728 x 90

جنگ گرگها برای مهندسی انتخابات - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز شانزدهم اردیبهشت محکومیت بی‌سابقهٔ دیپلمات تروریست رژیم در دادگاه آنتورپ و عقب‌نشینی رژیم از استیناف از ترس محکومیت سنگین‌تر، از یک‌سو موضوع سوز و گدازشان از مجاهدین و مقاومت ایران شده است و از سوی دیگر اسباب جنگ باندی. روزنامهٔ حکومتی وطن با عنوان «تأیید حکم ۲۰سال حبس برای اسدالله اسدی دیپلماسی انفعالی علیه دیپلمات‌ها» شکست خفت‌بار رژیم در دادگاه آنتورپ را بر سر باند روحانی زده و نوشته است: «میوه دیپلماسی انفعالی دستگاه سیاست خارجه و دولت روحانی، با تأیید حکم ۲۰سال زندان برای دیپلمات ایرانی حاضر در بلژیک چیده شد».

روزنامهٔ مردم‌سالاری از سوختن امکان مماشات برای در بردن دیپلمات تروریست رژیم خبر داده و نوشته است: «جورج هنری بِ ِتیر دادســتان این پرونــده گفت کــه دولت بلژیک تضمین کرده اســت هیچ تبادلی برای اسدی با زندانیان غربی در ایران انجام نخواهد شد».

سیاست روز هم از این‌که همزمانی این دادگاه و دور جدید مذاکرات آبی برای رژیم آخوندی گرم نکرد سوزوگداز کرده و نوشته است: «رفتار بلژیک و آلمان که در حمایت از مجاهدین بوده برای فشار بر جمهوری اسلامی بوده که تقارن آن با مذاکرات هسته‌یی ماهیت باج‌خواهانه آن را بیش‌از‌پیش آشکار می‌سازد».

جنگ گرگها برای مهندسی انتخابات

روزنامه‌های هر دو باند حاکم مطالب بسیاری را به سهم‌خواهی در قدرت سیاسی و دعوا برای کرسی ریاست‌جمهوری نظام اختصاص داده‌اند. روزنامه‌های باند خامنه‌ای از شورای نگهبان استقبال کرده‌اند که سرخود مجلس آخوندی را دور زده و برای نمایش انتخابات قانون وضع کرده و ابلاغ هم کرده است. «پایان بساط ثبت‌نام‌های فله‌ای با ابلاغ قانون جدید انتخابات» عنوان مطلب صفحه اول کیهان خامنه‌ای است که در آن روشن شده به‌رغم مسکوت گذاشتن قانون مجلس رژیم توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس دست‌نشانده ولی‌فقیه هم از این قانون «تشکر» کرده است.

«شورای نگهبان در جایگاه قانون‌گذاری؟!» عنوان مطلب روزنامهٔ آرمان است که به همین بهانه، روی آتش به اختیار بودن شورای نگهبان و سایر نهادهای زیر دست خامنه‌ای انگشت گذاشته و از جمله نوشته است: «شورای نگهبان خود مصوبه‌یی را به تصویب رسانده است و از بالای سر قوه‌مقننه و قوه‌مجریه آمده است تا آن را به وزارت کشور ابلاغ نماید. یکی از اشکالات اساسی فقدان پاسخگویی در آن است. نهادهای انتصابی اعم از نظامی و غیرنظامی مانند شورای نگهبان، به هیچ نهادی پاسخگو نیستند. این عمل یا تصمیم شورای نگهبان یا هر نام دیگری که بر آن بگذاریم، مبین این واقعیت است که نهادهای انتصابی با وجود قدرت و اختیارات که برای خود قائل هستند، کمتر در جایگاه پاسخگویی قرار ندارند».

«اصلاح بی‌اثر قانون انتخابات» هم عنوان مطلب روزنامه شرق است که به اهداف باندی این قانون اشاره کرده و نوشته است: «وقتی گردش امور بر مدار قانون نیست یا در تفسیر قانون هیچ ملاک و ضابطه حقوقی مستدلی به کار نمی‌رود تغییر یا اصلاح قانون اهمیتش را از دست می‌دهد... . این اصلاحیه دامنه نامزدی اشخاص برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را بسیار محدود کرده است... . حق انتخاب‌شدن و حق انتخاب‌کردن در این اصلاحیه بسیار محدودتر از گذشته شده است».

«ذبح منافع مردم در سیاسی کاری» عنوان سرمقاله ابتکار است که دستاورد نظام از این مهندسی انتخابات و مهندسی مذاکرات را این‌گونه توصیف کرده است: «مردم با دیدن این رفتارهای دوگانه نه تنها اعتمادی به بخش‌های مختلف سیاسی نخواهند داشت که خود را در کوران حوادث مختلف تنها می‌بینند. در واقع وقتی منافع مردم بین دعواهای صرفاً سیاسی ذبح می‌شود آنچه در ذهن افکار عمومی رسوب می‌کند بی‌اعتمادی به شعارهای احتمالی کاندیداها در انتخابات پیش رو است که حالا جریان اصول‌گرایی خود را از پیش پیروز آن می‌داند».

مسابقهٔ باندها برای رفتن پای میز مذاکره و گرفتن تضمین بقا

روزنامه‌های حکومتی یکدیگر را در مورد مذاکرات وین مورد حمله قرار داده‌اند. روزنامه‌های باند خامنه‌ای می‌گویند باند روحانی درصدد سازش دیگری در وین است تا در نمایش انتخابات نان آنرا بخورد. در مقابل روزنامه‌های باند مغلوب هم نوشته‌اند آنها در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی می‌کنند تا دولت خودشان سرکار بیاید و همین سازش را انجام دهد.

«اشتیاق در برابر اکراه! چرا عبرت نمی‌گیرید؟!» عنوان مقاله کیهان خامنه‌ای است که از جمله نوشته است: «۸ سال است که دنبال غربی‌ها می‌دویم! دلیل این عملکرد ساده‌اندیشانه و خسارتزا چه بود؟ تیم مذاکره‌کننده ما مشتاق بود و این اشتیاق را فریاد می‌زد اما حریف نه!». کیهان در ادامه ادعای لغو تحریم‌ها توسط روحانی را به چالش کشیده و نوشته است: «نگاهی به مواضع مسئولان دولتی ما و مسئولان دولتی آنها بیندازید. همین‌طور به رسانه‌های نزدیک به دولت. آنها با بی‌میل نشان دادن خود می‌گویند، «مسیر لغو تحریم‌ها ناهموار و سخت است»، اینها با اشتیاق می‌گویند «۹۵ درصد کار انجام شده» و «تحریم‌ها شکسته شده است». کیهان در مورد علت بی‌تابی باند روحانی برای این‌که وانمود می‌کند دوران تحریم‌ها به سرآمده نوشته است: «انتخابات پیش رو برای آنها، بازی مرگ و زندگی است. طی هفته‌های پیش رو این طیف برای تمام نشدن، از این شعبده‌بازی‌ها زیاد خواهند داشت. این خط این هم نشان!»

جهان صنعت هم مواضع روزنامه‌های باند خامنه‌ای علیه مذاکرات را دال بر رو به جلو بودن مذاکرات دانسته و مدعی شده «ابراز نگرانی‌ها از بیان این ادعا از سوی آنها که گفته می‌شود سر مذاکره‌کنندگان و دیپلمات‌های ایرانی کلاه گذاشته می‌شود گویای پیشرفت وین است... متأسفانه مخالفان داخلی به برجام نگاه سیاسی دارند و از جنبه منافع ملی و معیشت مردم به برجام نگاه نمی‌کنند. البته هیچ آلترناتیوی هم برای احیای برجام ندارند رقبای دولت به‌دلیل منافع خود به هر روشی دنبال به تعویق انداختن لغو تحریم‌ها هستند تا خودشان دولت را در اختیار بگیرند».

آرمان روزنامهٔ دیگر باند مغلوب هم در مورد تناقض میان اظهارات مقامات آمریکا و حرفهای عراقچی نوشته است: «در حالی که ابتدا تصور می‌شد همه‌چیز سرعت گرفته و دو طرف وارد پیش‌نویس توافق‌ها شده‌اند، ولی دوباره برخی اظهارنظرها حالتی سینوسی به خود گرفته است. مقامات اسراییلی نگران از بابت توافق ایران و آمریکا طی روزهای آینده بودند و می‌گفتند به‌زودی این توافق شکل خواهد گرفت اما حالا بایدن به رئیس موساد گفته است که نزدیک توافق با ایران نیستیم. بایدن به رئیس موساد اطمینان داده که ایالات متحده در آینده به‌دنبال جلب نظر اسراییل خواهد بود. برای همین هم بعضی‌ها از احتمال به‌وجود آمدن گرهی در کار مذاکرات سخن می‌گویند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4c970e95-c957-44bb-ad46-07160a927abb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات