728 x 90

جنایت ادامه‌دار چاپ اسکناس، افزایش نقدینگی و تورم

چاپ اسکناس
چاپ اسکناس

کمتر روزی است که رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی به ناگزیر به گرانی سرسام‌آور و تورم افسارگسیخته اشاره‌یی نکنند و در این رابطه مطلبی ننویسند و یا اظهارنظر نکنند.

اکثر کارشناسان حکومتی و حتی سردمداران نظام به این واقعیت اذعان می‌کنند یکی از علت‌های مهم رشد روزافزون قیمتها و افزایش تورم، سیاست‌های اقتصادی دولت از جمله تأمین بودجه از طریق چاپ اسکناس و دامن‌زدن به رشد نقدینگی است.

پاسدار قالیباف رئیس مجلس ارتجاع در جمع ایادی حکومتی در تبریز به رشد نقدینگی به‌عنوان یک چالش مهم اشاره کرد و در این رابطه گفت: «امروز مهمترین مشکل ما که ریشه در مسائل تورم گرانی نقدینگی که مردم ما را به زحمت انداخته و بارها و بارها تأکید شده است که اصلاح ساختار بودجه شکل بگیرد و آن در حقیقت ناترازی که در کسری بودجه عملیاتی و ساختاری وجود دارد آن را اصلاحش کنیم متأسفانه در این دهه‌های گذشته به این موضوع توجه نشده» (تلویزیون شبکه خبر رژیم ۲۳اسفند ۹۹).

 

سایت اقتصاد سرآمد نیز در مورد چاپ پول بدون پشتوانه برای تأمین نیازهای مالی دولت نوشت: «به نظر می‌رسد برای جبران نیازهای مالی و پولی، (برای دولت) راهی جز «چاپ پول» برای دولت باقی نمانده است... روزانه ۵۷۰میلیارد تومان توسط بانک مرکزی به اقتصاد ایران تزریق شده است. بانک مرکزی می‌گوید از بهمن‌ماه سال گذشته تا انتهای بهمن‌ماه سال جاری، ۱۰۷هزار و ۶۴۰میلیارد تومان به حجم پایه پولی اضافه شده است. این اعداد به‌معنای آن است که «رکورد» دیگری در چاپ پول در بازه‌ای یک‌ساله شکسته شده است» (روزنامه حکومتی اقتصاد سرآمد ۲۳ اسفند۹۹).

روزنامه آرمان ۲۳ اسفند۹۹ در زمینه تاثیر ساختاری چاپ اسکناس بدون پشتوانه در افزایش تورم طی سالیان متمادی نوشت: «تورم یکی از بزرگترین و اساسی‌ترین مشکلات اقتصاد کشور است که در ۴۰سال گذشته... گریبان‌گیر اقتصاد ایران بوده است. مهم‌ترین عامل ساختاری تورم در اقتصاد ایران کسری بودجه دولت است، بدون بحران کرونا هم کسری بودجه دولت برای سال جاری تا ۱۳۰هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شد، به‌طور سنتی جبران کسری بودجه دولت در اقتصاد ایران با دست بردن دولت در جیب بانک مرکزی، استقراض از این بانک و چاپ اسکناس جبران می‌شود که پایه پولی و نقدینگی را افزایش می‌دهد و در نهایت اثری تورمی به جا می‌گذارد».

همان‌طور که مقاله‌نویس روزنامه حکومتی آرمان اعتراف می‌کند، تأمین کسری بودجه از طریق چاپ اسکناس بدون پشتوانه و بالا بردن نقدینگی موردی جریان‌وار در سالهای حاکمیت نظام آخوندی بوده است.

 

در زمینه تاثیر مخرب نقدینگی بر زندگی مردم طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصاد در مصاحبه با تلویزیون شبکه خبر رژیم۲۰اسفند۹۹ گفت: «اینچنین بی‌مهابا به تنور رشد نقدینگی دمیدن توسط دولت و تبعیت بانک مرکزی از دولت همین می‌شود که می‌بینید درست است که چهار تا کار اقتصادی راه می‌افتد چهارتا پروژه اقتصادی پنجشنبه با ویدئو کنفراس افتتاح میشه اما آخرین نقطه ارتباط مردم با دولت سفره مردم هست».

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع نیز در مورد آثار تورمی تأمین کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی گفت: «استقراض از بانک مرکزی مفهومش کاهش ارزش پول ملی در سالهای آینده هست و این‌که ما از یکطرف داریم به مردم صد واحد می‌دهیم اما دویست واحد با کاهش قدرت خرید و تورم از جیب مردم خالی می‌کنیم» (خبرگزاری مجلس ۹ اسفند۹۹).

این وضعیت آن چنان بحرانی است که به ناگزیر زبان امام جمعه‌های خامنه‌ای را هم البته در وحشت از نفرت و خشم مردم به اعتراف باز کرده است

آخوند آل هاشم در جمعه‌بازار تبریز با طعنه به دولت روحانی توصیه کرد «برای حل مشکل تورم و گرانی شعار ندهند» و «اقدام عملی کنند» (خبرگزاری فارس ۲۲ اسفند۹۹).

 

در جدال باندی عناصر و رسانه‌های وابسته به باند خامنه‌ای تلاش دارند وانمود کنند که مشکل در عملکرد دولت روحانی است و برای حل این مشکلات راه‌حل وجود دارد، چنانکه پاسدار قالیباف مدعی شد «اصلاح ساختار بودجه» راه‌حل جلوگیری از رشد نقدینگی و افزایش تورم و قیمتها است.

اما واقعیت این است که هیچ راه‌حل اصلاحی و عملی برای مهارنقدینگی، تورم و گرانی ناشی از آن وجود ندارد، و افزایش تورم جزو لاینفک اقتصاد نظام آخوندی است، اقتصادی که به اعتراف بسیاری از کارشناسان اقتصادی، با فساد و چپاول سیستماتیک، نهادینه و اتوماتیک پیوند خورده است.

لازمه حل مشکلات اقتصادی از جمله تورم، پایان دادن به انحصار سیاسی و اقتصادی نظام فاسد و سرکوبگر و نهادهای وابسته به آن خصوصاً نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای نظیر سپاه پاسداران است تا این‌که استثمار اقلیت ۴درصدی حاکم از اکثریت ۹۶درصدی پایان یابد.

واضح است تا زمانی که این رژیم بر ایران حاکم است تحقق چنین هدفی ناممکن است چرا که عامل همه این بحرانها همین نظام پوسیده و فاسد است.

بنابراین تنها راه در آوردن ریشه پوسیده این نظام سرکوبگر و فاسد است که فقر و فلاکت را بر مردم ایران تحمیل کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/92154ec7-0207-47ae-942b-f55540eefee3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات