728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی

 

مجله تایم در مقاله‌یی تحت عنوان «چگونه زلنسکی از اوکراین دفاع کرد و جهان را متحد نمود» نوشت:... زلنسکی در مقابل چشمان جهان تجسم مبارزه‌ای شد که اکثر دولتمردان غربی مدتها بود نحوه جنگیدن را فراموش کرده بودند،

زلنسکی نه تنها مردم خود را برای دفاع از سرزمینشان گردهم آورد، بلکه آنها را تشویق کرد تا بمبهای بنزینی را به سمت خودروهای نظامی روسیه پرتاب کنند و در برابر تانکها قرار گیرند. او هم‌چنین دموکراسی‌های جهان را به شیوه‌هایی که فقط یک هفته قبل غیرقابل تصور به‌نظر می‌رسید، متحد کرد.

زلنسکی تصمیم گرفت در پایتخت خود بماند، اقدامی شجاعانه که مسیر تاریخ را تغییر داده است... .

(مجله تایم: ۱۱ اسفند۱۴۰۰)

 

 

تحولات نظامی

گزارشات از گلوله‌باران سنگین شهرهای خارکیف، چرنیهیو و ماریوپل حکایت می‌کند رویتر گزارش کرد که به‌رغم این گلوله‌باران شهرهای فوق هم‌چنان در دست نیروهای اوکراینی است

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور محاصره شهر ماریوپل را تنگ‌تر کرده و کنترل شهرکهای اطراف آنرا به‌دست گرفته‌اند. وی هم‌چنین گفت نیرویهای روسی با ایجاد یک کریدور از ساکنان شهر بورودیانکا در اطراف کی‌یف خواسته‌اند شهر را ترک کنند. این منبع هم‌چنین تأیید کرد روسیه از موشکهای دوربرد با دقت بالا برای هدف قرار دادن مرکز رادیو و تلویزیون واقع در شهر لیسا هورا، در اطراف کی‌یف استفاده کرده است.

 

 

- زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در یک کلیپ ویدیویی در روز پنجشنبه گفت: با وجود گلوله‌باران بلاوقفه از شب قبل توسط مسکو؛ خطوط دفاعی در برابر حملات روسیه کماکان حفظ شده‌اند. زلنسکی گفت: «ما چیزی جز آزادی خودمان برای از دست دادن نداریم» و افزود که اوکراین از متحدان بین‌المللی خود روزانه تسلیحات دریافت می‌کند.

رئیس‌جمهور اوکراین هم‌چنین گفت ما مردمی هستیم که در این یک هفته نقشه‌های دشمن را بهم ریختیم نیروهای روسیه در اینجا نه غذایی دارند و نه آرامشی این جنگ بر روحیه سربازان روسی که به فروشگاههای مواذ غذایی می‌روند و سعی می‌کنند چیزی برای خوردن پیدا کنند آسیب می زند

مشاور ارشد زلنسکی گفت: چندین هواپیمای روسی بر فراز خارکیف سرنگون شدند و افزود خارکیف امروز استالینگراد قرن بیست و یکم است و شهردار خارکیف گفت که شهر متحد است و ما محکم خواهیم ایستاد

 

به گفته خبرگزاریها، روز چهارشنبه در جریان بمباران سنگین شهر خارکیف، دست کم هشت نفر، شامل دو کودک، جان خود را از دست دادند.

شهردار شهر ۴۰۰هزار نفری ماریوپل روز پنجشنبه در پیامی اعلام کرد نیروهای روسیه به‌طور مداوم و هدفدار، زیرساختهای حیاتی غیرنظامی را در این بندر جنوبی اوکراین هدف قرار می‌دهند. وی گفت در حال حاضر مردم شهر ماریوپل از دسترسی به آب، گرمایش و برق محروم هستند و نیروهای روسیه مانع از رسیدن آذوقه به این شهر شده‌اند.

 

رویترز به‌نقل از سرویس اورژانس اوکراین گزارش داد، بیش از ۲۰۰۰غیرنظامی اوکراینی در جریان نبردها کشته شده‌اند و بیمارستانها، مهدکودک ها و خانه‌ها ویران شده است.

اما روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند و می‌گوید قصد دارد اوکراین، کشوری با بیش از ۴۰میلیون نفر جمعیت را در یک "عملیات نظامی ویژه" خلع‌سلاح کند. (رویترز ۱۲ اسفند۱۴۰۰)

 

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد بیش از ۷۰۰۰نظامی روسی از آغاز تهاجم به اوکراین کشته شده‌اند.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا چهارشنبه شب ۱۱اسفند گفت: تغییرات چشمگیری در آرایش صحنه نظامی نیروهای روسیه در اوکراین مشاهده نشده است و به نسبت روز گذشته می‌توان گفت روسیه نزدیک به ۸۲درصد توان نظامی خود را وارد خاک اوکراین کرده است. مقاومت نیروهای اوکراین در محور شمالی پایتخت هم‌چنان ادامه دارد و نیروهای روسیه در این محور پیشرفتی نداشته‌اند. اما کی‌یف هم‌چنان زیر موشک‌باران و آتشباری سنگین نیروهای روسیه قرار دارد. این وضعیت در شهرهای چرنی‌هیو در شمال و خارکیف در شمال شرقی صادق است. این شهرها نیز به‌رغم تحمل آتشباریهای سنگین و مستمر مقاومت می‌کنند و پیشروی چشمگیری در ارتباط با نیروهای روسیه مشاهده نشده است.

سخنگوی پنتاگون افزود در محورهای جنوب نیروهای روسیه در حال پیشروی هستند. وضعیت شهر خـِرسون هم‌چنان بلاتکلیف است. مقامات دفاعی روسیه مدعی هستند این شهر سقوط کرده است، در حالی‌که اوکراین این ادعا را تکذیب می‌کند. تنها تفاوتی که در آرایش نیروهای روسیه می‌توان مشاهده کرد، حرکت و پیشروی آنها به سمت شهر ماریوپل است.

طبق برآوردهای وزارت دفاع آمریکا از آغاز جنگ تاکنون ۴۵۰ موشک از انواع مختلف برد کوتاه، برد متوسط، زمین به هوا و یا کروز به خاک اوکراین شلیک شده است.

 

تلویزیون سی.ان.ان درباره کمکهای نظامی آمریکا به اوکراین اعلام کرد:

به گفته یک مقام آمریکایی و یک منبع کنگره، ایالات متحده صدها موشک ضدهوایی استینگر را برای اولین بار طی چند روز گذشته به اوکراین تحویل داده است از جمله بیش از ۲۰۰ موشک که روز دوشنبه تحویل اوکراین شد (سایت سی.ان.ان ۱۲اسفند ۱۴۰۰).

در همین حال به‌گفته مقامات اوکراینی، نمایندگان این کشور برای دور دوم گفتگوهای صلح با روسها راهی مرز شدند.

 

اژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد تاکنون یک میلیون پناهجو از اوکراین خارج شده‌اند. (رویترز: ۱۲ اسفند۱۴۰۰)

 

تحولات سیاسی

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی با پوتین با وی به مدت ۹۰دقیقه صحبت کرد. این سومین مکالمه ماکرون و پوتین از زمان شروع جنگ در اوکراین می‌باشد. ماکرون بعد از این تماس با زلنسکی نیز گفتگو کرده است. ) خبرگزاری فرانسه: ۱۲اسفند۱۴۰۰)

 

سرگیی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه به تلویزیون دولتی روسیه گفت روسیه برای گفتگو بر اساس احترام متقابل آماده است خواسته‌های روسیه حداقلی است و مطمئنیم که راه‌حلی برای بحران اوکراین پیدا خواهد شد و تردیدی نیست که در این مورد به توافق خواهیم رسید. کشورهای غربی روسیه را نمی‌شنوند و تلاش می‌کنند تصاویر هالیوودی دیو و فرشته بسازند

لاورف بار دیگر تأکید کرد که مسکو نمی‌تواند تهدید نظامی اوکراین را که به‌گفته او از واشنگتن دستور می‌گیرد، تحمل کند

 

وزرای خارجه انگلستان و کشورهای حوزه بالتیک روز پنجشنبه ۱۲اسفند در لیتوانی برای تبادل نظر و بررسی جنگ اوکراین ملاقات کردند. لیزتراس وزیر خارجه بریتانیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان حوزه بالتیک خود گفت: غرب باید اطمینان حاصل کند اقتصاد روسیه فلج شده است. وی گفت قصد دارد در اقداماتی فراتر تضمین کند هیچ بانک متعلق به روسیه به سیستم مالی سویفت دسترسی پیدا نمی‌کند. لیز تراس گفت: روسیه باید در اوکراین شکست بخورد. ما به اوکراین کمک می‌کنیم که از خودش دفاع کند. تسلیحات دفاعی را که اکنون برای متوقف کردن تانک‌های روسی کار می‌کنند، باید بیشتر کنیم. ما باید این تجاوز را مهار کنیم. ما هم‌چنین تحریم‌هایی را علیه بلاروس به‌خاطر کمک و شراکت در تجاوز اعمال کردیم

وزیر خارجه لتونی نیز ضمن پیشنهاد اعمال تحریم‌ها علیه بلاروس گفت: روسیه می‌تواند بلاروس را برای کم کردن تأثیر تحریم‌ها بکار بگیرد. (رویترز: ۱۲ اسفند۱۴۰۰)

 

 

مجمع عمومی ملل متحد روز گذشته قطعنامه‌یی را در محکومیت حمله به اوکراین تصویب کرد. در قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد که با ۱۴۱ رأی مثبت به تصویب رسید از روسیه خواسته شده جنگ در اوکراین را متوقف کند. در این قطعنامه آمده است: سازمان ملل با تأکید مجدد بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و وحدت اوکراین در داخل مرزهای به‌رسمیت شناخته شده بین‌المللی،

تهاجم روسیه به خاک اوکراین را شدیداً محکوم می‌کند و خواستار تحقیق و پیگرد قانونی یا استرداد افرادی است که مرتکب نقض شدید کنوانسیونهای ژنو شده‌اند یا دستور آنرا داده‌اند.

این قطعنامه از روسیه می‌خواهد که فوراً به نقض حقوق‌بشر و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در اوکراین پایان دهد... هم‌چنین از ارگانها، نهادها و آژانس‌های مربوطه سازمان ملل متحد می‌خواهد تا با کمیسیون تحقیق همکاری کامل داشته باشند و به هر درخواستی فوراً پاسخ دهند (سایت سازمان ملل متحد ۱۱ اسفند۱۴۰۰).

 

به‌گزارش خبرگزاری رویترز قیمت نفت روز پنجشنبه تقریباً به بالاترین حد در یک دهه اخیر یعنی آستانهٔ ۱۲۰دلار برای هر بشکه رسید. تحریم‌ها فروش نفت روسیه را مختل کرده است. اما از طرف دیگر شتاب افزایش به‌دلیل بالا رفتن چشم‌انداز توافق هسته‌یی که می‌تواند به عرضه اضافی نفت منجر شود، کمی کندتر از آنچه می‌توانست شده است. قیمت برنت به ۱۱۹دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسیده است (رویترز ۱۲اسنفد۱۴۰۰).

 

  •  زلنسکی از ورود ۱۶ هزار داوطلب خارجی به اوکراین جهت نبرد خبر داد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2b174dc7-c7df-4e57-b043-882c2fcf8d6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات