728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی – پنجشنبه ۲۶اسفند

انهدام زرهی روسی توسط اوکراینی ها
انهدام زرهی روسی توسط اوکراینی ها

شهر مرزی ماریوپل در جنوب که بیش از دو هفته در زیر سنگین‌ترین بمبارانها به‌سر برده، روز گذشته متحمل تلفات انسانی بیشتری شد. پس از بمباران بیمارستان این شهر در هفته گذشته، دیروز ساختمان تئاتر این شهر که پناهگاه صدهاتن از غیرنظامیان این شهر بود بمباران شد. نیویورک تایمز به‌نقل از مقامات اوکراینی گفت هنوز مشخص نیست چه تعداد از کسانی که در این پناهگاه به‌سر می‌بردند زنده مانده‌اند.

خبرنگار فاکس نیوز که گزارش این واقعه را منتشر کرده گفت تلاش امدادگران برای بیرون کشیدن اجساد و یا کسانی که احتمالاً زنده مانده‌اند از زیر آوار ادامه دارد. گفته می‌شود تعداد زیادی در محلی در زیر زمین این ساختمان هم‌چنان در زیر آوار محبوس هستند.

کرملین انجام چنین حمله‌ای را تکذیب کرده است.

 

بنا بر آخرین برآوردهای وزارت دفاع آمریکا، طی بیست و چهار ساعت گذشته پیشروی جدی در هیچ‌کدام از محورهای اطراف کی‌یف از جانب نیروهای روسیه مشاهده نشده است. شهرهای خارکیف، چرنیهیو و ماریوپل نیز هم‌چنان در محاصره قرار دارند. به‌نظر می‌رسد روحیه تهاجمی در نیروهای روسیه کاهش یافته است و تنها به بمباران و یا موشک‌باران شهرها از راه دور مبادرت می‌کنند.

انهدام زرهیها و خودروهای نظامی روسیه در فرودگاه شهر خرسون توسط نیروهای اوکراینی

 

فاکس نیوز- سایت وزارت دفاع آمریکا- ۲۵اسفند:

به گزارش رویترز، دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه به روسیه دستور داد جنگ در اوکراین را متوقف کند.

قاضی جوآن داناهیو، رئیس دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه، روز پنجشنبه ۲۶ اسفند اعلام کرد: بنابه رأی محکمه بین‌المللی شامل سیزده رأی موافق در مقابل دو رأی مخالف، فدراسیون روسیه باید فوراً عملیات نظامی خود را که از تاریخ ۲۴فوریه ۲۰۲۲ در خاک اوکراین آغاز کرده، به‌حالت تعلیق در آورد. بنا بر این حکم، فدراسیون روسیه باید تضمین کند که هیچیک از واحدهای نظامی ارتش و یا واحدهای نامنظم آن‌که تحت کنترل و یا پشتیبانی آن هستند، هیچگونه اقدامی برای پیشبرد عملیات نظامی مرتبط با موارد ذکر شده انجام نمی‌دهد.

خبرگزاری رویترز ضمن درج این خبر گفت این حکم در پاسخ به شکایت اوکراین مبنی بر متهم کردن روسیه به نسل‌کشی صادر شد.

رویترز افزود: با وجود این، دادگاه لاهه هیچ امکان عملی برای مجبور ساختن روسیه به اطاعت از این حکم را در اختیار ندارد.

 

خبرگزاری رویترز - ۲۶اسفند:

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از دستور دیوان عدالت بین‌المللی (ICJ) روز چهارشنبه برای توقف اقدامات نظامی روسیه در اوکراین استقبال کرد.

وزارت‌خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌یی از حکم دیوان عدالت بین‌المللی استقبال کرد

روز چهارشنبه ۲۵ اسفند دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد، ایوان فدوروف، شهردار شهر ملیتوپل، با ۹ سرباز روسی متولد ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ مبادله شد.

نیوزویک آمریکا که این خبر را منتشر کرد نوشت: ایوان فدروف، شهردار شهر ملیتوپل که هفته گذشته توسط نیروهای روسیه ربوده شد روز چهارشنبه آزاد شد و به‌زودی به‌سر کار خود بر می‌گردد. وزارت‌خارجه اوکراین در بیانیه‌ای این عمل را جنایت جنگی خوانده بود. طبق گفته مقامات رسمی اوکراین، ایوان فدروف هفت روز پیش در حالی‌که سرش با یک کیسه پلاستیک پوشانده شده بود توسط یک گروه ده نفره از محل کارش ربوده شد.

 

به‌دنبال سخنرانی زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در جمع نمایندگان کنگره آمریکا، جو بایدن در کنفرانس مطبوعاتی خود ضمن تشکر و قدردانی از زلنسکی، سخنان او را مهم و بسیار قانع‌کننده خواند. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان خود گفت: او به‌نمایندگی از مردمی سخن می‌گفت که شجاعت و قدرت خیره کننده‌ای در مقابل یک تجاوز وحشیانه نشان داده‌اند،

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تأکید بر تشدید تحریم‌ها علیه روسیه گفت: اکنون من یکبار دیگر با استفاده از اختیارات خاص ریاست جمهوری، کمک هشتصد میلیون دلاری دیگری را به اوکراین اختصاص دادم که مجموع کمکهای ما طی هفته گذشته را به یک میلیارد دلار افزایش داد.

رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر ضرورت کمک نظامی به اوکراین گفت آمریکا بسته کمکهای نظامی جدیدی را به اوکراین ارسال می‌کند که از جمله این موارد را شامل می‌شود:

  • هشتصد سیستم ضدهوایی برای مقابله با هواپیماها و هلیکوپترهایی که مردم را مورد تهاجم قرار می‌دهند
  • کمک برای تأمین سیستمهای دوربرد ضدهوایی
  • ۹۰۰۰ سیستم ضد زرهی پرتابل با دقت بالا برای مقابله با تانکها و خودروهای زرهی
  • ۷۰۰۰ سلاح سبک، شامل تفنگهای خودکار، شاتگان، نارنجک انداز، به‌ویژه برای مسلح و مجهز کردن زنان و مردان غیرنظامی دلیری که از شهرها و مناطق خود دفاع می‌کنند
  • مهمات توپخانه، خمپاره و سلاحهای سبک، مجموعاً بیست میلیون فقره

همجنین پهپادهای پیشرفته که همگی نشان‌دهنده تعهد آمریکا به ارسال پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی به اوکراین است.

(کاخ سفید -۲۵اسفند)

 

نیویورک تایمز ۲۶ اسفند در تشریح اهمیت بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین از جمله نوشت: بخشی از این کمکها شامل پهپادهای مسلح «کامیکاز» است که قابل حمل در یک بسته کوچک می‌باشند. ویژگی این نوع پهپاد که در عملیات ویژه نظامی ارتش آمریکا بکار می‌رود، پس از پرواز بر روی تانک و یا گروه‌های پیاده آنها را منهدم کرده و سپس خود نیز منفجر می‌شود. این پهپاد تأثیر به‌سزایی در تغییر صحنه نبرد خواهد داشت.

نیویورک تایمز به‌نقل از یک مقام آمریکایی که خواست ناشناس بماند گفت: آمریکا و اروپا در نظر دارند تجهیزات و تسلیحاتی که استفاده از آنها برای گروه‌های کوچک آسان است و در عین حال از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند به اوکراین بفرستند. چنین سلاحهایی قدرت دفاعی اوکراین را افزایش می‌دهند

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d41db3c2-5146-4c95-82d7-5f42e3c06d62"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات