728 x 90

جزئیات جدیدی از حضور ناگهانی دیپلماتهای اروپایی در وزارت‌خارجه رژیم ایران

اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا

به‌دنبال گزارش رویتر درباره حضور ناگهانی دیپلماتهای اروپایی در وزارت‌خارجه رژیم و هشدار به فعالیتهای تروریستی و موشکی رژیم، رسانه‌های حکومتی ابعاد تازه‌یی از این واقعه را برملا کردند و از جمله فاش کردند که دیپلماتهای اروپایی حامل بیانیه‌یی برای اعمال تحریمهای جدید علیه برنامه موشکی و اقدامات تروریستی رژیم بودند.

 

روزنامه‌ ایران متعلق به دولت آخوند روحانی در یک گزارش اختصاصی با عنوان حضور سرزده دیپلماتهای اروپایی در دفتر عراقچی نوشت: ۱۰روز پیش بود که اتحادیه اروپا اعلام کرد بخشی از وزارت اطلاعات و دو تن به نامهای سعید هاشمی مقدم به همراه اسدالله اسدی در فهرست تروریسم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند... این رویداد در حالی رخ داد که همان موقع، منابع از برگزاری یک نشست محرمانه میان دو طرف در وزارت‌خارجه، یک روز پیش از این تحریمها خبر داده بودند. حالا منابع دیپلماتیک ایرانی و غربی از جمله خبرگزاری رویترز اطلاعات تازه‌یی را از جزئیات آن منتشر کرده‌اند؛ جزئیاتی که موضوع تنش را برخلاف انتظارات، نه به برجام که به موضوع فعالیتهای موشکی ایران مرتبط می‌کند.

خبرگزاری رویترز به‌ نقل از چهار دیپلمات ادعا کرده که در این دیدار اروپاییها بدون بیان جزئیاتی از این نشست، گفته‌اند که دیگر نمی‌توانند آزمایشهای موشکی ایران و اقدامات این کشور برای ترور برخی افراد در خاک اروپا را تحمل کنند. خبرگزاری حکومتی ایسنا نیز: «هیجان زیادی در جلسه وجود داشت و آنها دیدگاه ما را دوست نداشتند اما احساس کردیم باید نگرانیهای جدی خود را ابراز کنیم.»

همزمان با گزارش رویترز، یک منبع آگاه دپپلوماتیک ما گفت برخلاف انتظارات آنها از فعالیتهای موشکی ما انتقاد می‌کنند. چنانکه یکی از دیپلماتهای اروپایی حاضر در این نشست قصد داشته بیانیه‌یی را که پیش‌تر با هدف محکوم کردن فعالیتهای موشکی ایران نوشته شده بود، قرائت کند که عراقچی فرصت این کار را از او می‌گیرد.

طبق شنیده‌ها، معاون سیاسی وزیر امور خارجه اجازه نمی‌دهد ادعاهای طرف مقابل ادامه پیدا کند و می‌گوید: «فکر می‌کردیم آمده اید تا از کم‌کاریهای خود درباره برجام بگویید یا درباره تروریستهایی که در اروپا پناه داده اید، توضیح دهید و عذرخواهی کنید»

عراقچی بعد از این اظهارات، ختم جلسه را با گفتن این‌که «دیدار تمام است»، اعلام می‌کند. او سپس از جلسه خارج شده و در را محکم می‌بندد و می‌رود... یک روز بعد از این جلسه بود که اتحادیه اروپا نام دو تن را در فهرست تحریمی خود قرار داد.

حالا رویترز در پی این نشست خبر داده است. چهار دیپلمات اروپایی در این باره گفته‌اند که «فدریکا موگرینی» «نگران فروپاشی کامل توافق هسته ای» است.

خبرگزاری ایسنا افزود: در حالی که گفته شده وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی کم‌سابقه قصد دارند روز ۲۱ژانویه (یک بهمن) درباره نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی و درخواست برای پایان دادن به آزمایشهای موشکی، بیانیه مشترک صادر و حتی تحریمهای جدیدی را علیه شماری از مقامهای نظامی ایران تصویب کنند اما موگرینی می‌کوشد صدور چنین اقداماتی پس از نهایی کردن سازو کار مالی ویژه برای حفظ برجام صورت گیرد. این تحولات همزمان با آن صورت می‌گیرد که آمریکا قصد دارد ماه آینده در لهستان کشورهای متحدش را با هدف محکوم کردن نظام گردهم جمع آورد.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/99cfb6c6-26f1-48c0-8099-4e6569019bcf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات