهدیدات موثق از جانب (رژیم) ایران است.

رئیس‌جمهور آمریکا نیز از اعزام نیروهای جدید به منطقه حمایت کرد و گفت: «اگر نیاز باشد، من قطعاً نیرو می‌فرستم». ترامپ افزود:‌ «(رژیم) ایران یک بازیگر بسیار خطرناک بوده است بازیگری بسیار بد بوده است. و ما تحمل نخواهیم کرد».

به گزارش سایت کاخ سفید، ترامپ بار دیگر توافق برجام را مورد حمله قرار داد و گفت «توافقی که آنها با اوباما امضا کردند توافقی وحشتناک بود. لحظه‌ای که من آن توافق را از هم پاشاندم و از بین بردم (رژیم) ایران به مسیر بسیار بدی رفت... آنها اکنون از انبوه مشکلات مالی رنج می‌برند آنها تورمی دارند که در بالاترین سطح در جهان است».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود:‌ «مردم ایران مردم بسیار خوبی هستند من بسیاری از آنان را می‌شناسم ولی کشور ایران در وضعیت بسیار بدیست. بسیاری از مشکلاتی که در خاورمیانه و شاید فراتر از آن وجود دارد توسط (رژیم) ایران ایجاد شده بود.

آنها پشت هر حمله‌یی هستند. ما در زمانی ۱۴مورد داشتیم که آنها پشت هر کدام از آن حمله‌ها قرار داشتند. بنا بر این خواهیم دید که در مورد ایران چه خواهد شد».

وی افزود: «فکر نمی‌کنم که نیاز به اعزام نیرو داشته باشیم اما اگر ضروری باشد، به هر تعدادی که نیاز باشد، نیروهای ما در آنجا خواهند بود».

به موازات این تحولات، تحریم‌های نفتی یک درجه دیگر تشدید شد. هند و ترکیه از بزرگترین خریداران نفت ایران اعلام کردند به خرید نفت ایران پایان داده‌اند.

تصمیم هند را سفیر این کشور در واشنگتن اعلام کرد. «واردان شرینگلا» سفیر هند گفت آخرین بار در آوریل بود که هند یک میلیون تن نفت از رژیم ایران خرید و این قبل از آن بود که واشنگتن کمپین فشار علیه رژیم تهران را افزایش داد و به تمامی معافیتها از تحریم‌ها خاتمه داد...

از سوی دیگر ترکیه نیز اعلام کرد خرید نفت ایران را متوقف کرد.

رویترز نیز از قول یک مقام ارشد ترکیه نوشت: «در حالی‌که معافیتهای نوامبر گذشته برای ۸خریدار به پایان می‌رسد، ترکیه خرید نفت از ایران را متوقف کرد و به پیروی از درخواست واشنگتن برای متوقف کردن واردات نفت خام از جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد».

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا از این‌که ترکیه نیز خرید نفت از ایران را متوقف ساخته استقبال کرد و به خبرنگاران گفت ما خواهان این هستیم که تمام جهان با این تحریم‌ها همراهی کنند و متشکریم از دوستان و متحدانمان که این تحریم‌ها را رعایت می‌کنند.

روزنامهٔ حکومتی جهان صنعت در شمارهٔ شنبه ۴خرداد خود نوشت:‌ «به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها عمدتاً مراعات شده است زیرا شرکت‌های بزرگ جهان به واسطه ارتباط و اتکایی که به روابط مالی و تجاری با آمریکا دارند، مایل به قرار گرفتن در معرض تحریم‌های ثانویه آن کشور نیستند»‌.

این روزنامهٔ حکومتی به پوچی وعده‌های سردمداران رژیم مبنی بر شکست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران اشاره کرده و با اشاره به ادعای روحانی مبنی بر این‌که صادرات نفت ایران از یک مسیر انجام نمی‌شود و شش مسیر دیگر هم وجود دارد که آمریکایی‌ها اصلاً از آنها خبر ندارند‌. نوشت:‌

«این در حالی است که برخی از این «مسیرها» که ایران در دوره‌های قبلی تحریم از آنها استفاده کرده، نظیر خاموش کردن رادار نفتکش‌ها، امروز ترفندهایی لو رفته‌اند و به‌دلیل استفاده از ماهواره برای رهگیری کشتی‌ها و دیگر امکانات فنی، کارآیی لازم را ندارند»‌.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e464c1b0-3d2d-46a5-89d2-2d14cf9e7e88"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات