728 x 90

جهانگیری معاون آخوند روحانی: شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهیمه‌بندی و کوپنی شدن پیش برویم

جهانگیری  و کوپنی شدن مایحتاج عمومی
جهانگیری و کوپنی شدن مایحتاج عمومی

جهانگیری معاون اول روحانی طی گفتگویی با خبرنگاران از احتمال کوپنی شدن مایحتاج عمومی خبر داد! وی روز شنبه ۱۴اردیبهشت به جمع خبرنگاران رسانه‌های حکومتی گفت: شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و کوپنی شدن پیش برویم. این نظری است که در دولت و خارج از دولت طرفدار دارد. وی افزود: ما باید به‌زودی تصمیمی بگیریم که آینده کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

روز چهارشنبه ۱۱اردیبهشت رسانه‌های حکومتی از افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی آن خبر دادند اما واکنش اجتماعی در مقابل این غارتگری چنان شدید بو که رژیم همان روز به لغو زمان اجرای این تصمیم تن داد و اعلام کرد زمان آن بعداً مشخص خواهد شد. رحمانی فضلی وزیر کشور روحانی رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران که نخست این خبر را منتشر کردند مورد حمله قرار داد و تأکید کرد که مسأله افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی آن یک مسأله امنیتی برای رژیم است.

بن‌بست اقتصادی - بازگشت به ۳۰سال قبل

جهانگیری اعتراف کرد «به سمت محدودیتهای بیشتری داریم پیش می‌رویم» و در تشریح وضعیت اقتصادی رژیم گفت: سی سال است، از بعد از جنگ، که به سمت کوچک کردن دولت حرکت کردیم. امروز به یکباره همه آن قوانین و مقررات گذشته را باید بازگردانیم.

حذف کالاهای بیشتری از لیست کالاهای اساسی

جهانگیری اعلام کرد دولت روحانی قصد دارد اقلام بیشتری را از لیست کالاهای اساسی حذف کند. کالاهای اساسی مایحتاج عمومی هستند که دولت موظف است ارز ۴۲۰۰تومانی برای وارد کردن آنها اختصاص بدهد. جهانگیری بدون این‌که مشخص کند این کالاها کدام اقلام هستند گفت: «ما چندین قلم را سال گذشته به‌عنوان کالاهای اساسی در نظر گرفتیم که در هر شرایطی بتوانیم آن را تهیه کنیم. چون آحاد جامعه به آن نیاز دارند. ما در سال جاری بخشی از کالاهای اساسی که بخش عمده آن در داخل کشور تأمین می‌شود و فقط بخش کمی از آن از بیرون می‌آید از ارز ۴۲۰۰تومانی به ارز نیمایی می‌بریم».  در روزی که جهانگیری این خبر را اعلام کرد در سامانه نیما  هر دلار ۱۴۵۰۰تومان فروخته شد. به این ترتیب کالاهایی که از لیست کالاهای اساسی حذف می شوند قیمتشان حداقل ۲برابر  جهش خواهد داشت.

بحران گرانی کاغذ

جانگهیری با اشاره به وضعیت گرانی کاغذ که در روز ۹اردیبهشت در یک شوک در عرض ۴۸ساعت تا ۱۰۰هزار تومان قیمت آن گران شد این وضعیت را ناشی از دزدیها و چپاول باندهای رقیب قلمداد و گفت:‌ عده‌یی ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت کرده، کاغذ وارد کرده و در آن شبکه‌یی که وزارت ارشاد در نظر داشت، آن را توزیع نکردند. این مورد تا آخر پیگیری خواهد شد و برخورد می‌شود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f2cf45cf-6345-4f50-a09d-4656bbaef400"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات