728 x 90

جلسه‌ٔ اضطراری شورای حقوق‌بشر و انتظار تاریخی مردم ایران

۲۴نوامبر ـ جلسه اضطراری شورای حقوق بشر
۲۴نوامبر ـ جلسه اضطراری شورای حقوق بشر

به‌دنبال بالا‌گرفتن خبر تشکیل جلسه اضطراریِ شورای حقوق‌بشر سازمان ملل درباره‌ٔ بررسی وضعیت نقض حقوق‌بشر در ایران، گمانه‌زنی‌های رسانه‌یی نیز پیرامون نتایج این جلسه و تصمیمات آن بالا گرفته است.

درباره‌ٔ جایگاه و اهمیت جلسات شورای حقوق‌بشر سازمان ملل باید یادآور شویم که این شورا در زمره‌ٔ مهم‌ترین ارگانهای بین‌المللی در دفاع از حقوق‌بشر در تمام کشورهای جهان محسوب می‌شود.

 

به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی توسط نیروهای نظامی و امنیتی رژیم ملایان در شهریور گذشته که منجر به خیزش و شورش در سراسر ایران شد ــ و هنوز هم ادامه دارد ــ فعالان حقوق‌بشری در ایران و خارج کشور اقدام به ارسال پیام‌ها و نامه‌ها به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل نمودند و مجدانه خواستار تشکیل جلسه‌ٔ فوق‌العاده‌ٔ این شورا پیرامون بررسی نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ملایان شدند. این فعالیت‌ها باعث شد که کشورهای ایسلند و آلمان این درخواستها را به‌رسمیت بشناسند و امکان تشکیل جلسه شورای حقوق‌بشر میسر گردد. به‌دنبال حمایت دو کشور ایسلند و آلمان، ۴۲کشور دیگر نیز از این فراخوان حمایت نمودند و در روزهای بعد هم بر شمار کشورها افزوده شد.

 

برآوردها بر این باور است که این جلسه‌ٔ مهم، روز پنجشنبه ۳آذر ۱۴۰۱ در ژنو برگزار خواهد شد و طی آن، مجموعه‌ٔ حقوق‌بشر نقض‌شده توسط جمهوری اسلامی که منجر به مرگ مهسا امینی شده است، در دستور کار این شورا خواهد بود. با این حساب باید منتظر بررسی نقض حقوق‌بشر طی دهه‌های گذشته در مورد زنان، کودکان، زندانیان سیاسی، ملیت‌ها، آزادی‌های مدنی و حقوقی و سیاسی و... باشیم.

 

طی هفته‌هایی که از اعتراضات و شورشهای بزرگ و سراسری در ایران می‌گذرد، هزاران نفر دستگیر شده و صدها تن توسط نیروهای سرکوب‌گر نظام ملایان جان‌باخته‌اند. در همین فاصله، گزارشات انبوه از نقض حقوق‌بشر توسط مأموران حکومتی به‌عنوان آمران و عاملان ناقض حقوق‌بشر به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل رسانده شده است.

یادآوری می‌شود که در حین جاری بودن قیام علیه حاکمیت در ایران، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ٔ شمارهٔ ۶۹ خود را در محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران آخوندزده، تصویب کرد.

 

تشکیل جلسه اضطراری شورای حقوق‌بشر درباره‌ٔ ایران، در حالی برگزار خواهد شد که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین واکنش در مقابل نقض مستمر حقوق‌بشر توسط نظام ولایت فقیه، قیامی است که در کف خیابانهای ایران، گویای از حد گذراندن نقض مبانی حقوق‌بشر توسط حاکمیت جمهوری اسلامی است.

 

ایران‌زمین در این ۴۳سال، هزاران مهسای قربانیِ جنایات عقیدتی و سیاسیِ جمهوری اسلامی داشته است که تشکیل جلسه‌ٔ هر ساله‌ٔ شورای حقوق‌بشر سازمان ملل را مجاب می‌کرده است؛ اما سیاست مماشات و معامله با نظام ملایان، چشم جهان را بر این جنایات بسته بود.

 

اینک این خود مردم ایران هستند که حلقه‌های محاصرهٔ سرکوب داخلی و مماشات خارجی را شکسته و برای استیفای حقوق بشرشان، کف خیابان‌ها را برگزیده‌اند. نسل‌های تحول‌خواه و شورشی و انقلابیِ مردم ایران با این انتخاب، هم سرکوب‌گران داخلی را به تنگنای بود و نبود گرفتار کرده و هم وجدانهای بیدار بشری را به حمایت از حقوق بشرشان فراخوانده‌اند.

 

بی‌شک شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، میلیون‌ها سند جنایات همه‌جانبه‌ٔ آمران و عاملان نظام ولایت فقیه را در اختیار دارد. با توجه به جریان داشتن یک خیزش و قیام بزرگ حقوق‌بشری در ایران، این شورا نیز در معرض یک آزمایش بزرگ تاریخی در پاسخ به مسئولیت و انجام وظیفه‌اش واقع شده است. مردم شوریده بر نقض حقوق‌بشر در ایران، چشم‌انتظار قرار گرفتن این شورا در کنار آنان و فراخوان به محاکمه‌ٔ جلادان ناقض حقوق‌بشر در کسوت حاکمیت ولایت فقیه هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c466268-f1fa-4905-b915-5a0dfffe75a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات