728 x 90

جدال بی‌ثمر در بن‌بست برجام

FATF
FATF

در حالی‌که ضربات کاری قیام در عراق و لبنان بر عمق استراتژیک نظام آخوندی، بحران درونی رژیم را وارد مرحله جدیدی کرده است، بحث بر سر پذیرش لوایح اف.ای.تی.اف، خامنه‌ای، ولی‌فقیه ارتجاع را روز ۱۲آبان به صحنه کشاند. او در واکنش به حرفهای اخیر روحانی و جهانگیری درباره ضرب‌الاجل اف.ای.تی.اف و خطر خفگی بانکی و مالی رژیم اعلام کرد: «بعضی خیال می‌کنند که مذاکره با آمریکا مشکلات کشور را حل می‌کند این اشتباه بزرگی است صددرصد اشتباه می‌کنند».

از طرف دیگر تشبثات رژیم هم برای شل کردن فشار تحریم‌ها به بن‌بست خورده. آخرین نمونه آویختن به پیمان شانگهای بود که بار دیگر این پیمان رژیم را به‌عنوان عضو نپذیرفت و به اعتراف روزنامه حکومتی جهان صنعت جهانگیری دست از پا دراز تر برگشت. این قفل‌شدگی و بی‌راه‌حلی برای گشودن گره تحریم‌ها، به‌صورت بحران و جنگ در درون رژیم ریخته است. این بحران در روزهایی که مردم عراق و لبنان در مبارزه با فساد به نفی وضعیت موجود کشورشان برخاسته‌اند و رژیم می‌ترسد این آتش به قبای او برسد، معنی جدی‌تری پیدا می‌کند.

در مجلس ارتجاع روز ۱۲آبان بحران درونی نظام سر بازکرد و شماری از اعضای مجلس ارتجاع روحانی را مورد حمله قرار دادند.

موسوی لارگانی گفت: «احتمالا دیگر آقای روحانی نیز متوجه شده‌اند آمریکا پیمان‌شکن است و حریمی را برای ملت ایران قائل نیست... ۶سال کشور را در برزخ مذاکره گرفتار کردید عملاً کل اقتصاد کشور را تعطیل کردید و همه چیز را به امضای این ننگ‌نامه منوط کردید. حال شما را چه شده که بعد از این اعتماد به کدخدای پوشالی‌تان تهدید می‌کنید که به مردم می‌گوییم کشور را چه کسی تعطیل کرده است... حال با این سابقه تاریخی که از دیپلماسی‌تان در ذهن داریم دلیل اصرار شما به تصویب لوایح چهارگانه را نمی‌فهمیم. ملت عزیز بدانید این روزها دولت آقای روحانی و دولت آقای ترامپ در یک نقطه به اشتراک رسیده‌اند و هر دو بر تصویب لوایح اف.ای.تی.اف اصرار می‌ورزند».

اظهارات آخوند موسوی لارگانی جزیی از تک هماهنگ دلواپسان نظام بود. کیهان خامنه‌ای روز ۱۲آبان، پیش از نطق موسوی لارگانی مشابه اظهاراتش را به تیتر بزرگ صفحه اول خود تبدیل کرده و نوشته بود: «تصویب FATF خواسته مشترک دولت تدبیر و ترامپ!» و در ادامه افزود: «سؤالی که در افکار عمومی ‌ایجاد شده این است که اگر FATF برای کشور سودمند است، پس چرا دولتمردان درباره رفع مشکلات کشور با FATF تضمین نمی‌دهند؟! آیا مقامات دولت حاضرند تعهد کتبی بدهند که تمامی‌ مشکلات کشور با FATF رفع می‌شود و آیا شخصاً حاضرند عواقب حقوقی و قضایی این تضمین را بپذیرند»؟

پاسدار حسین شریعتمداری هم در مطلب دیگری با عنوان «کشور با من بمیرم تو بمیری اداره نمی‌شود!»، روحانی و باندش را مورد حمله قرار داد و نوشت: «باید از دولت و سخنگوی محترم آن پرسید آیا شما از این‌که FATF شرط و تحفظ ایران را نپذیرفته و سپاه پاسداران، سپاه قدس، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، سازمان صدا و سیما و افرادی نظیر قاسم سلیمانی را مصداق تروریسم می‌داند! بی‌خبرید؟! و اگر بی‌خبر نیستید که نیستید چه اصراری دارید که مملکت را به نابودی بکشانید»؟!

رحمان قهرمانپور، یک کارشناس حکومتی هم‌سو با باند روحانی هم در روز ۱۲آبان با اشاره به سرشاخ شدن دو باند در مورد لوایح به وضعیت بن‌بست نظام اشاره کرد و گفت: «اکنون کشمکش سیاسی ناشی از این است که جناح اصول‌گرا نگاهی تهدیدمحور دارد و دولت نیز نگاهی فرصت‌محور دارد و گفتگویی فنی میان دو جناح وجود ندارد. طبیعی است تا زمانی که گفتگویی آزادانه و بدون پرده پیرامون FATF نداشته باشیم، نمی‌توانیم به تصمیم‌گیری صحیح دست پیدا کنیم». وی با بیان این‌که «در این میان، یک‌طرف مسأله دولت است که نگاهی تماماً مثبت به مسأله دارد و طرف دیگر، مخالفان تندرو هستند که دیدگاهی کاملاً منفی به موضوع دارند» به وضعیت آچمز دستگاه تصمیم‌گیری نظام اذعان کرد.

 

روزنامهٔ ایران، ارگان دولت روحانی هم نوشت: « لوایح مرتبط با اف‌.ای‌.تی‌اف به بن‌بست تصمیم‌گیری در مجمع تشخیص مصلحت نظام خورده است» و در ادامه افزود: «به‌نظر می‌رسد بن‌بست ایجادشده سیاسی شده است». این روزنامه نوشت: «قاطبه کارشناسان معطوف به تبعات عدم الحاق ایران به کنوانسیونهای یادشده و به‌خصوص شرایط ویژه‌ای که در آن‌ به‌سر می‌بریم، معتقدند نپیوستن به این کنوانسیون‌ها اعمال فشارهای خارجی علیه ایران را بیشتر خواهد کرد».

کیهان خامنه‌ای در مطلبی با عنوان «در گزارش اندیشکده سلطنتی انگلیس تأکید شد؛ تصویب لوایح FATF از سوی ایران مقدمه رسیدن به برجام ۲ است»، از جام‌زهرهای دیگری بر سر راه نظام در صورت تصویب لوایح خبر داد و نوشت: «آنها پیشنهاد می‌کنند: بندهای غرب، دست‌کم برای ۱۵سال دیگر تمدید شود، دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به مراکز نظامی ‌و غیرنظامی ‌افزایش یابد تا امنیت بازیگران منطقه‌ای از جمله اسراییل تقویت گردد، امکانات آژانس برای راستی‌آزمایی و رصد برخی تجهیزاتِ دارای استفاده دوگانه تقویت شود، مانند شبیه‌سازی رایانه‌ای که ممکن است برای شبیه‌سازی بمب هسته‌ای بکار گرفته شود و در نهایت پروتکل الحاقی باید مجدداً مورد تأیید ایران قرار گیرد و فتوای رهبر در سال ۲۰۰۵ در مورد تعهد به عدم تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای به قانون تبدیل شود». کیهان خامنه‌ای در ادامه نوشته است: «نویسندگان این گزارش در بخش موشکهای بالستیک نیز پیشنهاد می‌کنند: تصمیم یک‌جانبه ایران برای محدود کردن بُرد موشکها به ۲۰۰۰کیلومتر باید به قانون تبدیل شود. این نوعی امتیاز دادن به ایالات متحده و اروپا است که در غیر این صورت با موضع دفاعی ایران سر سازش نخواهند داشت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5263ceb1-8417-4688-95da-6da6828654bb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات