728 x 90

جلسه ۴روزه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

جلسه ۴ روزه آژانس بین المللی انرژي اتمی در وین
جلسه ۴ روزه آژانس بین المللی انرژي اتمی در وین

اولین اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از خروج آمریکا از برجام در مقر آژانس در وین برگزار شد. این اجلاس از دوشنبه ۱۴خرداد ۴ژوئن به مدت ۴روز برگزار می‌شود. آینده توافق هسته‌یی ایران با قدرتهای بزرگ جهانی در دستور کار اجلاس وین قرار دارد.

در آستانه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران نوشت رژیم ایران تا کنون بر تعهدات خود درباره مفاد و برنامه اقدام جامع مشترک- موسوم به برجام - پایبند بوده است».

در این نشست رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن تأیید انجام بازرسی از تمامی مراکز هسته‎ای که "نیاز" به بازرسی داشته‌اند، خواستار همکاری به موقع و فعال رژیم آخوندی با بازرسان شد.

یوکیا آمانو گفت این رژیم باید در ارائه دسترسی به بازرسان آژانس سریع‌تر عمل کند.

آسوشیتدپرس خبر داد: یوکیا آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (در سخنرانی روز دوشنبه خود در برابر هیأت مدیره آژانس در وین) بار دیگر (رژیم) ایران را فراخواند تا در بازرسی‌هایی که بخشی از توافق (اتمی) هستند...، «همکاری به‌موقع و فعال» داشته باشد».

آمانو گفت: آژانس هم‌چنان به‌درخواست شورای امنیت سازمان ملل و با مجوز شورای حکام بر راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات اتمی رژیم ایران مطابق برجام ادامه می‌دهد.

 

اعتراف صالحی به فعالیتهای مخفی اتمی

علیاکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی فاش کرد که بسیاری فعالیتهای این سازمان مخفیانه و یواش یواش و بدون اطلاع دیگران صورت می‌گیرد. وی امروز سه‌شنبه ۱۵خرداد ۹۷ در گفتگو با تلویزیون رژیم گفت:

« ما با توجه به شرایطی که داشتیم شبانه روز فرزندان شما در سازمان انرژی اتمی این سربازان گمنام حرکت کردند با حمایتهای دولت چه حمایت مالی چه حمایت مقرراتی و بی‌سر و صدا اینهم یکی از مظلومیتهای سازمان است که ما خیلی از کارهامون را حالا الحمدالله یواش یواش دیگه آشکار میشه نمی‌توانستیم آن موقع اعلام بکنیم بنا‌ به دلایلی که ممکن بود مورد سوء استفاده قرار بگیرد. سازمان انرژی اتمی در طول مذاکرات در دولت یازدهم از ابتدای شروع و آغاز فعالیت دولت یازدهم فعالیتهای زیرساختی وسیعی رو آغاز کرد»

 

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پس از سخنان روز دوشنبه ۱۴خرداد خامنه‌ای درباره غنی‌سازی اورانیوم گفت:‌ «روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز UF۶ و Uf۴ از روز دوشنبه آغاز شده و ساخت و مونتاژ "کارخانه روتور سانتریفوژ" را نیز آغاز خواهد کرد»

 

توافق محرمانه وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی رژیم

رسانه‌های اروپایی از جمله تایمز لندن و بیلد آلمان، سند محرمانه‌یی را از یک توافق‌نامه امضا شده بین سازمان انرژی اتمی رژیم و وزارت دفاع حکومت آخوندی منتشر کردند که در آن وزارت دفاع رژیم، مأموریت یافته تا به غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مبادرت کند.

به نوشته تایمز لندن، توافق‌نامه مذکور که در سال ۲۰۰۱ از سوی آژانس اتمی به وزارت دفاع رژیم نوشته شده، وزارت دفاع را مجاز می‌کند که مأموریت غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم (یو.اف.۶) را از سه درصد به بیش از ۹۰درصد، برعهده بگیرد. این سند توسط پاسدار شمخانی به‌عنوان وزیر دفاع، و رضا آقازاده رئیس سازمان انرژ‌ی اتمی رژیم امضا ء شده است.

در این سند آمده است: «بر اساس این توافق‌نامه، سازمان (انرژی اتمی) مأموریت خود در مورد غنی‌سازی UF۶ با روش سانتریفوژ از ۳درصد به بالای ۹۰درصد را به وزارت دفاع واگذار می‌نماید».

تایمز لندن در گزارش خود می‌نویسد: «اسناد محرمانه، نشان می‌دهد که (رژیم) ایران در تلاش برای تولید بمب (اتمی) است... اسراییل اسناد محرمانه‌یی را (با انگلستان) به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد (حکومت) تهران مصمم به تولید بمب است.

 

مطالب مرتبط

ترس رژیم ایران از احاله پرونده اتمی به شورای امنیت

علیرضا جعفرزاده در واشینگتن: مهمترین موضوع دسترسی به سایتهای نظامی رژیم ایران است

نیکی هیلی:‌ رژیم ایران باید دسترسی کامل به همه سایتهایش را تضمین کند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3d2e2193-aadb-475b-b058-b525a29bd5b3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات