728 x 90

جواد ظریف: روسها و چینیها گفته‌اند بدون FATF نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم

ظریف در مجلس ارتجاع
ظریف در مجلس ارتجاع

در جلسه علنی مجلس در روز ۱۵مهر ۹۷و هنگام تصویب لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم جواد ظریف گفت هم روسها و هم چینیها به ما گفتند بدون تصویب FATF نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم.

 

ما نمی‌توانیم تضمین کنیم مشکلات حل شود

نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به لایحه عدم حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد. اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

جمهوری اسلامی در شرایط دشوار با نگرش دقیق، با بررسی جدی در محافل رسمی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی هم تلاش کرده بهانه‌های آمریکا را بگیرد و هم تلاش کرده است که زمینه‌ای برای دخالتهای آمریکا فراهم نکند. شورای عالی امنیت ملی در دبیرخانه ساعتها برای بررسی این ۴لایحه زمان گذاشته علاوه بر این‌که در دولت و کمیسیونهای مجلس به این موضوع پرداخته شده است. شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه موارد مختلف این کنوانسیون را بررسی کردند و حق شرط‌هایی را در این رابطه قائل شدند که این حق شرطها بسیار مهم است. دوستان اعلام کرده‌اند که ممکن است حق شرط‌های ما را نپذیرند اشکالی ندارد، حق شرط ارائه می‌شود، برخی نمی‌پذیرد اما این به‌معنای باطل بودن حق شرط نیست. در همین موضوع مخالفت با نامگذاری گروه‌های آزادیبخش به‌عنوان تروریست اکثر کشورهای منطقه حق شرطی مشابه ما گذاشته‌اند هر چند که برخی کشورها با این حق شرط مخالف هستند اما به این معنی نبوده حق شرط از درجه اعتبار ساقط شده است دوستان مقررات بین‌المللی در مورد حق شرط را ملاحظه بفرمایند. متوجه می‌شوند که با مخالفت این حق شرط‌ها از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود.

دیگران هم می‌توانند به حق شرط ما اعتراض کنند، آنها هم کار خودشان را می‌توانند انجام دهند.

 

روس‌ها به رئیس بانک مرکزی ایران چه گفتند؟

ما وقتی که که با چینی‌ها صحبت می‌کنیم چینیها که دیگر مشکل نیات استکباری علیه ایران ندارند و از لحاظ مواضع بین‌المللی با ایران مواضع مشابهی دارد و چین و روسیه شریک راهبردی جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. اما رئیس بانک مرکزی روسیه ۳روز گذشته به آقای همتی گفته بدون FATF نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم، همچنین چینی‌ها در این رابطه نظر مشابه داشتند بنابراین به من نگویید که اگر این کنوانسیون و شرایط FATF را اجرا کردیم همه مشکلات حل می‌شود اما یکی از مهمترین بهانه‌ها برداشته می‌شود و نمی‌توانند در این زمینه جلوی کارهای جمهوری اسلامی را بگیرند.

همکاران دوستان عزیز نمایندگان محترم مردم، ما توانسته‌ایم آمریکا را به حدی منزوی کنیم که اتحادیه اروپا با وجود شریک راهبردی آمریکا بوده، هست و خواهد بود اما همین اروپایی‌ها آمده‌اند یک مقرراتی و مکانیزمی را ایجاد کرده‌اند که بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. مقرراتی که توسط اروپایی‌ها در حال طرح است به‌عنوان نقطه شروع و پایان حکومت دلار بر اقتصاد جهانی شناخته می‌شود دست کم نگیریم خودمان را. هر چند که نمی‌گویم این سریع انجام می‌شود اما باید بدانیم جمهوری اسلامی و برجام چه توانسته بکند. اروپایی‌ها به ما می‌گویند برای این‌که بتوانیم این ساز و کار ویژه مالی را درباره ایران اجرا کنیم نیازمند عضویت ایران در کنوانسیون‌ها هستم و شرایط FATF را بپذیریم، این موضوعات واقعیات محسوب می‌شود

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ebaa02b2-f517-4f35-bbf6-d7d78a92a3cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات