728 x 90

جلسه شورای امنیت - سخنرانی نمایندگان آلمان، انگلستان، فرانسه و تونس علیه رفتار بی‌ثبات کننده رژیم آخوندی

جلسه شورای امنیت ملل متحد -۱۰تیر۹۹
جلسه شورای امنیت ملل متحد -۱۰تیر۹۹

در اجلاس شورای امنیت ملل متحد که روز دهم تیر برگزار شد و به بررسی قطعنامه ارئه شده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی حکومت آخوندی اختصاص یافت، مقام‌های سازمان ملل متحد و نمایندگان کشورهای مختلف نسبت به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط رژیم آخوندی هشدار دادند.

اولاف اسکوگ نماینده اتحادیه اروپا در جلسه شورای امنیت گفت: «تکثیر (تسلیحات) اتمی یک تهدید بین‌المللی با پیامدهای جهانی دارد. به همین دلیل نقض تعهدات رژیم ایران در برجام عمیقاً نگران‌کننده است. ما از این‌که رژیم ایران به افزودن اورانیوم غنی شده، گسترش سانتریفوژهای پیشرفته، و فعالیت‌های غنی‌سازی در سایت فردو ادامه می‌دهد عمیقاً نگرانیم. این اقدامات رژیم مغایر مفاد برجام است. به همین خاطر از رژیم ایران می‌خواهیم که این‌گونه فعالیت‌های خود را متوقف کرده و بدون تأخیر، به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد...».

نماینده آلمان در جلسه شورای امنیت گفت: «متأسفانه رژیم ایران پایه‌های منشور حقوق‌بشر را نقض کرده است. وضعیت حقوق‌بشر در ایران هولناک است. فعالان حقوق‌بشر را به‌عنوان زندانیان سیاسی نگه می‌دارد. هیچ آزادی مطبوعات نیست و علاوه بر این رژیم ایران یک سیاست خصمانه خارجی دارد که در امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند. همه این وقایع بسیار هولناک است... در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ اراده ما بر حفظ و اجرای کامل مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ است... ما اکنون بسیار نگرانیم که می‌بینیم رژیم ایران از تعهدات خود در برجام عقب نشسته است... ما هم‌چنین نگرانی خود را از فعالیت‌های موشکی رژیم ایران ابراز می‌کنیم. در مورد تحریم‌های تسلیحاتی، ما خود را در ابراز نگرانی‌هایی که لغو محدودیت این تحریم‌ها به‌وجود می‌اورد شریک می‌دانیم. ما هم‌چنین یادآوری می‌کنیم که این تحریم‌ها باید برقرار باقی بماند و انتقال تسلیحات متعارف توسط رژیم ایران به گروه‌های شبه‌نظامی باید ممنوع باقی بماند».

نماینده انگلستان گفت: «تأسف عمیق خود را از این‌که رژیم ایران از سال۱۳۹۸دست به اقداماتی مغایر با تعهداتش بر اساس برجام دست‌زده است، ابراز می‌کنیم. به همین منظور نیز سه کشور اروپایی در ۲۴دی۹۸ مکانیزم ماشه را در رابطه با برجام به‌عنوان یکی از آخرین اهرمها به جریان انداختند . رژیم ایران در سال۲۰۲۰ به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در سراسر خاورمیانه ادامه داده است. اقداماتی که با تعهدات رژیم ایران بر پایه قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر است. برنامه موشک بالستیک رژیم ایران تهدیدی علیه امنیت منطقه است. تسلیحاتی که در حملات به آرامکو و فرودگاه بین‌المللی عربستان سعودی شلیک شد منشأ ایرانی داشته است. حمله به آرامکو، خودسرانه و به‌طور کلی غیرقابل قبول بوده است».

نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت گفت: «... اولویت ما ایجاب می‌کند که تضمین کنیم رژیم ایران نتواند به سلاح اتمی دست یابد. این موضوع مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی است و موجب نگرانی همه است...

از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، رژیم ایران نیز متأسفانه به تعهدات خود در برجام پشت کرده است، به همین خاطر نیز سه کشور اروپایی اقدام به فعال کردن مکانیزم ماشه کردند...

ما شاهد موارد نقض مقررات گسترش تسلیحاتی بر پایه قطعنامه ۲۲۳۱ توسط رژیم ایران هستیم که جای بسا نگرانی دارد... ما تصریح می‌کنیم این اقدامات بی‌ثبات کننده رژیم ایران غیرقابل قبول است و باید متوقف شود...».

نماینده تونس در جلسه شورای امنیت گفت: «ما از رژیم ایران می‌خواهیم که از هر گونه فعالیتی که بی‌اعتمادی را در منطقه گسترش و عمیق می‌کند بپرهیزد. تنشهایی که تا این لحظه به نقطه بسیار خطرناکی رسیده است. ما به‌طور خاص از گزارش دبیرکل نگرانیم. مطابق این گزارش موشکهای کروزی که در سال۱۳۹۸ علیه عربستان سعودی استفاده شده بود منشأ ایرانی داشته است. ما بر محکومیت این‌گونه حملات تأکید می‌کنیم».

نماینده جمهوری دومینیک گفت: «ما نگرانی خود را در مورد گزارش دبیرکل نسبت به حملاتی که سال گذشته به فرودگاه بین‌المللی عربستان سعودی انجام شده و با موشکهای کروز ساخت رژیم ایران صورت گرفت، ابراز میداریم. هم‌چنین تسلیحاتی که در جریان انتقال به یمن توسط آمریکا توقیف شد و ساخت رژیم ایران است و به‌طور مشخص نقض توافق قطعنامه ۲۲۳۱ است موجب نگرانی ماست. ما از رژیم ایران می‌خواهیم که تمامی فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه را فوراً متوقف کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d256af87-6149-4550-8231-c5ad5a76b612"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات