728 x 90

حملات مشترک نظامی آمریکا، فرانسه و انگلستان به رژیم اسد

حمله نظامی به پایگاههای اسد توسط آمریکا و متحدانش
حمله نظامی به پایگاههای اسد توسط آمریکا و متحدانش

ساعت:1908

دونالد ترامپ: عملیات حمله به تأسیسات تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه با موفقیت به پایان رسید

دونالد ترامپ ساعتهایی پس از حمله نیروهای نظامی آمریکا، فرانسه و انگلستان به تأسیسات نظامی و شیمیایی رژیم اسد اعلام کرد که این مأموریت نظامی با موفقیت به پایان رسید.

وی طی پیامی گفت:‌ «شب گذشته یک عملیات نظامی بدون نقص انجام شد. سپاس از فرانسه و انگلستان به‌دلیل قدرت و دانش نظامی آنها. نتیجه‌یی بهتر از این نمی‌شد. مأموریت تکمیل شد».

رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه شب دستور حمله به تأسیسات  رژیم سوریه را که برای ساخت ساخت و نگهداری سلاح شیمیایی از آن استفاده می‌شد، صادر کرد.

این دستور در واکنش به استفاده رژیم بشار اسد از تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه صادر شد. رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه تلویزیونی خود گفت   برای مجازات بشار اسد به‌خاطر حمله شیمیایی به شهر دوما، دستور حمله به اهداف سوری را صادر کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در نطق خود بشار اسد را یک «هیولا» توصیف کرد و گفت:‌ آماده است فشار بر بشار اسد را حفظ کند تا او به «روند کشتار مردم خودش» پایان دهد.

ساعت:1906

حمایت عربستان سعودی از حمله نظامی به رژیم اسد

وزارت‌خارجه عربستان سعودی با اعلام حمایت کامل از حملات نظامی غرب به سوریه، رژیم اسد را مسئول وقوع این حملات دانست. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) یک مقام مسئول در وزارت‌خارجه این کشور  گفت:‌   حمله نظامی در پاسخ به ادامه کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط رژیم سوریه علیه غیرنظامیان بی‌گناه از جمله زنان و کودکان است، که در قوانین بین‌المللی منع شده است.  عربستان  سعودی رژیم اسد را مسئول حملات نظامی کشورهای غربی به خاک سوریه دانست و افزود: این حملات در  پی ناکام بودن جامعه جهانی در اتخاذ اقداماتی جدی علیه جنایت‌های مستمر رژیم اسد صورت می‌گیرد.

ساعت:1904

  نیکی هیلی: پاسخها  به رژیم اسد  موجه، مشروع و متناسب بودند

شورای امنیت روز شنبه برای بررسی حمله به رژیم اسد تشکیل جلسه داد

در این جلسه نیکی هیلی نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت: آمریکا، فرانسه و انگلستان به‌دنبال ارزیابی دقیق فاکتها و واقعیات صحنه دست به اقدام زدند. اهدافی که ما انتخاب کردیم در قلب برنامه تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه بوده‌اند. این پاسخ ها موجه، مشروع و متناسب بودند.آمریکا و متحدانش از ابزار دیپلوماسی استفاده می‌کند تا هر کاری باشد انجام دهد تا از شر زرادخانه تسلیحات شیمیایی اسد خلاص شود.

ساعت:1902

حمایت سناتور میچ مک‌کانل از حمله نظامی به رژیم سوریه

سناتور میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا، از حمله نظامی به تأسیسات شیمیایی رژیم جنایتکار اسد و همچنین از هدف این اقدام، دفاع کرد. وی طی بیانیه‌یی گفت: اقدام نظامی با هدف بازداشتن بشار اسد و واکنش نشان‌دادن به استفاده رژیم اسد از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود صورت گرفت.

وی افزود:  روش‌هایی که رژیم اسد برای تحکیم قدرت خود و ترساندن مردم سوریه به کار گرفته است با موضع آمریکا که استفاده از تسلیحات شیمیایی را غیرقابل قبول می‌داند، در تضاد است.

ساعت:1900

استقبال مقامهای ترکیه از حمله به رژیم اسد

مقامهای ترکیه از حمله  به رهبری آمریکا  به رژیم جنایتکار اسد  استقبال کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی گفت عملیات به تأسیسات شیمیایی رژیم اسد را مناسب و به‌جا می‌دانیم.

 وی  افزود:‌وضعیت کودکانی که با سلاحهای شیمیایی مورد هدف قرار گرفتند را فراموش نمی‌کنیم. هر کسی که عامل این حملات بوده بایستی حساب آن را پس دهد.  رجب طیب اردوغان افزود: با انجام عملیات، رژیم اسد درک خواهد کرد که حملات غیرانسانی علیه مردم سوریه بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک نشست خبری  گفت: «بایستی در موضوع سوریه وارد روند سیاسی شویم. باید این کشور را از دست رژیم اسد نجات دهیم ».

 

وی در خصوص عملیات آمریکا، فرانسه و انگلستان علیه تأسیسات شیمیایی رژیم اسد، گفت: این عملیات علیه رژیمی است که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. این مساله‌ای بود که باید پیش از این در مسأله سلاحهای شیمیایی مداخله می‌شد.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا از حملات شب گذشته آمریکا، انگلستان و فرانسه علیه رژیم اسد در پاسخ به حمله شیمیایی به دوما استقبال می‌کند.    وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که از عملیات علیه رژیم سوریه که به‌مثابه صدای وجدان بشریت در موضوع حمله شیمیایی به دوما به‌شمار می‌رود، استقبال می‌کنیم.

در این بیانیه با اشاره به حمله شیمیایی هفتم آوریل به دوما در غوطه شرقی آمده است: ترکیه عملیات مشترک آمریکا، انگلستان و فرانسه علیه رژیم سوریه را عکس‌العملی به‌جا ارزیابی می‌کند.

وزارت‌خارجه ترکیه با اشاره به این‌که رژیم اسد بیش از 7سال است با سلاح شیمیایی به مردم خود حمله می‌کند بر لزوم بی‌پاسخ نماندن این جنایات تأکید شده است.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در خصوص حملات آمریکا و متحدانش به سوریه اعلام کرد که امکان بی‌پاسخ ماندن حمله شیمیایی به دوما وجود نداشت. وی  تأکید کرد:  استفاده از سلاح‌ شیمیایی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و جنایت علیه بشریت است. جامعه جهانی را به اتحاد برای جلوگیری از استفاده از سلاحهای شیمیایی در آینده فرا می‌خوانیم.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه همچنین تأکید کرد: تلاش‌ها در جهت انهدام سلاحهای شیمیایی برای پایان دادن به بی‌ثباتی در منطقه کافی نیست. هدف پایان دادن به جنگ در سوریه است. ممانعت از قتل‌عام مردم سوریه با استفاده از سلاحهای متعارف یا شیمیایی بستگی به یافتن فوری راه‌حل سیاسی در این کشور دارد.

بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی  دولت ترکیه  گفت:‌ آنکارا پیش از انجام عملیات علیه رژیم اسد در جریان این اقدامات قرار گرفت.  وی  افزود:  روسای ستاد کل ارتش ترکیه و آمریکا به خواست رؤسای جمهور دو کشور قبل از شروع حمله به سوریه گفتگو کردند.

وی  گفت:‌موضع ترکیه در قبال مسأله سوریه روشن است.

ماهر اونال، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت:‌ این حمله را هشداری جدی به اسد در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود ارزیابی می‌کنیم.

ساعت:1855

سناتور تام کاتن: اگر اسد درس نگیرد، حملات باید ادامه یابد

سناتور تام کاتن از ایالت آرکانزاس طی  بیانیه‌یی از  تصمیم دونالد ترامپ برای حمله به رژیم اسد  حمایت کرد و گفت:‌ اگر اسد درس نگیرد، دونالد ترامپ باید به حملات ادامه دهد. وی افزود:‌ آخوندهای حاکم بر ایران و کیم جونگ اون هم شاید بخواهند درس ارزانتری بگیرند.

سناتور تام کاتن گفت:‌ «قصاب دمشق از راهی دشوار دو درس مهم گرفت؛ وقتی آمریکا تصمیم خود را بگیرد، نه سلاح کشتار جمعی باعث برتری نظامی می‌شود و نه روسیه می‌تواند حامی موکلانش در مقابل آمریکا باشد.

 وی افزود:‌ «ما از دوستان قدیمی‌ خود، انگلستان و فرانسه یک بار دیگر به‌خاطر پیوستن به ما در دفاع از جهان متمدن سپاسگزاری می‌کنیم.

ساعت:1708

ژنرال مک کنزی: هیچ‌یک از هواپیماها یا موشکهای ما، هدف سیستم‌های پدافند سوریه قرار نگرفتند

ژنرال کنت مک کنزی مدیرستاد مشترک نیروهای مسلح در پنتاگون گفت: هیچ‌یک از هواپیماها یا موشکهای ما که در عملیات علیه رژیم سوریه شرکت داشتند هدف سیستم‌های پدافند سوریه قرار نگرفتند. ما نشانه‌یی نداریم که سیستم پدافند روسیه استفاده شده باشد.

 وی افزود:‌ ما مطمئن هستیم که تمامی موشکهای ما به اهدافشان اصابت کردند در پایان ماموریت  حمله، تمامی هواپیماهای ما سالم به پایگاه‌های خود بازگشتند.

ساعت:1250

اجلاس شورای آتلانتیک شمالی ناتو درباره حمله به  رژیم سوریه

یک مقام ناتو به سی.ان.ان گفت به‌دنبال حملات هوایی توسط سه کشور در  رژیم سوریه،  نشست شورای آتلانتیک شمالی بعدازظهر روز شنبه برگزار خواهد شد.  این مقام گفت فرانسه، انگلستان و آمریکا،  متحدان را در رابطه با اقدامات صورت گرفته در سوریه توجیه خواهند کرد.

شورای آتلانتیک شمالی[North Atlantic Council (NAC)] مهمترین نهاد تصمیم‌گیرنده در ناتو  است. این نهاد از نمایندگان متحدان شامل سفرا، وزرا و سران کشورها و دولتها تشکیل می‌شود. 

ساعت:1245

 فرانسه هشدار داد که حملات بیشتر به  رژیم سوریه امکانپذیر است

فرانسه به رژیم اسد نسبت به حملات بیشتر هشدار داد. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه  فرانسه هشدار داده است که پس از حمله روز جمعه  تحت رهبری آمریکا به رژیم سوریه،  در صورتیکه حملات شیمیایی دیگری انجام گیرد  حملات بیشتری بر اهداف رژیم سوریه امکانپذیر است.

ساعت:1243

  دیوید کامرون: من قویاً از اقدام نظامی در سوریه حمایت می‌کنم

دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق انگلستان طی پیامی گفت:‌ من قویاً از اقدام نظامی در سوریه حمایت می‌کنم. استفاده وحشیانه و غیرقابل تحمل از سلاحهای شیمیایی هرگز نباید بی‌پاسخ بماند. همان‌طور که در گذشته شاهد بودیم،  بی‌عملی عواقب خود را دارد - بنابراین نخست‌وزیر حق دارد به نیروهای متحدانمان بپیوندد تا اقدامات مقتضی و مناسب را انجام دهد.

ساعت:1240

رئیس شورای اروپا: در کنار متحدانمان قرار داریم

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا  گفت:‌ اتحادیه اروپا در  کنار متحدانش قرار دارد.  وی افزود:‌ حملات صورت گرفته توسط آمریکا، فرانسه و انگلستان نشان داد که سوریه با روسیه و رژیم  ایران نمی‌توانند به این فاجعه انسانی حداقل بدون تحمل هیچ هزینه‌ای ادامه دهند.

ساعت:1130

  نخست‌وزیر انگلستان: اقدام نظامی علیه  رژیم سوریه هم درست و هم قانونی است

  ترزا می نخست‌وزیر انگلستان روز شنبه  طی سخنانی حمله نظامی به رژیم اسد را  هم درست و هم قانونی دانست و گفت:‌  حملات هدفدار و هماهنگ شده برای درهم شکستن قابلیت تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه و جلوگیری از استفاده از آن ” را مورد تأیید قرار داده است. ما مطمئن هستیم که این حملات موفقیت‌آمیز بوده‌اند،.

 وی افزود:‌ این حملات در واکنش به حمله شیمیایی علیه دوما در هفته گذشته بود  که تصاویر هولناکی از آن علنی شدند که نشان‌دهنده حمله با تسلیحات شیمیایی علیه ” خانواده‌های بی‌گناه  بود که به‌دنبال سرپناه بوده‌اند،. اطلاعات نشان می‌دهند که رژیم سوریه مسؤل این حمله  است.

نخست وزیر انگلستان  افزود:‌   اطلاعات قابل اتکا نشان می‌دهند که مقامهای رژیم سوریه استفاده از گاز کلر را در دوما هماهنگ کرده بودند.”. 

ساعت:1127

آنگلا مرکل از حملات هوایی به رژیم اسد حمایت کرد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از حملات هوایی آمریکا، فرانسه و انگلستان به رژیم اسد حمایت کرد. وی این حمله را ضروری و مناسب  برای هشدار دادن به رژیم بشار اسد دانست،  برای آن‌که دست به استفاده بیشتر از تسلیحات شیمیایی نزند.

ساعت:1121

فاکس نیوز:  حمله آمریکا به رژیم اسد پیامی به رژیم ایران بود

خبرنگار فاکس‌نیوز از منقطه  درباره حمله به رژیم اسد گزارش داد: در حالی که این عملیات علیه بشار اسد و استفاده او از تسلیحات شیمیایی بود ولی بیش از آن مربوط به رژیم ایران بود که بخواهد بر کل خاورمیانه سیطره پیدا کند.

این عملیات پیامی به رژیم ایران  و روسیه بود که آمریکا قرار است در خاورمیانه درگیر بماند.

این صحنه‌یی است که نشان می‌دهد، دونالد ترامپ  به‌دنبال رژیم ایران در کل منطقه است.

ساعت:1118

سناتور رابرت منندز: رژیم اسد و حامیانش باید در قبال استفاده از سلاحهای شیمیایی پاسخگو باشند

سناتور دموکرات رابرت منندز عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طی پیامی گفت:‌ رژیم اسد و حامیانش باید در قبال استفاده از سلاحهای شیمیایی پاسخگو باشند. اعلان حملات در سوریه در همکاری با ارتش فرانسه و انگلستان، اهمیت متحدان و همکاران را برای به‌دست آوردن اهداف مشترک نشان می‌دهد.

من توقع دارم که دفتر دونالد ترامپ به‌طور کامل کنگره را در رابطه با این حملات آگاه کند، همچنین طرح آنها برای سوریه، شامل مقابله با حمایت روسیه و رژیم ایران برای این رژیم، و هر گونه استفاده نظامی در آینده.

ساعت:0904

وال استریت ژورنال: یک پیام “بازدارنده” به سوریه

وال استریت ژورنال  نوشت: حمله نظامی جمعه شب توسط آمریکا، فرانسه و انگلستان یک پاسخ ضروری به رژیم اسد بود. سؤال این است که آیا این یک تلاش منفرد جهت مجازات اسد است و یا پیش‌درآمد یک استراتژی بزرگتر برای مقابله با تلاش محور اسد-روسیه-رژیم ایران جهت مسلط شدن بر خاورمیانه 

به نوشته وال استریت ژورنال بشار  اسد و بیش از همه حامیان او یعنی رژیم ایران و روسیه باید بدانند که آنها به‌خاطر حمایت از رفتار اسد بها خواهند پرداخت...آنها سرمایه‌گذاری زیادی روی اسد کرده‌اند که بخواهند عقب بکشند مگر این‌که فکر کنند که بهای بیشتری خواهند پرداخت. برای بازداشتن واقعی بیرحمی و حفاظت از منافع آمریکا، دونالد ترامپ باید استراتژی بزرگتری به‌جای یک حمله یکبارهٴ نظامی داشته باشد.

ساعت: 0900

اد رویس طی بیانیه‌یی خواستار اقدام بیشتری علیه رژیم اسد شد

  اد رویس رئیس کمیته امور خارجی  کنگره آمریکا طی بیانیه‌یی درباره حمله  به سوریه خواهان اقدامات بیشتر علیه رژیم اسد شد. در این بیانیه آمده است:‌ «دولت موظف به اقدام محدود، در هماهنگی با متحدانمان، برای حسابرسی از اسد برای استفاده از سلاحهای شیمیایی است. هفته آینده، این کمیته یک جلسه درباره سیاست ایالات متحده برای منطقه برگزار خواهد کرد و دولت باید به‌طور کامل استراتژی خودش را برای ماههای آینده تعیین کرده و توضیح دهد. نیروی نظامی نمی‌تواند تنها وسیله پاسخ دادن به این جنایات باشد. ایالات متحده باید با سیاست قوی و فشار مالی جدی دخالت کند. به همین دلیل، سال گذشته، کاخ سفید تحریمهای جدید را علیه اسد و حامیانش اتخاذ کرد. سنا باید این قانون را به سرعت به میز رئیس‌جمهور منتقل کند.

 

ساعت: 0855

استقبال ترکیه از شروع حملات هوایی علیه  رژیم اسد

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه از شروع حملات هوایی به رهبری آمریکا علیه  رژیم اسد استقبال کرد.  وزارت‌خارجه ترکیه اعلام کرد: عملیات فوری که توسط آمریکا، انگلستان و فرانسه علیه رژیم سوریه شروع شده واکنشی متناسب است.

 

ساعت: 0815

حمایت ناتو از حمله نظامی به سوریه

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو  از حمله به سوریه حمایت کرد و گفت:‌ «من از اقداماتی که توسط آمریکا، انگلستان و فرانسه علیه سایتهای تسلیحات شیمیایی رژیم اسد شروع شده حمایت می‌کنم. اینکار توان این رژیم برای حملات بعدی علیه مردم سوریه را کاهش می‌دهد.

وی افزود:‌ ناتو مستمراً ادامه استفاده از  سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد را محکوم کرده است. این  یک نقض آشکار قوانین و توافقات بین‌المللی است. کاربرد تسلیحات شیمیایی غیرقابل قبول است و کسانی که مسبب این حمله بودند باید مورد حسابرسی قرار گیرند.

دبیرکل ناتو تأکید کرد: ناتو استفاده از سلاح شیمیایی را به‌عنوان یک تهدید علیه امنیت و صلح بین‌الملل می‌بیند و بر این اعتقاد است که ضروری است از کنوانسیون تسلیحات شیمیایی حفاظت کرد. برای اینکار نیاز به یک پاسخ جمعی و مؤثر توسط جامعه بین‌الملل  است.

 

ساعت: 0810

انهدام برخی پایگاههای حزب‌الله لبنان در سوریه

خبرگزاری سپاه پاسداران ـ فارس 25فروردین 97 گزارش داد:  پایگاهها و مراکز تحت اختیار حزب‌الله لبنان از مناطقی است که در حملات بامداد امروز هدف قرار گرفته است.

انبار‌های مهمات ارتش رژیم سوریه در 15مایلی مرکز استان حمص توسط 4فروند جنگنده انگلیسی بمباران شد.

پایگاههای گارد ریاست‌جمهوری و لشکر چهارم ارتش سوریه در اطراف دمشق که مسئولیت حفاظت از پایتخت سوریه را بر عهده‌ دارند هدف حمله قرار گرفتند.

تلویزیون فاکس‌نیوز نیز  خبر داد:‌ در جریان حملات 100موشک کروز به مراکز و پایگاههای اسد شلیک شد.

خبرگزاری تاس روسیه گفت وزارت دفاع روسیه اعلام کرد هیچیک از هواپیماهای آمریکا وارد حریم دفاع هوایی روسیه نشده‌اند.

 

ساعت: 0805

فرانسه: اسد تردیدی در نقض قانون بین‌المللی از خود نشان نداده است

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه  طی سخنانی در کاخ الیزه گفت:‌ فرانسه در متابعت از حرفهایمان، در متابعت از مسولیتمان و در هماهنگی با متحدانمان عمل کرده است. وی طی بیانیه‌یی که از جانب امانوئل ماکرون  رئیس‌جمهور فرانسه صادر شده است،  گفت: رژیم اسد به‌طور عامدانه‌یی تصمیم به شکستن تابوی قرن بیستم گرفت که استفاده از تسلیحات شیمیایی بود.   اسد در نقض قانون بین‌المللی تردیدی از خود نشان نداده است. فرانسه سه موضوع فوری در حال پیشبردن دارد: از بین بردن برنامه تسلیحات شیمیایی، آتش‌بس در سراسر سوریه و برنامه خروج از  بحران.

وزیر دفاع فرانسه نیز   گفت ساعت 0300صبح نیروهای فرانسه  در هماهنگی نزدیک با نیروهای آمریکا و انگلستان اقدام به‌عملیات در سوریه کردند”... وی افزود: موشکهای کروز در هماهنگی نزدیک با شرکای آمریکایی و انگلیسی به‌سمت اهداف شلیک شدند…

 

ساعت: 0755

العربیه: فرودگاه المزه و مرکز پژوهشها در برزه و جمریا و مصیاف هدف حمله قرار گرفتند

تلویزیون العربیه  درباره حمله امروز به رهبری آمریکا  به سوریه گزارش داد:  این حملات فرودگاه المزه و مرکز پژوهشها در برزه و جمریا و مصیاف را هدف قرار داده است.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه خاطرنشان کرد مرکز پژوهشهای علمی در محله برزه دمشق مورد هدف قرار گرفته است.

رامی عبدالرحمن مدیر دیدبان حقوق‌بشر سوریه گفت: این حملات هوایی برخی از پایگاههای نیروهای رژیم اسد در دمشق را مورد هدف قرار داد.

 

ساعت: 0740
سی.ان.ان: پایگاههای هوائی و دریایی روسیه در حملات مورد اصابت قرار نگرفتند

آژانس خبری تاس روسیه گزارش کرد وزارت دفاع روسیه در بیانیه یی گفت حملات هوائی پایگاههای هوائی و دریایی روسیه را مورد اصابت قرار ندادند.
بنا به گزارش تاس این بیانیه گفت: هیچکدام از موشکهای شلیک شده وارد منطقه مسئولیت واحدهای هوائی فدراسیون روسیه در پایگاه دریایی تارتوس یا پایگاه هوائی حمیمیم نشدند.

 

ساعت: 0735

نخست وزیر استرالیا: حملات به رهبری آمریکا، پیام قوی است به سوریه و حامیان آن

نخست وزیر استرالیا از حمله آمریکا،انگلستان و فرانسه علیه رژیم اسد حمایت کرد و  گفت حملات علیه سوریه به رهبری آمریکا پیام واضحی برای رژیم بشار اسد در سوریه ارسال می‌کند که استفاده از تسلیحات شیمیایی تحمل نخواهد شد...

مالکوم ترنبول  طی بیانیه یی گفت به رژیم اسد نباید اجازه داده شود تا با مصونیت دست به چنین جنایاتی بزند...

وی افزود:  این حملات پیام واضحی را به رژیم اسد و حامیانش روسیه و رژیم  ایران می‌فرستد، که استفاده از تسلیحات شیمیایی تحمل نخواهد شد...

 

ساعت: 0733 
واکنش سراسیمه وزارت خارجه رژیم در قبال حملات نظامی به رژیم سوریه

وزارت خارجة رژیم آخوندی با سراسیمگی حملة موشکی به مواضع بشار اسد را محکوم کرد. در اطلاعیة وزارت خارجة روحانی آمده است: 
 «این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است».
وزارت خارجة رژیم با نگرانی و برای تبرئة خودش افزوده است: «بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی هستیم و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول می‌دانیم.

بی شک آمریکا و متحدانش، که بدون وجود هیچگونه سند و مدرک اثبات شده ای و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده اند و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه ای و فرامنطقه ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند. 
رژیم در این اطلاعیه با نگرانی دست به دامن سازمان ها و نهادهای بین المللی شده و نوشته است: این اقدام خودسرانه و یکجانبه را قویا محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال اینگونه رفتارها عمل نمایید.

 

ساعت 0720:

دبیرکل سازمان ملل‌متحد: هر گونه استفاده از تسلیحات شیمیایی انزجار آور است

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل  متحد گفت: من از تمامی اعضای شورای امنیت خواهان اتحاد و انجام مسولیتها هستم. وی  افزود:‌ هر گونه استفاده از تسلیحات شیمیایی انزجار آور است. رنج و عذابی که باعث آن می‌شود مهیب و وحشتناک است. من بطور مکرر دلسردی خودم از شکست شورای امنیت در رسیدن به توافقی در مورد مکانیزم موثر حسابرسی به دلیل استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را اعلام کرده ام. من از شورای امنیت سازمان ملل متحد مصرانه خواهان انجام مسولیتش در پر کردن این شکاف هستم. من به کار با کشورهای عضو برای کمک به رسیدن به این هدف ادامه خواهم داد.

 

ساعت: 0640

کانادا از حملات نظامی علیه رژیم اسد حمایت کرد

نخست وزیر کانادا طی بیانیه‌یی از پشتیبانی این کشور از حمله سه جانبه آمریکا، انگلستان و فرانسه به رژیم سوریه خبر داد.

 جاستین ترودو ضمن حمایت از  این حمله هوایی اعلام کرد: کانادا حمله شیمیایی به غوطه شرقی را به شدیدترین شکل محکوم کرده بود. کانادا از شروع عملیات نابودی امکانات استفاده مجدد رژیم اسد از سلاح شیمیایی علیه مردم خود، توسط آمریکا، فرانسه و انگلستان پشتیبانی می‌کند.

آمریکا، انگلستان و فرانسه در چاچوب حمله به سوریه یک مرکز تحقیقات سلاح شیمیایی در حومه دمشق؛ پایتخت این کشور، یک انبار سلاح های شیمیایی در غرب حمص و یک مرکز فرماندهی مرتبط با استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه هدف قرار دادند.

روسیه از این حملات ابراز ناخشنودی کرد.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، در بیانیه‌یی گفت: هشدارهای ما ناشنیده ماند. بار دیگر، ما داریم تهدید می‌شویم. هشدار داده بودیم چنین اقدام‌هایی بدون تبعات نخواهد ماند. همه مسئولیت این تبعات با واشینگتن، لندن و پاریس است.

 

ساعت: 0625

ناتو از حملات هوایی علیه رژیم اسد حمایت کرد

تلویزیون سی.ان.ان اعلام کرد حداقل یک کشتی جنگی آمریکا از دریای سرخ در عملیات شرکت داشت

ضربات مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان برای جلوگیری از استفاده از سلاح شیمیایی بوده است.

دبیرکل ناتو از حملات هوایی به مراکز نظامی بشار اسد حمایت کرد و جامعه بین‌المللی را به اقدام برای جلوگیری از استفاده از سلاحهای شیمیایی فراخواند.

نانسی پلوسی، رهبر دموکراتها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: حمله شیمیایی اخیر در سوریه یک جنایت جنگی بوده است. 

 

ساعت: 0618

وزیر دفاع انگلستان: اقدامات متحد پیام روشنی به رژیم سوریه 

وزیر دفاع انگلستان بیانیه‌یی در مورد حملات هوایی علیه  رژیم سوریه  منتشر و اعلام کرد:‌

 انگلستان  در "حملات دقیق علیه تأسیسات شیمیایی در سوریه"  به متحدان پیوسته است.

در این بمبارانها چهار جنگنده انگلستان برای حمله علیه یک پایگاه سابق موشکی در 15مایلی غرب حمص مورد استفاده قرار گرفته است، رژیم سوریه در این پایگاه ذخایر تسلیحات شیمیایی را نگهداری می‌کرد...

وزیر دفاع انگلستان گفت: جامعه بین‌المللی به‌طور قاطعی با نیروی نظامی قانونی و متناسب واکنش نشان داد. او ادامه داد: بگذارید این اقدامات متحد پیام روشنی به رژیم سوریه بفرستد.

 

ساعت: 0609

رئیس‌جمهور فرانسه: بعد از حمله شیمیایی مرز سرخ زیر پاگذاشته شده بود

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به‌دنبال حملات امشب علیه رژیم اسد با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد:  مرز سرخ تعیین شده توسط فرانسه در ماه مه 2017 زیر پا گذاشته شده است. لذا من امشب به نیروهای مسلح فرانسه به‌عنوان بخشی از عملیات بین‌المللی همراه با ایالات متحده و انگلستان  علیه ذخایر مخفی شیمیایی رژیم سوریه  فرمان دخالت دادم.

 

ساعت: 0600

خبرگزاری رویتر: حملات هوایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه

خبرگزاری رویتر 25فروردین97 گزارش داد:‌ نیروهای آمریکا، انگلستان و فرانسه صبح شنبه 25فروردین رژیم سوریه را با حملات هوایی زیر ضرب بردند که در پاسخ به یک حمله شیمیایی است که دهها نفر از مردم در هفته گذشته کشته شدند.

این بزرگترین مداخله نظامی توسط قدرتهای غرب در جنگ داخلی سوریه است.

پرزیدنت ترامپ اواخر جمعه این حمله را اعلام کرد. در حالیکه او صحبت می‌کرد انفجارها دمشق را تکان داد...

ترامپ طی یک سخنرانی تلویزیونی از کاخ سفید گفت من به نیروهای مسلح آمریکا دستور دادم تا حملات دقیق روی اهداف مربوط به توانایی‌های تسلیحات شیمیایی بشار اسد دیکتاتور را شروع کنند.

یک مقام آمریکا به رویتر گفت این حملات همزمان چند هدف را با موشکهای کروز تاماهاگ مورد حمله قرار داده‌اند.

یک شاهد عینی گفت منطقه برزه در دمشق مورد حمله قرار گرفته است که محل یک مرکز عمده تحقیقات علمی عمده می‌باشد.

ترامپ در رابطه با حمله شیمیایی که در سوریه شده گفت اینها رفتار یک انسان نیست بلکه جنایات یک هیولا است.

رویتر افزود: دونالد ترامپ کلمات تندی علیه روسیه و رژیم ایران که از حکومت اسد حمایت کردهاند بیان کرد.  

ترزا می‌ نخست وزیر انگلستان گفت او به نیروهای مسلح بریتانیا دستور داده تا حملات هوایی هماهنگ و هدفمند برای از بین بردن توان تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه را شروع کنند. منظور وی از هماهنگ و هدفمند به حداقل رساندن تلفات شهروندی می‌باشد.

 

ساعت: 0519

استقبال سناتور مک‌کین از حمله به رژیم اسد

سناتور جان مک‌کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا  بیانیه‌یی صادر کرد و از تصمیم  دونالد ترامپ برای حمله علیه رژیم اسد و  بعنوان  مجازات این رژیم قدردانی کرد.

سناتور مک‌کین همچنین از دونالد ترامپ خواهان "استراتژی همه‌جانبه یی" در رابطه با سوریه و خاورمیانه گردید.

 

ساعت: 0506

کنفرانس مطبوعاتی ژنرال جیمز متیس در پنتاگون درباره حمله به رژیم اسد

ژٰنرال جیمز متیس25فروردین97:

  هم‌چنانکه جهان مطلع است، مردم سوریه به واسطه وحشی‌گری طولانی‌مدت رژیم اسد، رنج بسیاری متحمل شده‌اند. در هفتم آوریل این رژیم تصمیم گرفت تا بار دیگر از هنجارهای انسانهای متمدن سرپیچی کند و با استفاده از سلاحهای شیمیایی برای کشتار زنان، کودکان و سایر بیگناهان، قانون بین‌المللی را به طور تام و تمام نادیده گرفت. ما و متحدانمان این جنایات را غیرقابل بخشش می‌دانیم.

فرمانده کل قوای ما، رئیس جمهور، طبق ماده دوم قانون اساسی از اختیار به کارگیری نیروی نظامی در آن سوی مرزها برای دفاع از منافع ملی مهم ایالات متحده برخوردار است، ایالات متحده دارای منافع ملی حیاتی در فجایع رو به وخامت در سوریه و مشخصاً بازدارندگی در رابطه با استفاده و گسترش سلاحهای اتمی است.

سال گذشته در واکنش نسبت به حملات شیمیایی علیه غیرنظامیان و برای علامت دادن به رژیم که استفاده از سلاحهای شیمیایی را متوقف کند ما پایگاه نظامی‌ای را که سلاحهای شیمیایی از آن شلیک شده بودند هدف قراردادیم.

امروز، ساعتهایی پیش، پرزیدنت ترامپ به ارتش آمریکا دستور اجرای عملیات را در هماهنگی با متحدانمان برای نابود کردن توانمندی تحقیق، توسعه و تولید سلاحهای شیمیایی رژیم سوریه   صادر کرد. امشب فرانسه، انگلستان و ایالات متحده اقدام قاطع برای نابود کردن زیرساختهای تسلیحات شیمیایی سوریه را اتخاذ کردند.

واضح است که رژیم اسد، سال گذشته پیام را نگرفت. این بار ما و متحدانمان ضربه سنگین‌تری وارد کردیم. ما با یکدیگر پیامی آشکار به اسد و دستیاران جنایتکارش دادیم. پیام این بود که آنها نباید حمله شیمیایی دیگری را انجام دهند چرا که مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت.

هفتاد کشور تشکیل دهنده ائتلاف برای شکست دادن داعش متحد شده‌اند کماکان به هدف شکست دادن داعش در سوریه متعهد هستند. 

می‌خواهم تأکید کنم که این حملات، رژیم سوریه را هدف گرفته‌اند. برای اجرای این حملات، وقت زیادی صرف کردیم تا از تلفات غیرنظامی و خارجی، ممانعت کنیم.

ولی زمان است که تمامی کشورهای متمدن به فوریت متحد شوند تا با حمایت از روند صلح ژنو که از حمایت سازمان ملل برخوردار است، جنگ داخلی سوریه را به پایان برسانند.

در هماهنگی با کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که استفاده از چنین سلاحهایی را ممنوع می‌کند، ما کشورهای مسئول را ترغیب می‌کنیم که رژیم اسد را محکوم کنند و در اراده مستحکم ما برای جلوگیری از به‌کارگیری مجدد تسلیحات شیمیایی به ما بپیوندند.

 

ساعت: 0443

حملات هوایی نیروهای حفاظت اسد و فرودگاههای نظامی را هدف قرار داد

حملات هوایی مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان،  تیپ 105نیروهای حفاظت ریاست‌جمهوری و فرودگاه نظامی المزه و مرکز پژوهشهای علمی در دمشق را که به تهیهٴ سلاح شیمیایی اختصاص داشت و هم‌چنین چندین انبار نظامی را  در حمص هدف قرار داد.

حملات هوایی هم‌چنین مرکز تیپ41نیروهای ویژه و هم‌چنین اهدافی در نزدیکی منطقهٴ قلمون شرقی را نیز منهدم کرده است.

 

ساعت: 0435

وزیر دفاع آمریکا: حملات برای تحلیل بردن ماشین جنگی اسد بود

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با ژنرال دنفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت: حملات برای تحلیل بردن ماشین جنگی اسد بود. حملات امشب یک پیام واضح به بشار اسد بود، رژیم اسد سال گذشته پیام را نگرفته بود به همین دلیل این بار ما و متحدانمان شدیدتر حمله کردیم.

ژنرال دنفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز گفت: ایالات متحده برای دوری از نیروهای روسیه در سوریه  اهداف را به‌طور خاصی شناسایی کرد.

 

ساعت: 0414

حملات علیه هواپیماهای رژیم سوریه، انبارهای نظامی و سایتهای شیمیایی است

سی.ان.ان گزارش کرد هواپیماهای انگلستان یک پایگاه نظامی سابق در نزدیکی حمص را که محل ذخایر شیمیایی است هدف قرار دادند.

مقامات آمریکایی می‌گویند: آن‌چه امشب دیدید پایان واکنش ایالات متحده نیست.

آسوشیتدپرس گفت:

در حالیکه ترامپ در کاخ سفید این حملات هوایی را اعلام می‌کرد انفجارها آسمان دمشق را روشن کرد.

ترامپ گفت آمریکا آماده است فشار بر اسد را حفظ کند تا جریان جنایتکارانه کشتار مردم خودش با تسلیحات شیمیایی که بلحاظ بین‌المللی ممنوع است خاتمه یابد.

ترامپ دو متحد اصلی سوریه، روسیه و رژیم ایران را به‌خاطر حمایت از دیکتاتورهای جانی به‌شدت مورد حمله قرار داد.  

این دومین دستور ترامپ برای حمله به سوریه است. از آنجا که تضمینهای بار اول جواب نداشته است این بار حمله‌یی فشرده به اهداف صورت می‌گیرد تا توان اسد برای انجام مجدد چنین حملات شیمیایی از بین برود و به این منظور هواپیماهای رژیم سوریه،  انبارهای  نظامی و سایتهای شیمیایی را منهدم می‌سازد.

 

ساعت: 0357

رئیس‌جمهور آمریکا:‌ حملات تا توقف استفاده از تسلیحات شیمیایی ادامه می‌یابد

رئیس  جمهور آمریکا گفت اقدامات ادامه داری علیه رژیم سوریه تا زمانیکه استفاده از تسلیحات شیمیایی را متوقف کنند، جریان خواهد داشت.

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد: استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را هرگز تحمل نمی‌کنیم

امانوئل ماکرون گفت:‌ فرمان شرکت در حملات علیه رژیم سوریه همراه با آمریکا و انگلستان  را صادر کردم.

وزارت دفاع انگلستان اعلام کرد هواپیماهای تورنادوی این کشور در حملات هوایی به مراکز سلاح شیمیایی بشار اسد شرکت دارند.

خبرنگار الجزیره گفت: حملات فقط شامل نیروهای بشار اسد نیست و ممکن است نیروهای رژیم ایران هم هدف قرار گیرند.

 

ساعت: 0350

حملات مشترک نظامی آمریکا، فرانسه و انگلستان به رژیم اسد

به گزارش خبرگزاریهای بین‌المللی صدای انفجارهای بزرگ در دمشق شنیده می‌شود که نتیجه حملات مشترک نظامی آمریکا، فرانسه و انگلستان است.

هدف از حملات نظامی در سوریه ممانعت از به کارگیری سلاح شیمیایی توسط بشار اسد است.

مقامهای پنتاگون می‌گویند: در حملات علیه سوریه از هواپیما و کشتیهای جنگی استفاده شده است.

ترزا می‌ نخست وزیر انگلستان اعلام کرد به نیروهای مسلح این کشور اجازه داده است که حملات هماهنگی شده‌یی را به منظور کاستن از تواناییهای بشار اسد انجام دهند.

ترزامی‌ گفت: هیچ جایگزینی برای استفاده از  نیروی نظامی علیه رژیم سوریه وجود ندارد.

تلویزیون فاکس‌نیوز گزارش داد: گزارشهای رسیده از صحنه حاکی از آن است که تأسیسات شیمیایی اسد در حوالی دمشق هدف قرار گرفته است.

نیویورک دیلی نیوز آمریکا نوشت: رئیس  جمهور آمریکا گفت اقدامات ادامه داری علیه سوریه تا زمانیکه استفاده از تسلیحات شیمیایی را متوقف کنند، جریان خواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f82094fa-2b12-4e88-8a9e-1e6a052ad908"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات