728 x 90

جواد ظریف استعفایش را پس گرفت‎

جواد ظریف وزیر خارجه رژیم آخوندی
جواد ظریف وزیر خارجه رژیم آخوندی

‎پس از این‌که آخوند حسن روحانی استعفای ظریف را رد کرد وی طی پیامی اعلام کرد:‌ به‌عنوان مسئول پیشبرد سیاست خارجی در این مقام می‌مانم‎.

پاسدار قاسم سلیمانی سرکرده نیروی تروریستی قدس در دفاع از ظریف گفت:‌ ظریف طی مدت مسئولیت در وزارت‌خارجه همواره مورد حمایت و تأیید مقامات عالیرتبه نظام به‌ویژه خامنه‌ای بوده و هست.

 

انتشار خبر استعفای جواد ظریف در روز دوشنبه ۶ اسفند ۹۷ که به طور ناگهانی اعلام شد بحران حاکمیت آخوندی و سلسله شکستهای رژیم در عرصه بین‌المللی به‌ویژه بی‌فرجامی برجام و بن‌بست رژیم در رابطه با اف ای تی ا ف و سازوکار تجارت با اروپا را برجسته می‌کند.

 

ظریف استعفای خودش را در اینستاگرام خود اعلام کرده بود، رسانه مشرق وابسته به سپاه پاسداران متنی را به‌عنوان بخشی از نامه استعفای ظریف خطاب به روحانی منتشر کرد که در آن آمده بود: با توجه به اقدام امروز در پخش عکسهای ملاقات ریاست‌جمهوری سوریه با حضرتعالی و با توجه به‌ درخواستهای مکرر قبلی برای معاف شدن از این مسئولیت، رسماً از همین ساعت استعفای خود را تقدیم می‌دارم.

 

واعظی معاون روحانی،پذیرش استعفای ظریف توسط رئیس‌جمهور ارتجاع را تکذیب کرد و قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم نیز اظهارات واعظی را تکرار کرد.

 

آخوند روحانی در سخنرانی خود در روز سه‌شنبه ۷ اسفند به این موضوع اشاره‌یی نکرد و تنها به اسم بردن از وی در کنار برخی دیگر از اعضای کابینه‌اش بسنده کرد و گفت: من از ظریف، همتی و زنگنه تشکر می‌کنم.

 

استعفای ظریف و بحران حکومت آخوندی پس از سلسه‌یی از شکستها در عرصه بین‌المللی و بن‌بست نظام بر سر برجام واف.ای.تی.اف

 

استعفای جواد ظریف بیانگر اوج بحران در حکومت آخوندی است که در روابط بین‌المللی و در مقولاتی مانند برجام و اف.ای.تی.اف به بن‌بست رسیده است.

فشارهای بین‌المللی و انزوای منطقه‌یی و جهانی که در اجلاس ورشو و اجلاس مونیخ و شرم الشیخ بیش‌از‌ پیش خود را نشان داد بیانگر به گل نشستن سیاست خارجی رژیم آخوندی است.

 

به‌دنبال استعفای وزیر خارجه حکومت آخوندی، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در پیامی حسن روحانی و ظریف را ویترین جلویی یک مافیای فاسد مذهبی توصیف کرد.

پمپئو نوشت: ما متوجه استعفای جواد ظریف هستیم. خواهیم دید که آیا نهایی می‌شود یا نه. در هر حالتی، او و حسن روحانی فقط ویترین جلویی یک مافیای فاسد مذهبی هستند. ما می‌دانیم که خامنه‌ای تمامی تصمیمات نهایی را اتخاذ می‌کند. سیاست ما تغییری نکرده است- این رژیم باید مانند یک کشور عادی رفتار کند و به مردمش احترام بگذارد»

ظریف روز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با سایت حکومتی «انتخاب» با اشاره به عکسهای منتشر شده از دیدار دیکتاتور سوریه با آخوند روحانی گفت: بعد از عکسهای ملاقاتهای امروز، دیگر جواد ظریف به‌عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد!

 

آخوند حمید رسایی عضو سابق مجلس رژیم درباره استعفای وزیر خارجه آخوند روحانی گفت: اکنون دستگاه قضایی باید ظریف را ممنوع الخروج و به نقش وی در تحمیل تحریم‌های جدید و همچنین حضور عناصر جاسوس در تیم وی رسیدگی کند.به گفته رسایی با استعفای ظریف فروپاشی دولت روحانی آغاز شد. حمید رسایی گفت که " قوه قضاییه باید ظریف را ممنوع الخروج کند!"

 

 

به‌دنبال استعفای ظریف برخی از رسانه‌های باند روحانی آن را به‌معنی شکست دولت روحانی دانستند و نوشتند: این استفعا به‌معنای پایان کار برجام است.

 

خبر استعفای وزیر خارجهٔ رژیم واکنش‌های متفاوت و گسترده‌یی در درون رژیم به‌دنبال داشت.

سایت حکومتی فرارو از باند روحانی نوشت: «یکی دیگر از پیام‌هایی که از این استعفا دریافت شده این است که کار برجام نیز تمام شده است و با کناره‌گیری ظریف امیدی به تدوام برجام وجود ندارد. حتی عده‌یی ناامیدانه برداشت کرده‌اند کناره‌گیری ظریف به‌معنای شکست دولت روحانی است. بدون ظریف روحانی نیز کاری از پیش نمی‌برد و بهتر است استعفا دهد».

 

مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع گفت:«از استعفای ظریف دولت و نظام نفعی نخواهد برد».

 

صادق ملکی یک کارشناس باند روحانی با اشاره به سفر دیکتاتور سوریه به ایران نوشت: «خبر استعفای ظریف نه تنها این سفر را به حاشیه برد بلکه سبب شد اختلاف عمیق در حاکمیت دوگانه در ایران، علنی شده و ابعاد آن به عرصه عمومی کشیده شود». این کارشناس حکومتی در ادامه ضمن حمله به ظریف به‌خاطر استعفایش افزوده است:« عمل ظریف با توجه به شرایط کشور و حاشیه‌ های این استعفا قابل تأیید نیست. ظریف چه برود، که رفت، نقطه ضعف عمیقی را در ساختار نظام به رخ جهانیان کشید که مهندسی ترمیم آن بسیار سخت خواهد بود».

 

روزنامهٔ حکومتی آرمان با اشاره به بن‌بستهای نظام نوشت: «اگر دولت یازدهم کشور را با رشد اقتصادی منفی تحویل نگرفته بود، اگر مواضع عقلانی و صلح‌طلبانه ایران با اقداماتی نظیر حمله به سفارت عربستان در تهران مخدوش نشده بود و اگر واقعیت‌های تلخ دیگر وجود نداشتند می‌توانستیم در آرامش موضوع الحاق به کنوانسیون پالرمو را بررسی کنیم و پای انتخاب خود بایستیم و از عواقبش هم هراسی به دل راه ندهیم. ولی وقتی خواسته یا ناخواسته افراطیون داخلی مواضع سیاسی کشور را تضعیف کرده‌اند و از همه مهم‌تر انتخاب هر گزینه‌یی معیشت مردم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد راهی جز همراهی با عرف جهانی و قواعد بین‌المللی وجود ندارد».

 

 

کیهان در یادداشت روز هفتم اسفند خود با حمله به ظریف نوشت: «دیپلماسی را نباید با بازار آینده فروشی، مایه‌فروشی، ارزان‌فروشی و نسیه‌فروشی، و مفلس و تهیدست کردن خود ‌اشتباه گرفت.» کیهان خامنه‌ای در مطلب دیگری با اشاره به اظهارات ظریف در مورد برجام و ضرورت پذیرش لوایح FATF نوشت:« اکنون جای توبیخ و مؤاخذه و دست کم، عذرخواهی آقایان ظریف و عراقچی است؛ نه این‌که حضرات دوره بیفتند و به ابزار تهدید نیابتی FATF در داخل تبدیل شوند».

رفتار از چه منطقی پیروی می‌کند؟ آنها سخنگوی FATF هستند یا سخنگوی طرف ایرانی که باید از موضع بی‌اعتمادی به FATF حرف بزنند؟!»

 

مهدی مطهرنیا کارشناس باند روحانی نسبت به فروپاشی ساختار قدرت نظام در اثر بروز این بحرانها هشدار داد و نوشت: «طیفی از کنشگرانی را که دارای یک غشای امنیتی بسیار قوی برای خود هستند… به‌راحتی افراد، سازمانها، نهادها و مجموعه سیستم را به ناگهان با پرسش‌های جدی رو‌به‌رو ساخته و از این جهت شکاف ملت-دولت را به شکاف دولت-حکومت و حکومت با کلیت جامعه رو‌به‌رو می‌سازند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/730f34e1-343d-4735-9853-38360ebd33d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات