728 x 90

جولیو ترتزی: تهدیدات تروریستی رژیم ایران دولتهای غربی را به‌عمل جمعی فرامی‌خواند

جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا
جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا

جولیو ترتزی وزیر خارجه سابق ایتالیا طی مقاله‌یی که در تاون هال درج شده خواستار مقابله کشورهای غربی با اقدامات تروریستی رژیم ایران شد.

وی با اشاره به ۴ اقدام تروریستی رژیم در سال جاری در اروپا نوشت:‌ پیام قیام سراسری در دسامبر و ژانویه گذشته به طرز بی‌سابقه‌یی هر گونه شک و تردیدی درباره این که مردم ایران خواهان تغییر رژیم هستند باقی نگذاشت.

 

جولیو ترتزی در مقاله خود می‌نویسد: طی سال ۲۰۱۸، حداقل چهار طرح تروریستی ایران در خاک کشورهای غربی کشف شدند. در ماه مارس، در آلبانی نیروهای عمل کننده، هنگام طراحی برای حمله به محل اقامت محلی بیش از ۲۰۰۰نفر از اعضای تبعیدی گروه اصلی اپوزیسیون ایران، سازمان مجاهدین خلق سازمان مجاهدین خلق ایران (PMOI / MEK) دستگیر شدند.

در ماه ژوئن، مقامات چند کشور اروپایی اروپایی طرح منفجر کردن مواد منفجره در یک جلسه در پاریس سازماندهی شده توسط ائتلاف ا صلی شورای ملی مقاومت ایران و مجاهدین خلق تحت رهبری خانم مریم رجوی، را متوقف کردند.

اگر این طرح با موفقیت‌آمیز اجرا شده بود، نمی‌توان گفت که چه تعدادی از صد هزار شرکت‌ کننده ممکن بود کشته شوند، یا این‌که چه تعداد از تلفات شامل صدها نفر از مقامات بلندپایه سیاسی بود،که از سراسر جهان به این گردهمایی آمده بودند.

مدت کوتاهی پس از آن حادثه، فاش شد که یک شهروند ایرانی و یک آمریکایی ایرانی تبار در ایالات متحده برای جاسوسی از سوی جمهوری اسلامی تحت تعقیب قانونی قرار گرفته‌اند و علیه آنان اعلام جرم شده است. در بررسیهای جنایی مشخص شد که فعالان سازمان مجاهدین خلق اهداف اصلی آنها بوده‌اند و اگر جاسوسی ادامه پیدا می‌کرد احتمالاً منجر به حملات تروریستی در داخل آمریکا می‌شد.

سرانجام، در ماه اکتبر، مقامات دانمارک اعلام کردند اقدام به دستگیری یک مهاجم احتمالی که توسط تهران فرستاده شده بود، تا اقدام به حذف فیزیکی فعالان اپوزیسیون که در آنجا زندگی می‌کنند، بکند. این امر باعث شد تا دولت دانمارک خواستار اقدام جدی شود و اتحادیه اروپا را به‌شدت تحت فشار قرار داد تا اقدامات تروریستی رو به رشد ایران را جدی بگیرد. پیش از این، پس از یک بررسی دقیق در مورد طرح پاریس، دولت فرانسه تحریمهای یک جانبه را در مورد وزارت اطلاعات ایران و فعالان شناخته شده‌اش اعمال کرد. این کار بدون شک روش درستی بود.

مخالفان، تنها اهداف طرح های تروریستی تهران نیستند. اخیرا آقای ماتئو سالوینی معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور ایتالیا ماهیت تروریستی حزب‌الله لبنان را برجسته کرده است. حزب‌الله که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأسیس و از نظر مالی تأمین شده است، به‌عنوان بازوی ترور رژیم ایران در سراسر جهان عمل می‌کند و طی بیش از سه دهه عملیات هایش را در اروپا و آمریکای لاتین انجام داده است.

شاید دشوار باشد که بدانیم که چرا اتحادیه اروپا به این اندازه مردد بود و به‌دنبال آن بوده است. بخشی از توضیح بدون شک و خیلی ساده، حرص و طمع کوتاه بینانه است. بسیاری از کشورهای اروپایی و شرکتهای اصلی مستقر در اروپا مشتاق به حفظ دسترسی به نفت ایران و بازارهای نسبتاًً دست نخورده ایرانی هستند. به‌عنوان مثال، ایتالیا و اسپانیا، به‌شدت به‌ درخواستهای دانمارک برای اقدام و همچنین تلاشهای فرانسه، آلمان و انگلیس برای مجازات ایران برای نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل متحد، که جمهوری اسلامی را از توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک و سایر سلاح های دارای قابلیت هسته‌یی بر حذر می‌کند، مقاومت کرده‌اند

اما یکی دیگر از عواملی که ممکن تا حد زیادی روی تصمیم‌گیرندگان تاثیر مساوی و نه بیشتر داشته باشد، سیاست ایران در غرب است که مدت زیادی است که توسط سو تفاهم های بنیادی درباره موقعیت سیاسی درونی در داخل جمهوری ا سلامی،فلج شده است.

سیاست‌گذاران تمایل دارند چنین فرض کنند که رژیم آخوند سالار با ثبات است، و هر تلاشی برای از بین بردن قدرت آن، بی‌فایده است یا در واقع مشکلات بیشتری نسبت به آن چه می‌خواهد حل کند، ایجاد می‌کند. اما در حقیقت، رژیم سال به سال آسیب پذیرتر شده است و این برای جهان واقعیتی بسیار سخت است که آن‌را نادیده بگیرد.

شنبه ۲۴آذر۹۷، جوامع ایرانی در ۵۰محل در سراسر جهان با یکدیگر کار خواهند کرد تا توجه بیشتری را به فرصتهایی که برای تغییر دگرگون کننده در میهن‌شان وجود دارد، جلب کنند. فعالان طرفدار دموکراسی به‌طور همزمان برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی که متمرکز روی طرح های تروریستی ایران است و نیاز به سیاست‌های قاطع غربی برای مقابله با آنها دارد گردهم می‌آیند.

نکته قابل‌ توجه این است که این حوادث درست قبل از سالگرد جنبش اعتراضی(دیماه ۹۶) در سراسر کشور است که هنوز در ایران ادامه دارد و احتمالاً بزرگترین تهدید برای دیکتاتوری آخوند سالار در ۴۰سال گذشته است. سیاست‌های قاطع غرب، از جمله اعمال تحریمها برای تضعیف ارگانهای سرکوبگر رژیم، نه تنها ملاها را به‌دلیل جنگ‌طلبی مجازات خواهند کرد، بلکه تاثیر جنبش اعتراضی را تقویت خواهند کرد و باعث بالا رفتن روحیه فعالان داخل ایران خواهد شد.

پیام قیام سراسری در دسامبر و ژانویه گذشته به طرز بی‌سابقه‌یی هر گونه شک و تردیدی درباره این که مردم ایران خواهان تغییر رژیم هستند باقی نگذاشت.

اخیرا، سیاستمداران ایرانی افزایش ناگهانی تروریسمی که این یا آن گروه اپوزیسیون را هدف گرفته است توضیح می‌دهند. تلاش مقامات رسمی و از جمله علی خامنه‌ای رهبر ارشد برای نسبت دادن شعارهایی مانند مرگ بر دیکتاتور به تلاشهای سازمان‌یافته از سوی مجاهدین خلق ایران،غیرقابل وصف است.

این امر با سابقه طولانی که در اذهان دارد باید به‌خوبی برای جامعه بین‌المللی روشن کند که نبرد بزرگتری بین رژیم منفور آخوند سالار و مقاومت افزایش روزافزون نقش مقاومت دموکراتیک در جریان است.

سیاست گذاران غربی مدتهای طولانی است که حضور این متحد طبیعی در داخل جامعه ایران را نادیده گرفته‌اند. اما آنها نمی‌توانند دیگر به چنین کاری ادامه دهند.

و اگر هر گونه شک و تردیدی درباره پتانسیل مردم ایران برای پیروزی بر رژیم ایران وجود داشته باشد هر کسی باید شاهد اعتراضات جاری که توسط ایرانیان مهاجر در پانزدهم دسامبر با جزییات گزارش خواهند شد، باشد.

با فعالانی که توان سرکوبگری ایران را در داخل و خارج کشور تضعیف می‌کند به سختی بتوان در مورد تاثیرات بالقوه استراتژی ادعایی چند جانبه غرب، بزرگنمایی کرد.

برای نپذیرفتن این استراتژی در این شرایط نه تنها باید به امنیت دولتهای غربی پشت کنیم بلکه چشم‌انداز یک دموکراسی طولانی‌مدت در قلب خاورمیانه را هم باید نادیده گرفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a301e93-ba28-4367-8fa7-420e563aa97a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات