728 x 90

خالی شدن سفره بازنشستگان

شعار بازنشستگان - یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه
شعار بازنشستگان - یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه

روند رو به رشد قیمت کالاها و خدمات و عدم افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با افرایش قیمت ها و در نتیجه افزایش هزینه معیشت زندگی، آنها را که اغلب فقیر هستند روزبه‌روز تحت فشار بیشتری قرارمی‌دهد، فشاری سخت و جانکاه که آنان را به اعتراض و کف خیابان هدایت کرده است.

 

بازنشستگان اخیراً طی نامه‌یی به وضعیت حقوقی خود اعتراض کردند. آنان در این نامه تأکید کردند، با سه برابر شدن قیمت کالاها و خدمات در سال ۹۷، حقوق بازنشستگان متناسب با افزایش قیمتها و تورم تغییر نکرده است و قدرت خرید بازنشستگان حدود سه برابر کاسته شده است که فشار فراوانی را به خانواده‌های آنان وارد آورده و سفره آنان هر چه بیشتر خالی شده است. (خبرگزاری ایلنا ۲۱مرداد ۹۸)

آنان پیش از این طی نامه اعتراضی به رئیس مجلس رژیم، آخوند روحانی و وزارت کار نوشتند: «نیازی به تکرار مکررات نیست که امروزه میلیونها انسان بازنشسته‌ای که سی سال رنج و محنت کشیدند تا در یکی دو دهه پایانی زندگی‌شان آرامشی هر چند اندک داشته باشند با مشکلات و مصائبی به‌مراتب سهمگین‌تر از دوران اشتغال خود دست به گریبانند... چند سالی هم که شده از حداقل‌هایی برای یک زندگی انسانی و کم دغدغه برخوردار شویم. اما جای بسی تأسف و درد و فریاد، که امروز بیش از ۶۰درصد ما بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی حداقل بگیر هستیم و مابقی نیز به استثنای درصدی ناچیز از آن‌چنان حقوق ماهیانه‌ای برخوردار نیستند تا کفاف یک زندگی شرافتمندانه و شایسته‌ دوران بازنشستگی را بدهد...»

 

وضعیت بد معیشتی بازنشستگان در شرایطی است که دولت ضدمردمی همه ساله در لایحه بودجه مقدار ناچیزی اضافه حقوق برای آنها در نظر می‌گیرد، مقدار اندکی که به هیچ‌وجه از پس افزایش سرسام‌آور قیمتها و بالا رفتن هزینه زندگی بر نمی‌آید.

طرح این‌که به‌گفته علی ربیعی سخنگوی دولت آخوند حسن روحانی «بند مربوط به اضافه حقوق بازنشستگان در بودجه امسال جا افتاده است».! (تلویزیون شبکه یک ۳مرداد ۹۸)

ستم حاکمیت آخوندی بر بازنشستگان باعث شده است که حدود ۹۰درصد آنها به زیر خط فقر بروند. کسانی که با بیش از ۳۰سال کار و تلاش امروز از حداقل‌ حقوق و مزایا و امکانات زندگی برخوردار نیستند.

در حالی که در اثر بالا رفتن قیمتها و افزایش هزینه معیشت سفره بازنشستگان روزبه‌روز کوچکتر می‌شود، به‌گفته رئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان اصفهان سفره‌های بازنشستگان ۵۷درصد کوچک‌تر شده است. به‌گفته این مقام حکومتی در سال ۹۷حقوق بازنشستگان۱۳درصد افزایش داشته در صورتی که تورم ۷۰درصد رشد داشته است. (کیهان ۲۸اردیبهشت ۹۸)

 

ظلم و بی‌عدالتی به بازنشستگان تنها در زمینه نپرداختن حقوق حقه آنها نیست بلکه در زمینه درمان نیز بر آنها ستم وارد می‌شود و سازمان تأمین اجتماعی که سرمایه آن از حقوق کارگران، کارمندان جزء و بازنشستگان تأمین شده است، سال‌ها است که «تعهدات قانونی خود را در قبال کارگران بازنشسته انجام نمی‌دهد» و شرکت‌های بیمه جیب خود را از جیب خالی بازنشسته حداقل بگیر پرمی کنند. (خبرگزاری ایلنا ۵اردیبهشت ۹۸)

 

وضعیت بد معیشتی بازنشستگان و حقوق اندک آنها در شرایطی است که حقوق و مزایای وزرا و مدیران بالای وزراتخانه‌ها و دوایر دولتی که هر کدام چندین منبع درآمد دیگر هم دارند و همه از وابستگان به حاکمیت هستند، سربه فلک می‌رسد. آنها با تکیه بر نفوذ و اختیاری که در محل خدمت خود دارند، نه تنها خودشان حقوق نجومی می‌گیرند بلکه به وابستگان و آشنایان خود کمک کرده‌اند که آنها نیز حقوق‌های گزاف بگیرند.

 

مدیران صندوق بازنشستگی که خودشان می‌بایست جزو پشتیبانان، مدافعان و رسیدگی کنندگان مشکلات بازنشستگان باشند، در زمره نجومی بگیران زالو صفت در حاکمیت آخوندی و در دولت ضدمردمی روحانی هستند.

به‌عنوان مثال تنها یکی از مدیران صندوق بازنشستگی مبلغ ۴۳۵میلیون تومان در سال ۹۷پاداش دریافت کرد. همین فرد در سال ۹۶نیز مبلغ ۲۱۲میلیون تومان دریافت کرده و در همان سال مدیر دیگری مبلغ ۶۴۷میلیون تومان دریافت کرده است.

با این همه بازنشستگان به هیچ‌وجه زیر بار ستم حاکمیت آخوندی نرفته و طی سالهای اخیر به‌طور مستمر با تجمعات اعتراضی حق‌شان را فریاد کرده و با نیروهای سرکوبگر درگیر می‌شوند.

از جمله این اعتراضات تجمع فرهنگیان بازنشسته و شاغل اصفهان در ۱۴مرداد ۹۸بود که آنها با مأموران سرکوب رژیم که تلاش می‌کردند آنها را متفرق کنند درگیر شدند.

 

تجمع اعتراضی مردم فرهنگیان تهران مقابل وزارت آموزش و پرورش ـ ۱۴مرداد ۹۸

تجمع اعتراضی مردم فرهنگیان تهران مقابل وزارت آموزش و پرورش ـ ۱۴مرداد ۹۸

 

همچنین در این روز معلمان شاغل و بازنشسته ارومیه، تهران، کرمانشاه، اصفهان، تبریز و اهواز در اعتراض به پاسخ نگرفتن مطالبات‌شان در مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کردند.

در روزهای ۵و ۶مرداد بازنشستگان در تهران تجمع کردند. در روز ۶مرداد پلیس سرکوبگر انتظامی با خشونت به تجمع آنها در حالی که شعار می‌دادند: «فریاد فریاد از این همه بیداد» حمله کرد.

روز سه‌شنبه ۲۵تیر ۹۸نیز جمعی از بازنشستگان طبق فراخوان قبلی در مقابل وزارت کار رژیم تجمع کرده و خواستار مطالبات به حق‌شان شدند. تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند:

حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی

فریاد فریاد از این همه بیداد

 

نکته قابل‌ توجه در این تجمع، اعلام حمایت و همبستگی بازنشسته‌ها با سایر فعالآن و به‌خصوص فعالآن در بند بود.

همچنین روز چهارشنبه ۱۲تیر ۹۸به‌دنبال فراخوان قبلی فرهنگیان و بازنشستگان، جمعی از بازنشستگان کشوری در مقابل صندوق بازنشستگی کشور واقع در میدان فاطمی تهران در اعتراض به بیمه ناکارآمد، بی‌تفاوتی و عدم تلاش برای بازگرداندن اموال و ذخایر به غارت رفته سهامداران صندوق و حقوق پایمال شده پیشکوتان عضو صندوق... تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

اعتراض بازنشستگان به سرکوب و چپاولگری حاکمیت آخوندی در ادامه روند رو به رشد حرکت اعتراضی عموم مردم است. این اعتراضات بیانگر وضعیت انفجاری جامعه علیه ستم و چپاول حاکمیت آخوندی، نوید دهنده استمرار پیکار و پایداری و پیروزی مردم و مقاومت ایران علیه نظام غارتگر و استبداد حاکم است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6078b8f5-d272-4e71-8475-0efba4078759"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات