728 x 90

جوزپ بورل: فضا برای مصالحه‌های مهم در برجام به اتمام رسیده است

جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه
جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی مذاکرات برجام روز سه‌شنبه ۴مرداد طی مقاله‌یی برای نشریه فایننشال تایمز گفته است: «اکنون باید تصمیم‌های مورد نیاز برای استفاده از این فرصت بی‌نظیر گرفته شود و هیچ گزینه جایگزین و مؤثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم».

بورل گفته است: وقت تصمیم‌گیری سیاسی برای نجات برجام اکنون است و دیگر جایی برای امتیازگیریهای چشمگیر اضافی بین طرفین مذاکرات باقی نمانده است.

جوزف بورل در مقاله‌اش نوشته است: اجرای کامل این توافق به‌شدت تحت تأثیر تصمیم دونالد ترامپ در سال۲۰۱۸ مبنی بر خروج آمریکا از آن و پیگیری یک کارزار یکجانبه «فشار حداکثری» قرار گرفته است.

ایران به نوبه خود فعالیت‌های هسته‌یی خود را به سطوح هشدار دهنده رسانده است. متأسفانه، نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز محدود کرده است، و نتوانسته است به‌طور کامل با آژانس تحت تعهدات پادمان اساسی خود همکاری کند. فشار حداکثر ناموفق بود. این در حالی است که به‌رغم تلاش همه‌جانبه شرکت‌کنندگان، مردم ایران از مزایای کامل لغو تحریم‌ها محروم شده‌اند...

پس از ۱۵ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شماری با اعضای برجام و ایالات متحده، به این نتیجه رسیده‌ام که فضا برای مصالحه‌های مهم دیگر به اتمام رسیده است.

من اکنون متنی را روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و هم‌چنین گامهای هسته‌یی مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می‌پردازد. این متن نشان‌دهنده بهترین معامله ممکن است که من به‌عنوان تسهیل کننده مذاکرات، آن را امکانپذیر می‌دانم.

این یک توافق کامل نیست، اما به همه عناصر اساسی می‌پردازد و شامل توافقهایی است که همه طرف‌ها به سختی به دست آورده‌اند. اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به‌فرد برای موفقیت استفاده شود و پتانسیل بزرگ یک معامله کاملاً اجرا شده آزاد شود. من هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم...

اکنون زمان تصمیم‌گیریهای سیاسی سریع برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین بر اساس متن پیشنهادی من و بازگشت فوری به اجرایی کردن کامل برجام فرا رسیده است. این توافق در خدمت عدم تکثیر سلاحهای هسته‌یی در ازای لغو تحریم‌ها است و نشان می‌دهد که در زمانهای آشفته، توافق‌های بین‌المللی متعادل هنوز امکان‌پذیر است.

اگر توافق رد شود، ما در معرض خطر یک بحران هسته‌یی خطرناک هستیم که با چشم‌انداز افزایش انزوای ایران همراه است. این مسئولیت مشترک ما است که توافق را به نتیجه برسانیم.

ماه گذشته آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در دوحه قطر، بعد از سه ماه توقف، بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

طرف‌های غربی، رژیم آخوندی را به مطرح کردن درخواست‌های فرابرجامی متهم کرده و هشدار داده‌اند که تا ابد نمی‌توانند مذاکرات برجام را ادامه دهند و فرصت برای احیای برجام در حال تمام شدن است.

رژیم ایران بر حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا اصرار دارد، موضوعی که اخیراً جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر به خاورمیانه نیز آن را «با قطعیت» رد کرد.

رژیم همچنین می‌گوید دولت فعلی آمریکا باید تضمین دهد که آمریکا بار دیگر از این توافق خارج نمی‌شود؛ این در حالی است که دولت جو بایدن بارها اعلام کرده ارائه ضمانت از طرف دولت‌های آتی جزو اختیارات دولت او نیست.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a341092-c635-491d-881e-428d1e5b843b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات