728 x 90

«جشن پیروزی» به کام رژیم زهر شد

نوبت سیدعلی!
نوبت سیدعلی!

روز دوشنبهٔ گذشته بشار اسد، دیکتاتور خون‌ریز سوریه در یک سفر شتاب‌زده با یک هواپیمای متعلق به رژیم به تهران آمد و پس از چند ساعت اقامت در تهران و دیدار و ملاقات با خامنه‌ای و روحانی سریعاً به دمشق برگشت.

این دیدار شتاب‌زده به گفتهٔ رسانه‌های حکومتی توسط پاسدار قاسم سلیمانی ترتیب داده شده بود و به‌قول همان منابع به‌منظور برگزاری جشن پیروزی بود تا نظام در این وانفسای شکست و بحران‌زدگی آن را مرهم زخمها و دردهای خود بکند.

 

دست آوردی که به حاشیه رانده شد!

برخلاف توقع حاکمیت و با همهٔ تبلیغاتی که دستگاه تبلیغاتی‌اش در این باره به‌عمل آورد، این سفر هیچ انعکاسی در رسانه‌های خبری منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا نکرد.

مهره‌ها و رسانه‌های باند ولی‌فقیه آن را ناشی از استعفای نابه‌هنگام ظریف می‌دانند که باعث شد این قضیه که ولی‌فقیه ارتجاع و این باند این‌همه به آن امید بسته بودند، تحت‌الشعاع قرار بگیرد و اصلاً به حساب نیاید.

رسانه‌های باند ولی‌فقیه ۹اسفند ۹۷ خبر دادند که ۱۵عضو مجلس ارتجاع با امضای نامه‌ای خطاب به ظریف، او را به مجلس می‌کشانند تا از وی سؤال کنند چرا شبانه استعفا دادی؟

در این نامه که به هیأت رئیسهٔ مجلس ارائهٔ شده، ضمن سوزوگداز از به حاشیه رانده شدن این سفر خطاب به ظریف گفته شده است: «حداقل تدبیر و توجه به منافع ملی اقتضا می‌کرد این‌گونه دستاورد مربوط به دیدار بشار اسد با رهبر... و رئیس‌جمهور را تحت‌الشعاع حاشیه‌سازی مربوط به استعفا قرار نمی‌دادید».

در این نامه، سفر و دیدارهای بشار اسد، «پیام پیروزی جبهه مقاومت و تشکر از ایران»‌ توصیف شده که «لشگر رسانه‌ای دشمنان ایران به‌دنبال حاشیه‌سازی و انحراف افکار عمومی از این دستاورد بزرگ بود».

«متأسفانه جنابعالی با بی‌تدبیری و رفتاری عجیب اختلافات خود را با رئیس‌جمهور، در بدترین زمان ممکن برملا کردید و این دستاورد بزرگ را به حاشیه راندید.

توجه به دست‌آوردهای مربوط به پیروزی بزرگ جبهه مقاومت می‌توانست علاوه بر پیامدهای مثبت امنیتی و دفاعی، رونق اقتصادی کشور و شکست تحریمها را به‌دنبال داشته باشد که جنابعالی به‌عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی نه تنها از آن استفاده نکردید بلکه ضربه‌ای سنگین به منافع ملی زدید».

 

به‌رغم این‌که باند خامنه‌ای وانمود می‌کند که استعفای ظریف باعث شد سفر بشار اسد تحت‌الشعاع آن قرار بگیرد و رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به آن اعتنای چندانی نکنند، واقعیت این است که جز تبلیغات برای نیروهای وارفته و زخم‌خورده نظام که دیکتاتور سوریه را در جنگ با مردم کشور یاری رساندند، این سفر حاوی هیچ دست‌آوردی برای حاکمیت آخوندی نبود.

 

سفری که حاوی هیچ دست‌آورد مهمی نبود

این سفر حاوی هیچ دست‌آوردی برای حاکمیت آخوندی نبود.

خصوصا این‌که روسیه به میزان قابل‌توجهی رژیم را پس رانده است و عملاً به همراه ترکیه تصمیمات مهمی در رابطه با مسایل سوریه می‌گیرد. رژیم می‌خواست با دعوت از بشار اسد نقش خودش را در سوریه برجسته کند ولی این اقدام مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای قرار نگرفت.

 

جای خالی رژیم در مذاکرات مربوط به سوریه

روز ۸دی ۹۷ وزرای دفاع و خارجه ترکیه به مسکو سفر کردند و با همتایان روس خود در مورد سوریه گفتگو کردند.

بازتاب سفر مقامات ترکیه‌ای به مسکو در میان رسانه‌های حکومتی این بود که روسیه و ترکیه نظام را قال گذاشته‌اند.

در این رابطه افشار سلیمانی، سفیر پیشین در آذربایجان، گفت: «جای ایران در این مذاکرات خالی بود». وی با اذعان به این‌که توافقات دوجانبه بین مسکو و آنکارا دور از چشم رژیم پیش از این هم سابقه داشته است افزود: «با توجه به توافقات سری قبلی مسکو-آنکارا... به‌نظر می‌رسد احتمال هماهنگی بیشتر دوطرف از این پس نیز بیشتر است»‌.(روزنامه جهان صنعت ۱۱دی ۹۷)

 

حاشیه‌نشینی رژیم در سوریه

هرمیداس باوند، دیپلمات پیشین هم به یورو نیوز گفت: «باید توجه داشت با این‌که آمریکا دارد سوریه را ترک می‌کند حرف نهایی را درباره این کشور، آمریکا و روسیه و احتمالاً هم تا حدودی ترکیه خواهند زد و ایران به حاشیه رانده خواهد شد».

روزنامهٔ جهان صنعت ۱۰دی ۹۷ در گزارشی از نشست وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با مقامات دولت روحانی وجه دیگری رانده شدن رژیم از سوریه را برملا کرد و نوشت: «نگاهی به آمار تجارت خارجی کشورمان با سوریه نشان می‌دهد که کشور ما تنها ۳درصد از بازار سوریه را در اختیار دارد‌».

این روزنامه افزود: «ایران سال‌هاست دوستی خود را با کمکهای نظامی و سیاسی به این کشور ثابت کرده اما (سوریه) حاضر نیست سهم قابل توجهی را در تجارت خارجی خود به ایران اختصاص دهد‌».

ملاحظه می‌شود که برخلاف دودودم باند خامنه‌ای در زمینه سفر بشار اسد و شکستن کاسه و کوزه عدم واکنش‌های رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به این سفر نمایشی بر سر ظریف، به‌طور واقعی به میزان زیادی رژیم از سوریه پس رانده شده است.

این وضعیت هم ناشی از تغییر تعادل‌قوا به ضرر حاکمیت آخوندی در منطقه است، به‌گونه‌ای که ظرف ماه‌های گذشته چند نشست با شرکت روسیه و ترکیه در رابطه با سوریه برگزار شده است که این دو کشور وقعی به رژیم نگذاشته‌اند.

از جمله نشستی که بین ولادمیر پوتین و رجب طیب اردوغان برگزار شد و منجر به آتش‌بس بین نیروهای بشار اسد و نیروهای اپوزیسیون شد.

از جمله توافقات روسیه و ترکیه در سوریه ایجاد یک منطقه غیرنظامی میان نیروهای اسد و اپوزیسیون بود که این امر مورد مخالفت بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های رژیم قرار گرفت.

 

سهم ناچیز در تجارت با سوریه

نقش حکومت آخوندی در سوریه آن‌چنان تضعیف شده است که پیش از این روزنامه جهان صنعت اذعان کرد سوریه حاضر نیست سهم قابل توجهی از تجارت خود را به ایران، اختصاص دهد.

به‌رغم کمکی که حاکمیت آخوندی به بشار اسد کرده است و بسیار طبیعی است که رژیم و به‌خصوص قرارگاه خاتم سپاه پاسداران سهم عمده‌ای در زمینه بازسای سوریه داشته باشند، اما دولت بشار اسد تاکنون تمایل چندانی به حضور آن نداشته و بیشتر بر کشورهایی نظیر چین و روسیه تکیه کرده است.

سایت تابناک وابسته به پاسدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت آخوندی، ۲۷دی ۹۷ نوشت: «بنا بر توافق صورت گرفته بین دولتهای روسیه و سوریه، تا حدودی ایران و شرکت‌های ایرانی از فرایند بازسازی و سرمایه‌گذاری در این کشور کنار گذاشته شده‌اند و حتی در بخش‌هایی کنسرسیومی بین دولت روسیه و سوریه تشکیل شده است و اگر ایران بخواهد در فرایند بازسازی سوریه شرکت کند، باید با روس‌ها وارد مذاکره شود. این‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ای نیست، بلکه موضوعی است که در دولت مطرح شده و دولت ایران را به‌شدت نگران کرده است».

 

دست کوتاه نظام در سوریه

در این رابطه نیز سایت قانون ۳۰دی ۹۷ هم نوشت: «بشار اسد، دست کشورمان را از سوریه پساداعش کوتاه کرد».

نویسنده این سایت در تشریح این وضعیت نوشت: «ایران برای سرپا نگه‌داشتن بشار اسد و سوریه تلاش‌های گسترده‌ای داشت و هزینه‌های فراوانی کرد. از شهادت بهترین‌ جوانان این مرز و بوم تا هزینه‌های لجستیکی همه از هزینه‌هایی بود که کشورمان برای راهبردهای خود در منطقه صرف کرد ولی گویی امروز که با تلاش‌ها و ایثارگری‌های مجاهدان راه حق، دست اهریمن داعشی از سوریه کوتاه شده، قرار نیست از سفره بازار شام سهمی به این حامی دولت اسد برسد. این موضوع از نگاه ایرانی‌ها پنهان نمانده و سبب اعتراضاتی نیز شده‌ است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f7861079-cdc0-4a6b-9c4e-95fc9aa643a4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات