728 x 90

خامنه‌ای در تلاش برای بقای رژیم خود، پس از مرگش با ابراهیم رئیسی و سپاه پاسداران است

رئیسی جلاد و سرکردگان سپاه - عکس از آرشیو
رئیسی جلاد و سرکردگان سپاه - عکس از آرشیو

«مؤسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی»، در گزارشی به بررسی ساختار درونی سپاه پاسداران و روابطش با رئیسی جلاد به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید رژیم پرداخته، و درباره نقش سپاه در آینده نظام آخوندی گمانه‌زنی کرده است.

العربیه فارسی نوشت: این گزارش که دوشنبه ۱۱مرداد تحت عنوان «سپاه در دوران ابراهیم رئیسی: تصمیم‌گیری و جناح‌گرایی در سپاه پاسداران» منتشر شد، تأکید می‌کند که علی خامنه‌ای، در تلاش است تا بقای رژیم تندروی خود را پس از مرگش تضمین کند، و به همین دلیل هم ابراهیم رئیسی را رئیس‌جمهور و سپاه پاسداران را توانمندتر کرده است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که سپاه بر تمام مظاهر زندگی در ایران سایه انداخته است، و بسیاری از نهادهای کلیدی، از سیاست گرفته تا اقتصاد، و از نیروهای نظامی تا نیروهای امنیتی را تحت کنترل خود درآورده است.

به نظر نویسندگان این گزارش، اعضای سپاه که زیربنای حکومت مورد علاقه خامنه‌ای را تشکیل می‌دهند، در دوران رئیسی به‌دنبال اشغال بسیاری از ۸۷۴پست کلیدی در دولت جدید ایران خواهند بود. نویسندگان این معادله را «شکل سپاه پاسداران به‌مثابه نیروی محرکه پشت رئیسی» می‌نامند، و تأکید می‌کنند که برای درک نوع حکومتی که ایالات متحده می‌خواهد با آن تعامل کند، شناخت عملکرد داخلی سپاه امری ضروری است.

نویسندگان گزارش، با ذکر دلیل خود برای تهیه این گزارش، این‌گونه نتیجه می‌گیرند: «وقتی که ما فهمیدیم با چه حکومتی طرف هستیم، این پرسش برای‌مان پیش خواهد آمد که آیا به نفع ایالات متحده خواهد بود که در ازای بازگشت به توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ تحریم‌ها را از روی این رژیم برداشته و تا سقف ۹۰میلیارد دلار سرمایه‌های آن را آزاد کند. یک محاسبه اشتباه می‌تواند به وضعیتی منجر شود که به جای کاهش تهدیدها علیه امنیت ملی ایالات متحده و خاورمیانه، این تهدیدها در واقع افزایش پیدا کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8536889a-1832-4e09-9b88-00ff819b673e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات