728 x 90

حکایت بطری مقدس

حکایت بطری مقدس
حکایت بطری مقدس

انقلابها طی پروسه پیشرفت خودشان فرهنگ خاص خود را نیز می‌آفرینند که غالباً در شعارهای آن متبلور است.

مثلا شعار «سرخم قدغن» شعاری است که مقاومت و تسلیم‌ناپذیری را حکم می‌کند. طرح این شعار به‌صورت فعل امر، ضرورت مطلق رویارویی با ظلم و ستم و زشتی و شناعت تسلیم و سرخم کردن در برابر ظالم را مد نظر دارد.

همین‌طور شعار «چه با حجاب چه بی‌حجاب پیش بسوی انقلاب» حرف مشترک و درد مشترک و راه مشترک برای رسیدن به آزادی را نشان می‌دهد. چیزی که مرزبندی نوینی را میان توده‌های تحت ستم ترسیم می‌کند. این شعار از مرزبندیهایی مثل تنوعات قومی، مذهبی و فرهنگی (مثل نوع پوشش) و تفکر و اندیشه... عبور کرده و یک مرز را به‌رسمیت می‌شناسد: مرز انقلاب و ضد انقلاب

به همین ترتیب است سایر شعارهای انقلاب دمکراتیک مردم ایران که تشریح آن در حوصله این نوشته نیست.

بطری مقدس که به میزانی بار طنز را نیز با خود دارد نیز جزیی از همین فرهنگ انقلابی توده‌های زجر کشیده از ستم آخوندی است.

چرا مقدس؟

اساسا در فرهنگ عامه مردم و به‌خصوص در فرهنگ های مذهبی واژه «مقدس» بار خاص خودش یعنی پاکی و پاکیزه کنندگی را دارد و برای هر چیزی که شایسته پرستش و احترام و بسیار با ارزش و گرامی باشد کلمه مقدس را بکار می‌برند. مثلا بیت‌المقدس / ارض مقدس/ کتاب مقدس/ کلام مقدس و... 

بنظر من بطری مقدس که در محاورات مردم همان کوکتل مولوتف است در شرایط فعلی تنها سلاح در دسترس عموم و تأثیر گذار در جنگ با دشمن ضدبشری یعنی حاکمیت خامنه‌ای است. سلاحی است که رجس و ناپاکی حاکمیت آخوندی را در خود سوزانده و ملاء و محیط آکنده از پلیدی ارتجاع مذهبی را تطهیر می‌کند.

سلاحی است که در هر شرایط سختی قابل تولید و تهاجم به دشمن است/ فراموش نکرده‌ایم که در اوکراین همین کوکتل مولوتف بود که جلوی پیشروی تانکهای روسی را گرفته و آنها را زمینگیر کرد.

به نظر من ترس از این بطری مقدس است که مانع می‌شود تا خامنه‌ای تانکها و زرهپوش‌هایش را برای ایجاد رعب و وحشت به خیابان‌ها گسیل کند.

آنهایی که سنشان قد می‌دهد می‌دانند که در انقلاب ضدسلطنتی چطور کوکتل مولوتف‌ها آتش به‌جان تانکهای چیفتن شاه دیکتاتور انداخته بودند و تصاویرش هم‌اکنون نیز در دسترس است.

همان‌طور که گفته شد انقلاب فرهنگ خاص خودش را میافریند. اطلاق صفت مقدس به کوکتل مولوتف در واقع خود واژه تقدس را هم بازتعریف کرده و از آلودگیهای طبقاتی و مذهب ارتجاعی پاک و مطهر می‌کند. این اسم گذاری می‌خواهد بما بگوید که شاخص تقدس در شکل و شمایل و آداب و رسوم مذهبی یا اساطیری و... بودن نیست، بلکه تقدس در آن چیزی و راهی و سلاحی و کلامی است که برای مردم و برای آزادی مردم و در جنگ با ظالمان و غارتگران اموال خلق بکار می‌رود. اینچنین است که کوکتل مولوتف خصلت تقدس پیدا می‌کند.

بله در هر انقلابی فرهنگی جدید، رابطه‌های جدید، ارزشهای انسانی جدید مانند فداکاری، جان‌فشانی برای سعادت و آزادی دیگران و... . . خلق شده و گسترش میابد.

بنا بر این همراه با انقلاب باید در جستجوی تعاریف و تعابیر جدید و واقعی از واژه‌هایی بود که در طول زمان و در یک تقسیم کار بین حاکمیتها و آخوندهای چپاولگر برای تحمیق توده‌ها و برای چپاول هر چه بیشتر مردم جعل و وارونه تعریف و تحریف شده است.

م. ایمان

مسئولیت محتوای مطالب وارده برعهده نویسنده است

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ca2116f1-7f79-4d31-ac33-49ffb7957c85"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات