728 x 90

جنگ در اوکراین، مقاومت ارتش و مردم  و ادامه بحران بین‌المللی  - چهارشنبه ۱۷فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز سه‌شنبه در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی قتل‌عام در بوچا در اوکراین تشکیل جلسه داده بود، سخنرانی کرد:

من از شهر بوچا که اخیراً از نیروهای روسیه آزاد شد و فاصله زیادی با کی‌یف ندارد، می‌آیم. هیچ جنایتی نیست که آنها در آن شهر انجام نداده باشند. آنها جستجو می‌کردند و به‌صورت هدفمند هر کس که به کشور ما خدمت می‌کرد را به‌قتل می‌رساندند. آنها زنان را در خارج از خانه‌شان در زمانی که تلاش می‌کردند با کسی که زنده است تماس تلفنی بگیرند، به ضرب گلوله می‌کشتند. آنها خانواده‌ها را به‌طور کامل اعم از افراد بالغ یا کودکان را کشتند و آنها تلاش کردند اجساد افراد را بسوزانند. من به‌نمایندگی از مردمی که هر روز به افراد جان‌باخته ادای احترام می‌کنند، شما را مخاطب قرار می‌دهم. به یاد افرادی که کشته شدند و پس از این‌که شکنجه شدند از پشت به سرشان شلیک شد. به برخی افراد در خیابان‌ها شلیک شد و برخی را در چاه‌ها انداختند. و بدین ترتیب آنها با درد و رنج مردند. آنها در خانه‌شان در آپارتمان‌ها بر اثر انفجار نارنجکها کشته شدند. غیرنظامیان در حالی‌که در وسط خیابان در ماشین‌هایشان نشسته بودند، فقط برای سرگرمی با تانک‌ها زیر گرفته شده و له شدند. دست‌ها و پاهای آنها قطع شد و آنها را گردن زدند. زنان در برابر فرزندان‌شان مورد تجاوز قرار گرفته و کشته شدند. آنها فقط به‌دلیل این‌که متجاوز آن چه می‌خواست از آنها نشنید زبان‌شان را بریدند. این اقدامات هیچ تفاوتی با اقدامات داعش که سرزمین‌هایی را اشغال کرده بودند، ندارد.

امنیتی که شورای امنیت باید تضمین کند کجا است؟ امنیتی وجود ندارد به‌رغم این‌که شورای امنیت وجود دارد. صلح کجاست و آن ضمانت‌هایی که سازمان  ملل باید تضمین کند کجا است؟ این واضح است که نهاد کلیدی دنیا  که باید جلوی تجاوزگر را بگیرد و صلح را تضمین کند، نمی‌تواند به‌طور مؤثر کار خود را انجام دهد.

دنیا هنوز باید ببیند که آنها در سایر شهرها و مناطق اشغال شده کشور ما چه کارهایی انجام داده‌اند. جغرافیای ما ممکن است متفاوت باشد ولی بی‌رحمی در همه جا یکسان است. جنایت‌ها یکی  هستند و حسابرسی باید حتماً اجرا شود.

امروز ما شاهد بدترین جنایت‌های طول تاریخ از زمان  پایان جنگ جهانی دوم هستیم. به‌صورت عمدی شهرهای اوکراین را ویران می‌کنند و آنها را با شلیک توپخانه و حملات هوایی تبدیل به خاکستر می‌کنند. آنها به‌صورت عمدی شهرها را محاصره می‌کنند و گرسنگی عمومی ایجاد می‌کنند. آنها به‌صورت عمدی ستون‌های غیرنظامیان که تلاش می‌کنند از سرزمین‌ها و روستاها فرار کنند، هدف قرار می‌دهند. آنها حتی سنگرهایی که غیرنظامیان در برابر حملات هوایی در آنجا پناه می‌گیرند را منفجر می‌کنند. آنها به‌صورت عمدی شرایطی در سرزمین‌هایی که موقتاً اشغال شده است، ایجاد می‌کنند تا هر چه بیشتر افراد غیرنظامی در آنجا کشته شوند.  قتل‌عام در شهر بوچا تنها یک نمونه، متأسفانه فقط یک نمونه، از کارهایی که اشغالگران در ۴۱روز گذشته در سرزمین ما انجام داده‌اند و مکان‌های مشابه زیاد دیگری وجود دارد که دنیا هنوز باید واقعیت کامل را بفهمد. ماریوپول، خارکیف و ده‌ها جامعه دیگر در اوکراین که هر کدام از آنها مشابه بوچا است.

 

 

به همه جنایتکاران جنگی در دنیا نشان دهیم که چطور آنها هم مجازات خواهند شد. در صورتی که بزرگ‌ترین مجرم مجازات شود در آن صورت همه مجازات می‌شوند. خانم‌ها و آقایان، منشور ملل متحد باید فوراً احیا شود. سیستم سازمان ملل باید فوراً اصلاح شود تا حق وتو حق کشتن دیگران نباشد که نمایندگی عادلانه شورای امنیت از همه مناطق دنیا وجود داشته باشد. تجاوزگر باید فوراً مورد حسابرسی قرار بگیرد. برای این منظور عزم راسخی لازم است. قتل‌عام‌ها از سوریه گرفته تا سومالی تا افغانستان تا یمن و لیبی باید مدت طولانی پیش متوقف می‌شد. اگر واقعیت را بگویم در صورتی که استبداد یک‌بار چنین پاسخی به جنگ دریافت می‌کرد این جنگ‌ها متوقف می‌شد و صلح واقعی تضمین می‌شد و مطمئناً دنیا تغییر می‌کرد و شاید در کشور من دیگر جنگی علیه مردم اوکراین، علیه شهروندان ما وجود نمی‌داشت. ولی دنیا فقط تماشا کرد و نمی‌خواست چه اشغال کریمه چه جنگ علیه گرجستان یا مصادره کردن کل منطقه ترانستیسترا از ملداوی را ببیند. کسانی که فرامین را صادر می‌کردند باید فوراً به‌خاطر جنایت‌های جنگی در اوکراین به‌دست عدالت سپرده شوند. هر کس که دستورات جنایت داده است و آن را علیه مردم ما اجرا کرده است باید محاکمه شود. باید محاکمه‌ها مانند دادگاه‌های نورنبرگ باشد. من مایلم یادآوری کنم که فون ریبن تروپ [وزیر خارجه آلمان نازی در زمان هیتلر -م] از محاکمه به‌خاطر جنایت جنگی در جنگ جهانی دوم مصون نبود. آدولف آرتمن نیز بدون مجازات باقی نماند. هیچ‌کدام از آنها از مجازات فرار نکرد.

اوکراین نیاز به صلح دارد، اروپا به صلح نیاز دارد و دنیا به صلح نیاز دارد. و من از شما درخواست می‌کنم که این کلیپ کوتاه را تماشا کنید. لطفاً فقط یک دقیقه دیگر از زمان‌تان را به ما بدهید که ویدویی که ما می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چطور یک کشور می‌تواند قوانین را نقض کند و این نتیجه مجازات نشدن است. اگر امکان دارد لطفاً این کلیپ را تماشا کنید به‌دلیل این‌که غیرممکن است که همه بتوانند به کشور ما بیایند و با چشمان خودشان این صحنه را ببینید. از این‌رو از شما درخواست می‌کنم این کلیپ را تماشا کنید(سازمان ملل متحد ۱۶فروردین ).

در جلسه شورای امنیت ملل متحد، دبیرکل ملل متحد و نمایندگان شماری از کشورها سخنرانی کردند و از مردم اوکراین و مقاومت آنها حمایت کردند.

آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد گفت: جنگ اوکراین بزرگ‌ترین چالش نظم جهانی است. ما با یک تجاوز همه‌جانبه به یک کشور دیگر مواجهیم. آنچه صورت گرفته نقض قانون بین‌المللی بوده است. ما هرگز کشتار در بوچا را فراموش نمی‌کنم و عاملان آن باید مورد حسابرسی قرار گیرد.

کمیساریای حقوق‌بشر از جنایت جنگی اسم برده است. این جنگ باید الآن متوقف شود.

روزمری دیکارلو (Rosemary Anne DiCarloمعاون سیاسی دبیرکل گفت:

وضعیت اوکراین وخیم‌تر شده و قربانیان غیرنظامی ۲برابر شده است. روسیه حداقل ۲۴بار از بمب‌های خوشه‌‌ای استفاده کرده است. شهرهای محاصره شده با قطع کمک‌های پزشکی و امدادی مواجهند. ۸۵مورد حمله به اهداف امدادی و بیمارستانی صورت گرفته است. نقض حقوق زنان و هتک حرمت در مقابل کودکان انجام شده است.

مارتین گریفیث(Martin Griffiths)، قائم‌مقام دبیرکل در امور انسان‌دوستانه گفت: مردم اوکراین بهای زیادی برای این جنگ می‌دهند. ۱۴۰۰نفر تاکنون کشته شده‌اند البته این حداقل است، ۴.۲میلیون نفر آواره شده‌اند. ۵هفته است ماریوپل به جهنمی تبدیل شده است و شرایط حاکم اجازه امدادرسانی نمی‌دهد.

توماس گرینفیلد نماینده آمریکا گفت: از سخنان زلنسکی در کنگره آمریکا تکان خوردم و حالا امروز از سخنانش قدردانی می‌کنم. ۶میلیون نفر در داخل آواره و ۴میلیون نفر کشور را ترک کرده‌اند. من با زلنسکی موافقم که شورای امنیت باید پاسخی محکم به روسیه بدهد. کسی نمی‌تواند این تجاوز را پرده‌پوشی کند.

 

نماینده آلبانی در شورای امنیت گفت: مقاومت مردم اوکراین قهرنامانه بوده است شما تنها نیستید جهان را در کنار خود دارید. در اوکراین شهروندان اعدام صحرایی شده‌اند. نخست‌وزیر ادی راما این وضعیت را دردآور و شرم‌آور خوانده است.

فرماندهان روسیه از جمله قصاب ماریوپل نمی‌توانند از حسابرسی فرار کنند ما همه از تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق‌بشر حمایت می‌کنیم.

نماینده ایرلند خطاب به زلنسکی گفت: شجاعت و رهبری شما و شجاعت مردم شما یک الگو برای همه است.

جنایت بوچا باید توسط دادگاه‌های محلی و بین‌المللی مورد حسابرسی قرار گیرند.

نماینده فرانسه در شورای امنیت گفت: شجاعت مردم اوکراین و رئیس‌جمهور زلنسکی را تحسین می‌کنیم.

تصاویر رسیده از بوچا انزجار و محکومیت بین‌المللی را برانگیخته است. فرانسه به قوی‌ترین صورت این جنایات روسیه را محکوم می‌کند. باید روسیه را وادارد به خاتمه این جنگ کنیم.

 

 

 

نماینده انگلستان گفت: منشور سازمان ملل را امضا کردیم تا به جنگ پایان بدهیم اما الآن ما با جنگ غیرقانونی دیگری در اروپا مواجهیم. روسیه که در اوکراین عقب رانده شده است، آشکارا دست به اقدامات وحشیانه می‌زند و شهروندان را به‌قتل می‌رساند. شواهد جنایت باید به‌سرعت بررسی شده و به دادگاه بین‌المللی ارجاع شود.

نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت در پاسخ به اعتراض‌ها و محکومیت‌ها گفت پلیس اوکراین یا نازی‌ها مقصر کشتار بوچا هستند.

نماینده اوکراین در پاسخ به نماینده روسیه گفت: ما به دروغ‌هایی که در این سالن گفته می‌شود عادت کرده‌ایم.

مقاومت مردم و ارتش اوکراین باعث شده که حملات شما طبق برنامه پیش نرود. اوکراین در خاک خودش پیروز می‌شود و این پیروزی برای جهان است.

نماینده اتحادیه اروپا گفت: با مردم قهرمان اوکراین ابراز همبستگی می‌کنیم. روسیه باید این خشونت بیرحمانه را متوقف کند. تمامیت ارضی و استقلال اوکراین باید به‌رسمیت شناخته شود. عواقب جنگ روسیه علیه اوکراین به اوکراین محدود نشده است(تلویزیون سازمان ملل متحد ۱۶فروردین).

 

 

 

 

بلومبرگ به‌نقل از یک مقام کاخ‌سفید آمریکا که خواست ناشناس بماند گفت آمریکا ۱۰۰میلیون دلار از کمک‌های نظامی خود را به خرید موشک‌های جاولین Javelin برای ارتش اوکراین اختصاص داده است. این موشک‌ها در مقابل زرهی‌های روسیه بسیار مؤثر بوده‌اند. بلومبرگ افزود تصمیم آمریکا برای ارسال هر چه بیشتر این موشک‌ها به اوکراین در ارتباط با هشداری است که اخیراً بایدن نسبت به آمادگی روسیه برای حمله جدیدی به مناطق شرق و جنوب اوکراین ابراز داشت(بلومبرگ ۱۶فروردین).

روز سه‌شنبه ۱۶فروردین، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در نشستی به اعضای کنگره آمریکا گفت ارتش آمریکا مشغول آموزش سربازان ارتش اوکراین از جمله تعدادی که در آمریکا به‌سر می‌برند می‌باشد. این آموزش‌‌ها به‌منظور آشنا کردن آنها به استفاده از تسلیحات پیچیده‌ای است که از جانب آمریکا دریافت می‌کنند.

در این نشست ژنرال میلی Milley رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در تشریح نوع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین از جمله گفت: این کمک‌ها شامل آخرین مدل پهپادهای مجهز به کلاهک‌های ضدتانک و زرهی و شات‌گان‌های پرنده می‌باشد(بلومبرگ ۱۶فروردین).

دولت اوکراین اعلام کرد جمهوری چک اولین کشور ناتو است که پس از درخواست کمک از سوی زلنسکی به اوکراین تانک‌های T-۷۲ و نفربرهای زرهی می‌فرستد. در این محموله چندین نفربر زرهی «بی.ام.پی.وان» و بیش از ۱۰تانک تی-۷۲ به اوکراین ارسال شد. این در حالی است که ماه گذشته درخواست ارسال ۲۸میگ لهستان به اوکراین به‌خاطر ترس ناتو از کشیده‌شدن به جنگ با روسیه رد شد(دیلی میل ۱۷فروردین).

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در گزارش سه‌شنبه‌شب خود به مردم اوکراین ضمن اشاره به فعالیت‌های دیپلماتیک انجام شده از جمله شرکت در اجلاس شورای امنیت به‌صورت آنلاین و هم‌چنین سخنرانی برای پارلمان اسپانیا و گفتگو با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: ما اکنون آماده اعمال تحریم‌های سخت‌تری علیه روسیه به‌خاطر آنچه در مورد مردم ما مرتکب شده هستیم... اکنون و پس از آنچه در بوچا دیدیم، اروپا در موقعیت حساسی قرار دارد تا تحریم‌های درست و مناسبی را بکار بگیرد. ما این هفته میزبان رئیس کمیسیون اروپا، خانم فوندرلاین خواهیم بود. همکاری با ما در کی‌یف، موضوعی است که از طرف همه کشورهای اروپایی مورد تقدیر قرار خواهد گرفت... و نه فقط در اروپا، در همه جهان، چرا که اکنون کی‌یف پایتخت دمکراسی جهانی و پایتخت مبارزه برای آزادی برای تمامی قاره اروپاست.

زلنسکی در ارزیابی وضعیت نظامی موجود گفت: ما می‌دانیم تعداد نیروهای روسیه بسیار بیشتر از ماست و تسلیحات و تجهیزات آنها بسیار پیشرفته‌تر است. در مقابل ما نیز هیچ انتخابی جز تعیین سرنوشت میهن و مردم‌مان نداریم. در مقابل ما می‌دانیم برای چه می‌جنگیم و برای پیروزی هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم... . همه چیز برای پیروزی، همه چیز برای صلح، همه چیز برای اوکراین(سایت زلنسکی ۱۷فروردین).

 

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، زلنسکی غیرنظامی کردن اوکراین را به‌عنوان پیش‌شرط روسیه برای گفتگوهای صلح رد کرد.

در دیداری با خبرنگاران، زلنسکی گفت همان روزی که به من پیشنهاد ترک اوکراین شد، ما غیرنظامی کردن اوکراین را رد کردیم. ما به روس‌ژها گفتیم بحث غیرنظامی کردن اوکراین را از سرتان بیرون کنید. ما حتی حاضر به گفتگو در این باره نیستیم و پاکسازی نازی‌ها در اوکراین نیز توهین‌آمیز است. ما همین حرف را به خود آنها گفتیم و بوچا هم نشان داد که حرف ما درست بود. در مورد ناتو هم ما حاضریم همین فردا به ناتو بپیوندیم. در مورد شروط روسیه هم ما چیزی برای مخفی کردن نداریم. من در این‌باره با دبیرکل ناتو و هم‌چنین با رهبران کشورهای عضو برای شرایط جدی الحاق ما به ناتو صحبت کرده‌ایم. ما بیش از اندازه جان‌هایی از دست داده‌ایم که از بیان آنچه در ذهنمان هست، بترسیم. اگر همین فردا به ما پیشنهاد عضویت در ناتو به‌طور جدی داده شود، ما هم می‌پیوندیم(خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۷فروردین).

 

وادیم بویچنکو Badym Boychenko شهردار ماریوپل، به خبرگزاری فرانسه گفت: فقط این نیست که زندگی در مایریوپل امنیت ندارد، ماریوپل غیرقابل زندگی است. در این شهر نه آب هست، نه غذا، نه روشنایی و نه دارو. بودن در آنجا غیرقابل تحمل است. به همین جهت ما از همه همتایان بین‌المللی‌مان دعوت می‌کنیم تا حول یک هدف متحد شوند و آن هم تخلیه کامل ماریوپل است. در این شهر یک مشکل وجود دارد، ما آن را ماوراء فاجعهٔ انسان‌دوستانه قلمداد می‌کنیم(خبرگزاری فرانسه ۱۶فروردین).

 

لیز تراس، وزیر خارجه انگلستان، اعلام کرد این هفته ما بیش از ۳۵۰میلیارد دلار از بودجه «صندوق جنگ» روسیه را منجمد خواهیم کرد. این میزان بیش از ۶۰درصد از ۶۰۴میلیارد دلار ذخیره ارز خارجی این رژیم را از دسترس خارج خواهد کرد. تحریم‌های هماهنگ ما اقتصاد روسیه را به دوران ورشکستگی برخواهد گرداند(خبرگزاری فرانسه ۱۶فروردین).

 

اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد: ما امروز تحریم‌ها را علیه روسیه یک قدم عمیق‌تر می‌کنیم. ما تحریم‌ها را گسترده‌تر و تیزتر خواهیم کرد تا در اقتصاد روسیه به‌طور عمیق‌تری تأثیرگذار باشد. بسته پنجم تحریم‌ها ۶محور دارد که شامل تحریم واردات ذغال‌سنگ از روسیه به ارزش ۴میلیارد دلار در سال، تحریم داد و ستد با ۴بانک اصلی روسیه، ممنوع کردن کشتی‌های روسی از پهلوگرفتن در بنادر اتحادیه اروپا، تحریم کالاهای تکنولوژیک، کالاهای دریایی و ممنوعیت دسترسی کمپانی‌های روسی از سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا(خبرگزاری فرانسه ۱۶فروردین).

 

جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید، گفت: در هماهنگی با گروه ۷ و اتحادیه اروپا، آمریکا یک بسته جدید تحریم‌ها را علیه روسیه که خسارات زیادی از جمله به زیرساخت‌های تکنولوژیک، اقتصادی و مالی روسیه می‌زند، تنظیم کرده است. این بسته تحریم‌ها شامل تمامی سرمایه‌گذاری‌های جدید در روسیه، افزایش تحریم‌ها علیه نهادهای مالی و دولتی و آن دسته که به مقامات دولت و خانواده‌های آنها تعلق می‌گیرد، می‌باشد(خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۷فروردین).

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان، در پیامی به مردم روسیه که به زبان روسی بیان کرد گفت: ملت روسیه حق دارند که حقیقت را بدانند. شما شایسته حقیقت هستید.

وی در ادامه گفت: جنایاتی که توسط نیروهای روسیه در بوچا و سایر نقاط اوکراین صورت گرفته جهان را به وحشت انداخته است. کسانی که مسئول این جنایات هستند مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت و تاریخ به‌خاطر خواهد سپرد که چه کسانی به این جنایات چشم پوشیدند(ام.اس.ان ۱۷فروردین).

پاپ فرانسیس در حالی که در واتیکان در کنار کودکان پناهنده اوکراینی ایستاده بود، از ظلم وحشتناک در بوچا به‌شدت انتقاد کرد. پاپ گفت جنایات جنگی در شهر شهید بوچا نشان‌دهنده ظلم وحشتناکی است که در حق این مردم روا شده. او گفت هزاران نفر از اوکراینی‌های بی‌گناه طی روزهای کثیف شقاوت به‌قتل رسیدند(دیلی میل ۱۷فروردین).

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/feccfe8d-2dc3-4c54-ae7b-fd098ab0cd3e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات