728 x 90

جراحی اقتصاد یا جراحی نظام؟

خشکسالی  اقتصادی برای  آخوندها
خشکسالی اقتصادی برای آخوندها

هر روز که می‌گذرد حال اقتصاد بیمار در رژیم آخوندی وخیم‌تر می‌شود. در حال حاضر هم پس از چندین دور مذاکره درباره احیا برجام، امیدها به ناامیدی نزدیک‌تر شده است و همین انتظار حال مریضی که رو به احتضار است را به مرگ نزدیکتر کرده است تا آنجا که حتی اقتصاددانان حکومتی صحبت از لزوم جراحی عمیق برای این موجود رو به مرگ می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی رژیم می‌گوید: «در این سال‌ها مسأله اقتصاد بارها مورد تأکید قرار گرفته، اما به‌راستی چرا اقدامات و تلاش‌های اصلاحی راه به‌جایی نمی‌برد؟ پاسخ شفاف است، با یک درمان سرپایی و اورژانسی نمی‌توان این زخم را بهبود بخشید و اقتصاد ایران به یک جراحی عمیق نیاز دارد» (ایسنا۳تیر۱۴۰۰).

این مهره حکومتی تأکید می‌کند «بررسی شرایط اقتصادی کشور در قریب به نیم‌قرن اخیر یک سیکل معیوب و تکرار شونده از اشتباهاتی را نشان می‌دهد که ماحصل آنها مشکلاتی هم‌چون تورم، رشد نرخ بیکاری، عدم‌ ثبات اقتصادی، فقر پایدار و نابرابریهای بالا در اجتماع بوده است و از منظر کلان نیز رشد اقتصادی ایران در ۱۰سال گذشته تقریباً صفر بوده است».

او اقتصاد ایران را به «دیواری فرسوده‌» تشبیه می‌کند که بسیاری از افراد روی آن را رنگ می‌زنند و ظاهرش را سامانی می‌دهند؛ اما به‌واسطه بنیانهای تضعیف شده، بار دیگر سیمای همان دیوار فرسوده ظاهر می‌شود.

در مجموع هر اقدام صوری و ظاهر سازانه که با آمدن رئیسی صورت می‌گیرد، کاری از پیش نخواهد برد و به تعبیر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی رژیم «مشت بر سندان کوبیدن است». اقداماتی که در این چهل سال، تنها باعث فعالیت‌های دلالی، واسطه‌گری و رانت‌جویی شده است و چنان بی‌ثباتی را در حوزه تولید دامن زده است که «تولیدکننده صبح که در واحد تولیدی خود حاضر می‌شود نمی‌داند تا عصر بانک مرکزی، وزارت صمت یا وزارت اقتصاد چه بخشنامه دیگری صادر خواهد کرد که بخشنامه‌های قبلی را نقض کند» (اتاق ایران۲تیر۱۴۰۰).

 

 

خشک‌سالی بهانه مافیای واردات برای اقدامات ضدمردمی

عرصه کشاورزی نیز عرصه تاخت و تاز مافیای چپاولگر حکومتی است. رئیس نظام صنفی کشاورزی رژیم می‌گوید: «خشک‌سالی بهانه مافیای واردات شده است تا منافع ملی را فدای منافع خود کنند» (سبزینه۳تیر۱۴۰۰).

مافیایی که نهاده‌های دامی را نیز در تیول خود دارد و سبب افزایش کمرشکن فرآورده‌های گوشتی شده است

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی رژیم می‌گوید: «در حال حاضر تأمین و توزیع بخش عمده نهاده‌های دامی محدود به افراد خاصی است. و به‌رغم آن‌که مسئولان ادعا می‌کنند توزیع نهاده‌ها شفاف است، اما شاهد آن هستیم که نهاده‌های دامی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، سر از بازار آزاد درمی‌آورند. وی این تصمیمات را نیز نتیجه جنگ داخلی دانست که سودجویان علیه تولید داخلی راه انداخته‌اند» (ایلنا۲تیر۱۴۰۰).

 

 

اقتصاد تحت حاکمیت آخوندها در کما

آنها که اقتصاد ایران را نیازمند جراحیهای عمیق می‌دانند، در عنوان مطالبشان نیز از به کما رفتن آن صحبت می‌کنند. حمید آصفی از کارشناسان مسائل بین‌الملل درباره اقتصاد فلک زده و آلوده به بوی مسموم نفت در رژیم آخوندی می‌گوید: «ایران اگر می‌خواهد اقتصاد موفقی داشته باشد باید دست از بلندپروازی بردارد. در زمان تحریم‌ها چین هم نمی‌تواند تحریم‌ها را دور بزند. با توجه به این‌که در چین ما حدود ۲۰میلیارد دلار پول نفت داریم که به‌دلیل اف.ای.تی. اف و تحریم نمی‌توانیم این پولها را دریافت کنیم در مقابل فقط می‌توانیم جنس چینی وارد کنیم» (اقتصاد پویا۵تیر۱۴۰۰)

وی هشدار می‌دهد: «دوره‌ای که تحریم‌ها اعمال شد نشان داد که بدون ارتباط با جهان اقتصاد ایران فلج خواهد شد شاید با قاچاق درآمدزایی کنیم اما همان‌طور که از قدیم گفتند قاچاق مانند مال دزدی است مال دزدی هم مفت خریداری می‌شود به‌طور مثال اگر نفت در جهان ۶۰دلار بود ما ۴۰دلار می‌فروختیم تازه با خطراتی که داشت. بعد از آن پول این فروش نفت هم چمدانی دریافت می‌شود چرا که نمی‌توانیم مبادلات بانکی داشته باشیم».

 

 

۷۳ درصد وام‌های بانکی مختص ۵۰۰خانواده است

این بی‌آبرویی و غارتگری باندهای حافظ بیت و عمود خیمه نظام چنان عیان و آشکار شده است که نشانه‌ها و آمار و ارقام آن از نمایش مناظره‌های انتخاباتی تا رسانه‌های حکومتی هم سر درآورده است و اعتراف می‌کنند «اقتصاد ایران در لبه پرتگاه وحشتناکی قرار گرفته است»

عطا بهرامی کارشناس حکومتی اقتصاد در خصوص حوزه نفوذ بانکها و بحران‌هایی که نظام بانکی کشور خالق آن است می‌گوید: «بی قانونی در بازار پول ما بیداد می‌کند. هرج و مرجی که در نظام بانکی ایران دیده می‌شود یک صدم آن در بانک‌های غربی وجود ندارد و دیده نمی‌شود. به‌علت بی‌قانونی، بانکها به اعضای خود وام می‌دهند، سپرده‌ها را خرج بنگاه داری خود می‌کنند و، چون نمی‌توانند اقساط و پول‌های برده شده را بازگردانند، از بانک مرکزی پول جدید می‌گیرند، موضوعی که منجر به افزایش چاپ پول، پایه پولی و تورم شده است. پول‌ها و حمایتهایی که بانک مرکزی از بانکها می‌کند خیانت و جنایت در حق مردم است، یک دزدی آشکار و در روز روشن جیب مردم زدن است!... در حالی که مردم برای گرفتن ۲میلیون تومان وام هفته‌ها می‌دوند، اما برخی ۲هزار میلیارد تومان را با یک تلفن دریافت می‌کنند! ظلمی که بر اساس آمار‌ها از موضوع وحشتناکی پرده برمی‌دارد که ۹۵درصد سپرده‌ها دست کمتر از ۱۰درصد مردم است، یعنی بعد از انقلاب تاکنون ۷۳درصد وام‌های نظام بانکی تنها مختص ۵۰۰خانواده بوده است!» (خبرپو۳تیر۱۴۰۰).

 

 

جراحی عمیق اقتصاد یا جراحی عمیق نظام ولایت؟

خیانت و جنایت در حق مردم اعترافات عناصر همین حکومت است و نیاز به جراحی عمیق نیز سفارش مؤکد کارشناسان همین رژیم. محصول بیش از ۴دهه حاکمیت ولایت فقیه در عرصه اقتصاد به اعتراف مهره‌های حکومتی جز زیر خط فقر رفتن بالای ۶۰میلیون نفر ایرانی نبوده است. حالا سؤال این است راه‌حل چیست؟ جراحی عمیق اقتصاد یا جراحی عمیق نظام ولایت از دامان ایران‌زمین؟

واقعیت این است که بنا به تجریه ۴دهه، حاکمان مستبد و مرتجعی که رئیسی را نیز برای تداوم حکومت خود به میدان آورده‌اند حاضرند مردم ایران به نیستی و فنا کشیده شوند اما از کاخ فرعونی خود پایین نیایند مگر این‌که جوانان عاصی و دردمند این میهن، این کاخ را بر سرشان آوار کنند که قطعاً چنین خواهند کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5bfacf72-6b44-46fd-95f9-a38d23cf8126"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات