728 x 90

حاشیه‌نشینی به شهرهای متوسط رسید

حاشیه‌نشینی به شهرهای متوسط رسید
حاشیه‌نشینی به شهرهای متوسط رسید

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس آخوندی گفت در سال‌های اخیر بعضی از شهرها مانند گلستان که حتی جزو شهرهای بزرگ محسوب نمی‌شوند، درگیر معضل حاشیه‌نشینی شده‌اند.

به گزارش روزنامه آرمان، وضعیت وخیم است، شهرهایی که نه تنها با ازدیاد جمعیت باری از دوششان برداشته نمی‌شود، بلکه مشکلاتشان نیز دوچندان می‌شود.

آن‌چنان که تا سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۷۴درصد از جمعیت کشور در مناطق شهری و تنها ۲۶درصد در مناطق روستایی کشور زندگی می‌کردند.

 

۳۳هزار روستا و آبادی خالی از سکنه در ایران

ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌ جمهوری رژیم اعلام کرد حدود ۳۳هزار روستا و آبادی در کشور خالی از سکنه شده‌اند. این در حالی است که این روزها «بیکاری» از معضلات اصلی پایتخت است؛ چه برسد به روستاهایی که وضعیت‌شان به مراتب از کلانشهرها بدتر است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس آخوندی، علت اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها را نبود شغل و درآمد پایدار دانست.

سلمان خدادادی گفت: افزایش حاشیه‌نشینی یکی از موضوعات اولویت‌دار در حوزه آسیب‌های اجتماعی است که علت اصلی آن مهاجرت و خالی شدن روستاها و سکونت آنها در اطراف شهرهای بزرگ است. در سال‌های اخیر بعضی از شهرها مانند گلستان که حتی جزو شهرهای بزرگ محسوب نمی‌شوند نیز درگیر معضل حاشیه‌نشینی شده‌اند.

 

چرا نخبگان ایران به خارج می‌روند؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس آخوندی افزود: اوایل انقلاب حدوداً ۳۰-۴۰درصد مردم ساکن شهر بودند و ۶۰-۷۰درصد روستانشین، اما امروزه این آمار به ۳۰درصد روستانشین و ۷۰درصد شهرنشین تبدیل شده است.

خدادادی اضافه کرد: علت مهاجرت برخی از نخبگان به کشورهای دیگر همین نکته است، چرا که در کشور خودمان شغل و درآمد پایداری وجود ندارد و دانشجویان نخبه کشور مجبور می‌شوند به کشورهای اروپایی و آسیایی مهاجرت کنند.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران می‌گوید این‌که فردی به واسطه دوستی و آشنایی در حوزه اجتماعی پست بگیرد، کافی نیست. با این نحوه برخورد و طرز تفکر بعید نیست که شرایط حاشیه‌نشینی در تهران روزی به وخامت هند و برخی از کشورهای آمریکای لاتین برسد.

محمد زاهدی‌اصل، مددکار اجتماعی و استاد دانشگاه می‌گوید در واقع پدیده حاشیه‌نشینی خاص تهران نیست و اکنون عمومیت پیدا کرده است. اکنون وضعیت کشاورزی مناسب نیست و کشاورزان حداقل سرمایه خود را نیز به دست نمی‌آورد و متضرر می‌شوند.

زاهدی‌اصل افزود: در گذشته پدیده مهاجرت روند متعارفی بود، اما اکنون در حال گسترش است. چنین مسأله‌یی قطعاً معضلات بیشتری را برای کشاورزی ما ایجاد می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

حاشیه نشینی بحران جدی امنیتی برای رژیم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت آخوند حسن روحانی اعلام کرده است ۱۸میلیون از ۵۵میلیون نفر ساکن شهرها در حاشیه‌های شهرها زندگی می‌کنند و این رقم یک‌سوم شهرنشینان را تشکیل می‌دهند.
به گفته این کارگزار رژیم ”بسیاری از این شهروندان خود را شهروند درجه دوم احساس می‌کنند.“

به گفته کارگزاران رژیم در امور مسکن و شهرسازی منظور از حاشیه نشینی تنها دوری فیزیکی از مرکز شهر نیست، بلکه هر نوع دوری از جامعه را شامل می‌شود که می‌تواند شامل مناطق مرکزی شهر هم باشد.
وزیر مسکن دولت روحانی در مورد حاشیه نشینی گفته است: ”حاشیه نشینی می‌تواند شامل مناطق مرکزی شهرها هم باشد؛ مثلاًًً در تهران مردم ساکن منطقه ۱۲، در مشهد ساکنان بافت‌های اطراف حرم رضوی (ع) یا در شیراز ساکنان بافت سعدیه“.


بنابراین حلبی آباد و خانه‌های کپری داخل شهرها نیز که مردم آن دچار فقر مفرط هستند و از بسیاری از مزایای شهرنشینی برخوردار نیستند، جزو حاشیه نشینان محسوب می‌شوند.
۳۳هزار روستای کشور (از مجموع ۶۴هزار روستا) خالی از سکنه شده‌اند و جمعیتهای آنان که بیش از ۱۰میلیون نفر برآورد می‌شود به حاشیه شهرهای کوچک و بزرگ کوچ کرده‌اند. (رسالت 17اردیبهشت 94)

 

بافتهای فرسوده در حاشیه شهرها

به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر بیش از ۶۵درصد آسیبهای اجتماعی تهران در بافتهای فرسوده و عمدتاً در حومه و حاشیه شهر صورت می‌پذیرد، که ربط مستقیمی با دو پدیده حاشیهنشینی و فقر دارند. آسیبهایی نظیر کودکان کار و خیابان و یا اقدام‌های بزهکارانه‌ای نظیر خرده‌فروشی مواد مخدر، زائیده‌ حاشیهنشینی هستند.

روزنامه مردم‌سالاری 3خرداد 94 نیز می‌نویسد 80درصد زندانیان محصول حاشیه نشینی هستند و بسیاری از جرائمی که در کشور رخ می‌دهد ریشه در مسائل اقتصادی دارد.
اگر چه حاشیه نشینی و رشد دم افزون این آسیب اجتماعی معلول نظام فاسد ولایت‌فقیه و سیاستهای ضد‌مردمی آن به‌ویژه در زمینه اقتصادی است، اما اکنون وضعیت هموطنان حاشیه‌نشین بقدری وخیم است که نظام آخوندی از این وضعیت به وحشت افتاده است، و موضوع حاشیه نشینی به یک معضل جدی امنیتی برای نظام آخوندی تبدیل شده است.
در این زمینه معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری رژیم گفته است حاشیهنشین‌ها ریسک‌پذیرترین افراد جامعه هستند و همیشه برای مسئولان دردسر آفرین بوده‌اند.
پیش از این نیز وزیر کشور رژیم بحران حاشیه نشینی را برای نظام آخوندی یک بحران امنیتی دانسته بود.
 

مطالب مرتبط

خوزستان؛ جایگاه سوم در حاشیه نشینی

گسترش حاشیه نشینی در مازندران

حاشیه نشینی و اعتیاد، بحرانهای فزاینده و بی‌جواب

اعتراف عضو شورای قلابی شهر اصفهان:‌ نیم میلیون حاشیه نشین در اصفهان زندگی می‌کنند

بیش از ۲۰۰هزار حاشیه‌نشین در شیراز

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/de3c222a-11e3-4d11-b599-f18d0edca4db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات