728 x 90

جنبش برابری؛ نبرد برای آزادی

سخن روز
سخن روز

خانم مریم رجوی عموماً و هر جا که از برابری زنان سخن گفته، واژهٔ برابری را با آزادی توأمان به‌کار برده است: «آزادی و برابری»! منظور از آزادی نیز تنها آزادی زنان نیست. خود او پیش از این گفته است: «برابری و رهایی زن تنها و تنها وقتی اصالت دارد، و هنگامی می‌تواند بازگشت‌ناپذیر باشد... که با رهایی مردان همراه باشد» (سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی پیشتازی زنان در مقاومت ایران ـ ۲۳تیر ۹۸).

این تز و فرمول‌بندی، از سنگ‌پایه‌های ایدئولوژی و آرمان مجاهدین است و اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن که روز ۱۴اسفند برگزار شد، به‌کرسی نشستن و مقبولیت عام این تز بود. تزی که اکنون در جهان با نام مریم رجوی شناخته می‌شود.

 

زنان برجسته و مبارزی که از ۵۴کشور جهان در این کنفرانس شرکت داشتند، این تز را نه در یک بحث و جدل نظری، بلکه با مشاهده و مطالعهٔ تجربهٔ بیش از ۴۰سالهٔ مجاهدین و مقاومت ایران پذیرفته و به‌آن اعتقاد پیدا کرده‌اند؛ چرا که اکنون نتیجه و ثمرهٔ آن را به‌چشم می‌بینند و به‌صحت و حقانیت آن اذعان می‌کنند:

هله تورنینگ اشمیت ـ نخست‌وزیر سابق دانمارک گفت: «زنان ایران خود را اثبات کرده‌اند و می‌دانند که حقوق آنها فقط از طریق تغییر واقعی سیاسی در ایران برآورده می‌شود... این شرکت عظیم زنان منحصر به‌فرد است. نه تنها در ایران، بلکه در تمامی جهان... من به‌اینجا نیامده‌ام که الهام‌بخش شما باشم، بلکه آمده‌ام تا به‌شما بگویم که شما الهام‌بخش ما هستید».

 

ریتا زوسموت که به‌مدت ۱۰سال رئیس مجلس فدرال آلمان بوده است، گفت: «ما دیدیم که زنان در اشرف و اکنون در اشرف۳ چگونه مقاومت کردند و اشرف۳ را ساختند این انسان‌ها از حوادث عجیب و غریبی عبور کردند. زنان ایرانی این قدرت را دارند و به‌ما قدرت می‌دهند... من از قدرت رهبری این زنان شگفت‌زده هستم».

 

آنگره کرامپ کارنبائر ـ وزیر دفاع آلمان تا دسامبر۲۰۲۱ گفت: «زنان ایران الهام‌بخش ما هستند... الگویی هست که خانم مریم رجوی ارائه داده که بر اساس آن مردان و زنان به‌طور برابر در کنار هم خواهند بود و دیگر جایی برای بنیادگرایی وجود ندارد».

 

اینگرید بتانکور ـ کاندیدای ریاست‌جمهوری کلمبیا گفت: «انتظار رفرم در این رژیم دروغ بزرگی است... زنان ایران به‌نتیجه‌گیری مهمی رسیده‌اند. آنها پی برده‌اند که برای رسیدن به‌هدفشان باید در تمام سطوح مقاومت، از جمله در رهبری سیاسی مسئولیت بپذیرند. و این یکی از شگفت انگیزترین دست‌آوردهای مقاومت ایران است... مقاومت ایران امروز پیشتاز برابری و آزادی و صلح در جهان است... و همه ما می‌دانیم این بدون رهبری مریم رجوی امکانپذیر نبود».

 

رانجانا کماری مبارز حقوق زنان ـ از هند: «تلاش خواهران ما در ایران برای تحقق آزادی ستایش‌انگیز است. بدون این مبارزه، برابری واقعی هرگز محقق نخواهد شد».

گواهی این زنان برجسته (که تنها به‌برخی از آنها نمونه‌وار اشاره شد) به‌درستی و حقانیت تز مریم رجوی که مبتنی بر تجربهٔ پیروزمند مقاومت ایران، می‌باشد، از آن رو بسیار ارزشمند و پرمعناست که هر یک از این زنان، علاوه بر آن‌که سال‌ها عهده‌دار مناصب و مسئولیتهای کلیدی بوده‌اند، از فعالان جنبش برابری و صاحب نظر در این جنبش هستند، جنبشی که تاکنون عمدتاً تلاش می‌کرد از طریق بهبود شرایط زندگی و اشتغال زنان و بدون درگیر شدن با مسائل سیاسی به‌اهداف خود دست یابد، اما اکنون آنها به‌کرات از نبرد زنان مجاهد برای آزادی و از رهبری مریم رجوی به‌عنوان «یک الگو» و «الهامبخش» یاد می‌کنند.

 

شایان توجه است که مجاهدین هیچ‌گاه از «مسألهٔ زن» و اهمیت رهایی و برابری زنان غافل نبوده‌اند. دو ماه بعد از روی کار آمدن خمینی، سازمان مجاهدین خلق در بیانیهٔ انتظارات مرحله‌یی خود، خواستار «تأمین کامل حقوق سیاسی و اجتماعی زنان» شده بودند. سپس وقتی که مسعود رجوی در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شد، یک برنامه ۱۰ماده‌یی ارائه کرد که هفتمین ماده آن برابری زن و مرد بود. با این همه مجاهدین تحت رهبری مسعود رجوی از این حقیقت مهم نیز غافل نبودند که رهایی و برابری زنان، جز با تحقق آزادی میسر نمی‌شود و آزادی نیز تنها از طریق مقاومت و نبرد تمام‌عیار در برابر ارتجاع و استبداد به‌دست می‌آید. همهٔ آنچه که در سازمان مجاهدین از برابری زنان تا تجربهٔ منحصر به‌فرد حضور جمعی آنان در رهبری یک جنبش و فرماندهی یک ارتش آزادیبخش در برابر غدارترین دیکتاتوری ضدبشری تاریخ معاصر حاصل شد، مبین همین حقیقت است که البته با پرداخت بهایی بس سنگین حاصل شد. همین مسیر نیز، تنها راه بنای ایران آزاد و دمکراتیک و مبتنی بر برابری کامل زن و مرد است.

 

کما‌این‌که مریم رجوی پیوسته تصریح کرده: «پاسخ مشترک تمام تعارضات اجتماعی، از فقر و تبعیض تا سلب حق انتخاب آزادانه، آزادی است و برابری؛ نه فقط برابری، و نه فقط آزادی. بلکه آزادی و برابری است» (سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی پیشتازی زنان در مقاومت ایران ـ ۲۳تیر ۹۸).

در اندیشهٔ مریم رجوی، «زن نه فقط رها کننده خودش که رها کننده جامعه است» و از این طریق است که «می‌توان به‌جهانی بر اساس خواهری و برادری و آزادی و برابری رسید».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ac102352-2807-4fa4-893f-a60e63c7e267"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات