728 x 90

جنگ در اوکراین - مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی - دوشنبه ۲۹فروردین

حمله روسیه به اوکراین
حمله روسیه به اوکراین

جنگ در اوکراین - مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی

 

صبح روز دوشنبه شهر لویو واقع در نزدیکی مرزهای غربی اوکراین هدف چند موشک قرار گرفت که طی آن شش تن کشته و هشت تن دیگر مجروح شدند. رویترز به‌نقل از فرماندار شهر لویو گفت موشکها به یک مجموعه نظامی و چند منطقه غیرنظامی اصابت کردند. دیگر مقامات محلی نیز بطور جداگانه از اصابت موشک به مناطق نزدیک به ایستگاه راه‌آهن و اخلال در فعالیت‌های خطوط آهن این منطقه خبر دادند. (رویترز۲۹فروردین)

 

رویترز درباره جنگ در ماریوپل به‌نقل از مقامات اوکراینی گزارش داد: به‌رغم اولتیماتوم روز یکشنبه روسیه به نیروهای اوکراین برای تسلیم شهر ماریوپل و بر زمین گذاشتن سلاحهای خود، مقاومت هم‌چنان ادامه دارد.

. دنیس شمیحال، نخست‌وزیر اوکراین گفت، به‌رغم درخواست روسیه برای تسلیم شدن تا سپیده دم، سربازان در ماریوپول هم‌چنان در حال جنگ هستند. و تا آخرین لحظه مقاومت خواهند کرد.

زلنسکی در پیامی به‌مناسبت عید پاک گفت: رستاخیز خداوند گواهی بر پیروزی زندگی بر مرگ و خیر بر شر است.

از طرف دیگر روسیه اعلام کرد نیروهای ارتش این کشور تقریباً تمامی شهر را در کنترل خود دارند.

 

وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با تلویزیون سی.بی.اس آمریکا با وخیم خواندن اوضاع در شهر محاصره شده ماریوپل گفت: این شهر کاملاً از بین رفته است و وضعیت وخامت باری دارد. نیروهای ما هم‌چنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند. تعداد زیادی غیرنظامی و نیروهای اوکراینی در آنجا هستند. اما به‌نظر می‌رسد روسیه تصمیم گرفته است این شهر را کاملاً با خاک یکسان کند. وی با تأیید سخنان زلنسکی مبنی بر این‌که نابودی ماریوپل مرز سرخ برای ادامه مذاکرات است گفت: متأسفانه هیچ مذاکراتی در سطوح بالا صورت نگرفته و روسها تنها به گفتگو در سطح گروه‌های کارشناسی اکتفا کرده‌اند و علاقه‌یی به ادامه مذاکرات در سطوح بالاتر ندارند. (رویترز۲۸فروردین)

 

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۲۸فروردین طی بیانیه‌یی اعلام کرد نیروهای این کشور در روز یکشنبه موفق شده‌اند دوازده رشته حملات نیروهای روسیه را در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین دفع و خنثی کنند. در این بیانیه هم‌چنین گفته شده نیروهای اوکراینی در این نبرد ۱۰ تانک، ۵ سیستم آتشباری منحنی، ۱۵ نفربر زرهی و تجهیزات وسائل نقلیه ارتش روسیه را منهدم کرده‌اند.

 

عصر روز یکشنبه ۲۸فروردین سخنگوی وزارت دفاع اوکراین، پس از شرح آخرین تحولات نظامی در جبهه‌های مختلف گفت: در جبهه دونتسک و تاوریا، روسیه دست به حملات فشرده‌ای زد. شهر ماریوپل در این منطقه هم‌چنان زیر سنگین‌ترین بمبارانها قرار دارد. نیروهای روسیه امروز از جمله از بمب‌افکنهای استراتژیک TU-۲۲-M۳ برای بمباران ماریوپل استفاده کردند. سخنگوی وزارت دفاع اوکراین هم‌چنین گفت: ارتش روسیه به‌دلیل کمبود نیرو، تلاش می‌کند اهالی مناطق اشغال شده، از جمله در شهر ایزیوم را تحت عنوان بسیج اجباری به خدمت خود بگیرد.

 

مقامات اوکراینی گفتند در حمله موشکی روز یکشنبه روسیه به شهر خارکیف پنج غیرنظامی کشته و پانزده تن دیگر زخمی شدند. فرماندار خارکیف گفت این حمله که در روز روشن انجام شد، خسارات جدی به ساختمانها، خانه‌های مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی شهر، از جمله چند فروشگاه و یک کودکستان در مرکز شهر وارد آورد.

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه شب در پیام ویدئویی خود خطاب به مردم اوکراین گفت: هم‌چنانکه می‌دانید دشمن درصدد است به‌زودی عملیات نظامی بزرگی در شرق اوکراین انجام دهد. آنها در نظر دارند شهر صنعتی دونباس را مانند ماریوپل با خاک یکسان کنند. هم‌چنانکه برای شهرهای دیگر اوکراین چنین هدفی دارند. امروز در حمله به مرکز شهر خارکیف پنج نفر کشته و پانزده نفر مجروح شدند. در چهار روز گذشته تنها در خارکیف هجده غیرنظامی کشته و بیش از صد نفر زخمی شده‌اند. همه اینها نشان می‌دهند کشورهای غربی باید به اقدامات خود در اعمال تحریم‌های بیشتر روسیه و کمک به اوکراین شتاب ببخشند.

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که از همتای فرانسوی خود دعوت کرده است تا به اوکراین سفر کند و شخصا شواهدی را مبنی بر ارتکاب «نسل‌کشی» را مشاهده کند. نسل‌کشی کلمه‌ای است که رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون از بیان آن خودداری کرده است.

زلنسکی به سی.ان.ان گفت: «من فقط به او گفتم که می‌خواهم متوجه شود که این چیزی به جز نسل‌کشی نیست و جنگ محسوب نمی‌شود. (خبرگزاری فرانسه -۲۸فروردین)

 

ولادیمیر کلیچکو، قهرمان پیشین بوکس جهان و برادر ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف که خود به نیروهای مسلح اوکراین پیوسته است در مصاحبه با تلویزیون سی.ان.ان گفت:... روسها طی بیش از ۵۰روز گذشته نشان داده‌اند که برای حمله به ما از هر چیزی استفاده می‌کنند و ما هم باید برای همه احتمالات آماده باشیم.

وی افزود: در مورد همه جنایتهایی که در اوکراین صورت گرفته باید تحقیق انجام شود. من شخصاً بسیاری از اجساد غیرنظامیان کشته شده را دیده‌ام. آنها یا در خودرو گیر افتاده بودند و یک تانک از روی آنها رد شده و یا در حالی‌که دستشان از پشت بسته شده بود روی زانوهای خود اعدام شده و به سرشان شلیک شده بود، . در پس هر جنایتی اسم و هویتی وجود دارد. هم‌چنین در مورد کسانی که دستور قتل و شکنجه و تجاوز به مردم اوکراین را صادر کرده‌اند. این یک جنگ نیست، یک نسل‌کشی است، نسل‌کشی مردم اوکراین. (تلویزیون سی.ان.ان۲۷فروردین)

 

خبرگزاری رویترز گزارشی از مراسم دعای مردم بوچا، برای قربانیان کشتار این شهر منتشر کرد.

آسوشیتدپرس ۲۹فروردین در گزارشی تصویری ویرانی‌های شهر چرنیهو در اوکراین را به‌تصویر کشید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/41d46090-4ef0-49d6-a579-634ec2c59fa6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات