728 x 90

حذف ارز ترجیحی و «نتایج فاجعه بار» آن

حذف ارز ترجیجی و نتایج فاجعه بار اقتصادی
حذف ارز ترجیجی و نتایج فاجعه بار اقتصادی

پس از بحث و جدل‌های فراوان بین دولت رئیسی جلاد و مجلس ارتجاع بر سر حذف یا ابقای ارز ترجیحی (ارز ۴۲۰۰تومانی) برای واردات کالاهای اساسی، سرانجام مجلس آخوندها بر حذف آن در لایحه بودجه سال۱۴۰۱ دولت جلادان رأی داد.

این تصمیم اعضای مجلس ارتجاع باعث واکنش منفی بسیاری از رسانه‌های حکومتی شده است، چرا که تأثیر بلافصل این اقدام ضدمردمی، افزایش باز هم بیشتر قیمتها و کوچک شدن سفره‌های مردمی است که حتی در شرایط کنونی نیز قادر به تأمین ضروری‌ترین کالاهای مورد نیاز سفره‌های خود نیستند.

دولت رئیسی مدعی است که یارانه دهک‌هایی از مردم را افزایش می‌دهد، بدون این‌که مشخص کند یارانه چند دهک و چه میزانی افزایش پیدا می‌کند،

 

ثانیا به فرض این‌که یارانه دهکهایی را نیز بیشتر کند ولی آیا جبران افزایش قیمتها خواهد بود.

روزنامه حکومتی جهان صنعت در این باره نوشت: «مجلس و دولت هر دو می‌دانند که با هیچ عدد و رقمی نمی‌توانند این نیاز را تأمین کنند مصرف گندم کشور در سال یازده میلیون تن است. گندمی که با ارز ۴۲۰۰تومانی خریده می‌شد باید با ارز بیش از ۲۰هزار تومان خریده شود. دولت به چه کسی یارانه بدهد و چطور بدهد که دهک‌های پایین جامعه بتوانند با این یارانه کالاهای اساسی مورد نیاز خود را تأمین کنند، اصلاً محال است. سود دولت و خزانه در اینجا مطرح است» (جهان صنعت ۱۶اسفند ۱۴۰۰).

روزنامه حکومتی جمهوری نیز ضمن اشاره به بازتاب گسترده و منفی حذف ار ترجیحی «در افکار عمومی» نوشت: « صاحبنظران اقتصادی معتقدند با این اقدام مجلس که به اصرار دولت سیزدهم انجام شده، قیمت کالاهای اساسی به‌صورت جهشی افزایش خواهد یافت. جایگزین‌هایی از قبیل کالابرگ و کارت اعتباری که وعده آنها را می‌دهند نیز نخواهند توانست مشکل گرانی را حل کنند» (جمهوری ۱۶اسفند ۱۴۰۰).

 

روزنامهٔ حکومتی آفتاب یزد با عنوان «سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟» به‌نقل از کارشناسان اقتصادی «حذف ارز ترجیحی» را «به ضرر مردم» دانسته و به‌نقل از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز نوشت: «حذف ‎ارز ترجیحی و تک نرخی کردن آن روی کاغذ به نفع مردم است؛ فقط کاغذ! اما در بلندمدت عموم مردم را تحت فشار عمیق و مضاعف قرار می‌دهد چون تصمیم‌سازی باندهای اقتصادی منشاء قانونگذاری غلط و ایجاد فساد و دلال‌پروری است... برای دیدن نتایج فاجعه‌بار حذف ‎ارز ترجیحی نیاز به مجادله نیست. فقط صبر!» (آفتاب یزد ۱۶اسفند ۱۴۰۰).

آثار مخرب این تصمیم ضدمردمی بر زندگی مردم آن‌چنان آشکار است که رسانه‌های حامی دولت از جمله روزنامه وابسته به سپاه (جوان) نیز این تصمیم را زیر علامت سؤال برده‌اند: « اتفاق اخیر در مورد حذف ترجیحی با سؤالات زیادی همراه است... در حالی که با حذف ارز ترجیحی و به اذعان سازمان برنامه و بودجه و البته مجلس، تبعات تورمی غیرقابل انکار نیست» (جوان ۱۵اسفند ۱۴۰۰).

 

نگرانی بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی این است که این اقدام ضدمردمی باعث شعله‌ور شدن خشم مردم نسبت به حاکمیت شود، طوری که روزنامه فرهیختگان از باند خامنه‌ای حذف ارز ترجیحی را «با مصالح ملی (بخوانید مصالح نظام)» نا همخوان دانسته است.

علیرضا بیگی عضو مجلس ارتجاع نیز ضمن اعتراف به این‌که شرایط مردم بسیار نامساعد است، حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را دارای «عوارض بسیار خطرناک» خوانده و هشدار داده است «باید مراقب باشیم که در اثر این افزایش قیمتها اعتراضات آبان ۹۸ تکرار نشود» (روزنامه ستاره صبح۱۶ اسفند ۱۴۰۰).

البته قبل از این اقدام ضدمردمی نیز تکلیف مردم با نظام روشن بوده است، و به فرض این‌که ارز ترجیحی هم ابقا می‌شد باز هم مردم از خیزش و اعتراضات باز نمی‌ایستادند. چرا که آنها خواهان براندازی رژیم هستند.

 

طی سالیان اخیر نیز که دولت و مجلس برای واردات کالاهای اساسی بودجه در نظر می‌گرفتند و ارز ترجیحی هم وجود داشت، از آنجا که هیچ ثمری برای مردم نداشت، آنها با اعترضات و قیامهای خود نشان دادند که تنها راه را سرنگونی می‌دانند و از آن کوتاه نمی‌آیند.

از این پس نیز با توجه به‌وجود شرایط عینی برای قیام و خیزش، مردم بیش از گذشته برای سرنگونی حاکمیت ولایت فقیه و ابطال ولایت خامنه‌ای و آخوندها عزم جزم دارند.

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8eec8a28-50b3-48d5-9560-02dcb72256b0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات