728 x 90

نه جانانه خانواده‌ها به بازگشایی مدارس!

بازگشایی مدارس در کرونا
بازگشایی مدارس در کرونا

روز گذشته، اولین روز سال تحصیلی جدید آغاز شد و این در حالی بود که روحانی و وزیر کابینه‌اش بر سر باز شدن مدارس در تمامی وضعیت‌های شیوع کرونا، الزامی است ولی جوابی که از سوی خانواده‌ها دریافت کردند نه جانانه‌ای به این بی‌مسئولیتی کارگزاران رژیم دادند و حاضر نشدند فرزندان خود را به قتلگاه کرونا روانه کنند.

روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه ۱۶شهریور به این امر حیاتی پرداخته و آنرا از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده و تناقضات دستگاه دولت آخوند روحانی را برجسته کردند.

روزنامه حکومتی رسالت به عدم حضور آخوند روحانی در یکی از مدارس و به صدا درآوردن زنگ مدرسه نوشت: «دیروز رئیس دولت که همواره با حضور در یکی از مدارس زنگ شروع سال را به‌صورت نمادین می‌نواخت، به‌صورت ویدئویی در این مراسم شرکت کرد تا ثابت کند دوگانه سلامت یا آموزش نادرست است...»

رسالت نوشت: «دیروز کم نبودند والدینی که سماجت و اصرار ورزیدند تا به تصمیم وزارتخانه «نه» جانانه‌ای بگویند و بازگشایی مدارس را به فال نیک نگیرند به‌این علت که تغییر موضع ناگهانی آموزش و پرورش، امکان برنامه‌ریزی را از آنان سلب کرده بود و در دقیقه ۹۰ فرصتی نداشتند تا لباس فرم دانش‌آموز را تهیه کرده و برای ثبت نام سرویس مدارس اقدام کنند و تا همین چند روز قبل تصور رایج این بود که آموزش‌ها بر مدار مجازی استوار است.

معلمانی بودند که وقتی پایشان به مدرسه رسید، با دیدن صحنه دانش‌آموزان بدون ماسک، فرار را بر قرار ترجیح دادند و البته معلمانی هم از سر ناچاری به مدرسه رفتند اما با کلی دلشوره و نگرانی که مبادا نامشان در فهرست مبتلایان کرونا جا خوش کند.»

رسالت به‌نقل از معلمی در هرمزگان نوشت: «او هرمزگان را به‌لحاظ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بد توصیف می‌کند و می‌گوید در همان بازه زمانی اردیبهشت تا خردادماه که مدارس بازگشایی شدند، کارشناسان آموزش و پرورش بازدیدی نداشتند و فقط کارشناسی از اداره بهداشت، به مدرسه سر زد و به‌دلیل این‌که چند دانش‌آموز فاقد ماسک بودند، تیک منفی را در پرونده‌یی درج کرد و بعد هم کل بازدیدها و نظارتها به همین مسأله ختم شد، در حالی‌که حتی فاصله میز و صندلی‌ها هم یک متر یا دو متر نبود و کارشناسان بهداشت برای بار بعد به مدرسه مراجعه نکردند تا ببینند این پروتکل‌ها رعایت شده یا خیر.»

کادر مدرسه خودشان بودند و خودشان!

برای همین است که به‌جای ۱۵دانش‌آموزی که باید در کلاس درس می‌بودند، فقط ۶نفر آمدند و معلوم نیست این ۶نفر هم روزهای بعد تصمیم‌شان برآمدن باشد یا نباشد.

در چند مدرسه این سرزمین، هیچ بچه‌ای به آموزش حضوری روی خوش‌ نشان نداد و کادر مدرسه خودشان بودند و خودشان.

راهنما به راست، گردش‌به‌چپ

روزنامه رسالت در مطلبی با عنوان «راهنما به راست، گردش‌به‌چپ» نوشت: «عجیب است که مسئولان وزارت علوم، اعلام کرده‌اند ترم آینده تحصیلی برای دانشجویان غیرحضوری است، در حالی‌که وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد حتماً دانش‌آموزان را به مدارس بکشاند. این‌که چطور ویروس کرونا برای دانشجوی ۲۲ساله خطرناک است اما برای دانش‌آموز ۱۱ساله خطرناک نیست را کنار بگذاریم، مسأله جدی‌تر آن است که چرا ۳روز مانده تا بازگشایی مدارس، چنین تصمیمی را اعلام می‌کنند؟»

جوان، روزنامه وابسته به سپاه پاسداران نیز نوشت: «علاوه بر بعضی استانها مثل اصفهان که کاملاً تعطیل بود، در تهران نیز بیشتر مدارس به والدین ابلاغ کردند که نیازی به حضور دانش‌آموزان نیست.

کافی بود به چند مدرسه سر بزنید تا دستتان بیاید نگرانی والدین از یک‌سو و فقدان آمادگی مدارس برای حضور دانش‌آموزان، تقویم دستوری آغاز سال جدید آموزش را غیرقابل اجرا کرده است.»

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی، در نامه‌یی خطاب به محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نوشت: «تأکید بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح، برخلاف مطالب و بخشنامه‌های قبلی عنوان شده و در ایامی که همه استانهای کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند و تنها در فاصله سه روز مانده به شروع سال تحصیلی موجب تعجب و نگرانی شدید خانواده‌ها و جامعه پزشکی کشور شده است».

روزنامه جوان به صحبت ظفرقندی اشاره کرد و نوشت: «از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه‌گیری بیماریهای واگیر اولین محل‌هایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محل‌هایی که باز گشایی می‌شوند، مدارس هستند».

جوان در ادامه نوشت: «عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌یی سرگشاده از مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرد ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در تمامی استانها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند.»

این تصور که بچه‌ها مبتلا به کرونا نمی‌شوند، غلط است

محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری با تأکید بر این‌که اگر گرفتار ابتلای کودکان به کرونا شویم، نمی‌توانیم مقاومت کنیم، افزود: «این تصور که بچه‌ها مبتلا به کرونا نمی‌شوند، غلط است. اگر دانش‌آموزان به کرونا مبتلا شوند ما خودمان را نمی‌بخشیم».

جوان درباره ادامه صحبت هاشمیان نوشت: «هشدار من در مورد بازگشایی مدارس یک هشدار خاص است و نباید باز شود. وقتی تعداد مرگ و میر بالا در روز داریم، کشور صاحب‌نظری در درمان کرونا نیستیم».

کسب و کار میلیاردی مدارس غیرانتفاعی کساد می‌شود

این روزنامه به سخنرانی مجازی آخوند روحانی برای دانش‌آموزانی که در مدرسه حاضر شده بودند اشاره کرد و نوشت: «اظهار‌نظر خاصی در رابطه با بازگشایی مدارس از سوی مدیران وزارت بهداشت صورت نمی‌گیرد و در این‌باره به موضع سکوت روی آورده‌اند. این مسأله ابهامات را پیرامون بازگشایی عجولانه مدارس و تصمیم یکباره برای حضور دانش‌آموزان بر سر کلاس‌ها بیشتر می‌کند. این ابهامات با بازخوانی آمار ۲۲۵ مدیر مدرسه دولتی که همزمان مدرسه غیرانتفاعی دارند، قوت بیشتری می‌گیرد.

با تعطیلی مدارس و برقراری آموزش مجازی، عملاً کسب و کار میلیاردی مدارس غیرانتفاعی کساد می‌شود. به همین خاطر هم تعارض منافع برخی مدیران، اجازه تعطیلی مدارس و مبنا قرار دادن آموزش غیر‌حضوری را نداده‌است.»

وطن امروز نیز نوشت: «مدیریت کرونایی دولت چگونه موجب کاهش اعتماد عمومی در شرایط بحرانی شد؟

بازگشایی مدارس در نیمه شهریور آن هم در روزهایی که کرونا تبدیل به مهم‌ترین دغدغه فکری مردم جهان شده است، باعث شد واکنش‌های عمومی نسبت به این تصمیم تبدیل به چالشی جدید شود.

طبق شواهد موجود، بخش کثیری از خانواده‌ها بدون اعتنا به تصمیم دولت مبنی بر بازگشایی مدارس، حاضر به فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه نشدند تا این مانور ناهماهنگی و بی‌مدیریتی دولت وارد مرحله جدیدتری شود.»

وطن امروز در ادامه نوشت: «برنامه مدیریتی دولت یک نمونه کم‌نظیر در تعمیق‌بخشی بی‌اعتمادی عمومی نسبت به تصمیم‌های دولت است.

نمونه مدیریت کرونایی دولت در ماه‌های اخیر و مسأله بازگشایی مدارس و برگزاری کنکور، به‌عنوان ۲ شاهد مثالی که بیشتر خانوارهای ایرانی را با خود درگیر کرده و عدم توانایی در اقناع خانوارها برای همراهی با تصمیمات دولت، بیش از هر زمان دیگری چالش «بی‌اعتمادی» جامعه نسبت به دولت را آشکار کرد؛ چالشی که در بلندمدت باعث افول امر جمعی و اصالت پیدا کردن تصمیم‌گیریهای انفرادی جامعه در مواجهه با بحرانهای بیرونی نیز خواهد شد.»

این روزنامه حکومتی به پیامدهای بعدی این اقدام دولت روحانی اشاره کرد و نوشت: «دولت روحانی در حالی آخرین سال زمامداری خود را در شرایط ویژه کرونایی سپری می‌کند که بررسی کارنامه ۷ساله آن مؤید عمیق شدن شکاف میان دولت و ملت و هم‌چنین بالا‌گرفتن بحران «اعتماد عمومی» است.»

شکاف میان تصمیم‌سازی خود و انتخاب جامعه

این‌بار که دولت روحانی شاهد یک شکاف میان تصمیم‌سازی خود و انتخاب جامعه شد به سال اول زمامداری‌اش و طرح حذف یارانه‌ها برمی‌گشت، طرحی که در نهایت اختیاری شد و دولت روحانی در لحظه‌ای که تصورش را هم نمی‌کرد شاهد درخواست ۹۷درصد یارانه‌بگیران برای ادامه یافتن دریافتی یارانه‌هایشان شد. پس از آن هر چند دولت روحانی از هیچ اقدامی برای بی‌اثر کردن و حذف خاموش یارانه‌ها فروگذار نکرد اما با شکاف‌های مهم‌تری نیز روبه‌رو شد که در نهایت به‌مثابه حذف آخرین سنگرهای اعتماد عمومی به دولت به‌شمار می‌رفت. مسأله گران کردن نرخ بنزین (چیزی که روحانی در زمان انتخابات آن را به رقبایش نسبت داده بود) در شرایطی که حتی چند هفته پیش از اجرایی شدن آن توسط وزیر نفت تکذیب شده بود به آتش اعتراضات پرخسارتی منتهی شد که حتی بسیاری از مقامات دولتی و استانداریها هم نسبت به آن هشدار داده بودند. در همان آزمون نیز دولت علاوه بر آن که با شیوه مدیریت خود در اجرایی کردن این طرح ضربه محکمی به «اعتماد عمومی» وارد کرد اما با طرح بحثهایی همانند بی‌اطلاعی رئیس‌جمهور از آغاز این طرح (ادعایی که معاون وزیر کشور هفته گذشته آن را رد کرد)، باعث عمق بخشیدن به این بی‌اعتمادی و توأم ساختن آن با دلخوری عمومی شد.

وطن امروز به نه جانانه خانواده‌ها اشاره کرد و نوشت: «واکنش منفی جامعه به طرح بازگشایی مدارس و نافرمانی تعداد زیادی از خانواده‌ها در مواجهه با این طرح را نیز می‌توان به‌مثابه هشداری جدی در زمینه آغاز «عصر بی‌دولتی» دانست.

عملکرد دولت روحانی در مقاطع حساس و هم‌چنین تصمیم‌گیریهایی که مشخصاً باعث افزایش حساسیت‌های اجتماعی و نادیده گرفته شدن حق انتخاب‌های دولت شده است باعث شده جامعه به فضای گریز از نظم مرکزی رو آورد. عمیق شدن شکاف میان دولت و ملت و اعتبارزدایی از اعتمادی که میان عموم جامعه از مرکزیت تصمیم‌سازی وجود داشته است هم‌چنین باعث شده شاهد یک عصر «بی‌دولتی» در مواجهه با حوادث بیرونی باشیم.»

۱۵ شهریور ۹۹ را می‌توان به‌عنوان «روز بی‌دولتی» ایران نامید!

وطن امروز در جای دیگری به‌گفته آخوند روحانی اشاره کرد و نوشت: «امسال سال انضباط دقیق دانش‌آموزان است چیزی شبیه پادگانهای آموزشی نیروهای مسلح!»

اسدالله خسروی: ۱۵شهریور ۹۹ را می‌توان به‌عنوان «روز بی‌دولتی» ایران نامید!

بیم از ابتلا به این بیماری از یک‌طرف و ناهماهنگی‌ها و بی‌برنامگی وزارت آموزش و پرورش نسبت به‌نحوه ساعات آموزش و حضور دانش‌آموزان در مدرسه از طرف دیگر، داد والدین را درآورد،

محمدرضا ظفرقندی در نامه‌یی به وزیر آموزش و پرورش آورده است: «علت این تصمیم غیرمنتظره هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد. شما به‌خوبی واقفید که در شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها به‌ویژه در پایه دبستان به‌رغم ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه‌گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست».

وطن امروز نوشت: «اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یکصدم موارد در کشور ما است، هنوز درباره بازگشایی حضوری مدارس تأمل و احتیاط می‌کنند».

اظهارات روز گذشته حسن روحانی به‌وضوح آشکار کرد وی در سال۹۲ سعی داشت با دوگانه‌سازی واژگانی بین «رویکرد پادگانی» و «رویکرد حقوقدانی» دست به یک فضاسازی روانی بزند و از این دوگانه‌سازی جعلی به سود خود بهره ببرد.

ابتکار هم نوشت: «ماجرای آغاز سال تحصیلی و بگومگوهای پیرامون آن به یک روند بحران‌زای دیگر در ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور تبدیل شد.»

روحانی غایب، دانش‌آموزان حاضر!

روزنامه حکومتی مستقل هم در مطلبی با عنوان «روحانی غایب، دانش‌آموزان حاضر!» نوشت: در حالیکــه روزهای اخیر بخش کثیــری از خانواده‌ها، اطبا و نهادهــای مرتبط با بخش درمان همگی در باب بازگشــایی حضوری مدارس هشــدار داده و اظهار نگرانی کرده‌اند، وزارت آموزش و پرورش بی‌توجــه به تمام اعتراضات روز شــنبه ۱۵ شــهریور را آغاز رســمی ســال تحصیلی اعلام کرد و وزیر به‌عنوان ســرباز پیــاده نظام رئیس جمهــور هیچ اقدام مؤثری برای رفع نگرانی مــردم انجام نداد. مجلس نیز کلاً مشــغول حواشی اســت و دغدغه خانواده‌ها به‌ویژه در مدارس پرجمعیت دولتی را نشــنیده گرفته اســت.

مستقل در ادامه نوشت: «تنها هشدار تکان دهنــده از رحمت‌الــه حافظی بود که از تعداد تختهای آی ســی یو ویژه کودکان پرســیده و عاقبت این راه را به طعنه نشــانمان می‌دهد.

وقتــی رئیس‌جمهوری حتی بــه مجلس نمی‌رود، بــرای حفظ فاصله ایمــن جلســات کابینه را بــه ســعدآباد منتقل می‌کنــد و ملاقاتها و جلســات را آنلایــن برگــزار می‌کند چرا بــرای ســلامتی فرزندان و نونهــالان این کشــور هیچ نگرانــی و خوفی وجود نــدارد؟»

ستاره صبح در سرمقاله روز یکشنبه ۱۶شهریور با عنوان «اپیدمی کرونا و بیم و امید جامعه پس از بازگشایی مدارس» نوشت: «رویکرد اپیدمیولوژی در شرایط کرونایی می‌گوید هر تجمعی از جمله مدرسه می‌تواند در افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر تأثیر داشته باشد؛ در هیچ کجای دنیا هم ادعا نمی‌شود که تمهیدات و پروتکل‌هایی که در خصوص تجمعات اتخاذ می‌شود، می‌تواند احتمال ابتلا را به صفر برساند.»

هنوز شاهد آمار سه‌رقمی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور هستیم

مسئولان دولتی ادعا می‌کنند که تجمعات مختلف از جمله کنکورهای سراسری، مراسم مذهبی، سفرهای بین‌شهری و... را بدون مشکل پیش برده‌اند، در حالی‌که هنوز شاهد آمار سه‌رقمی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور هستیم. متأسفانه میانگین تعداد مرگ ناشی از کرونا به ازای هر یک‌میلیون نفر در ایران، در مقایسه با میانگین جهانی، دو برابر است. این رقم نشان می‌دهد که ایران در زمینه کرونا شرایط خوبی ندارد و با هر یک از دخالت‌های نسنجیده مسئولان و تصمیم‌گیران، این شرایط می‌تواند بدتر شود.

ستاره صبح در ادامه نوشت: «زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اظهار داشت:

اگر دانش‌آموزی به کرونا مبتلا شود، بار حقوقی برای آموزش و پرورش به همراه ندارد. توصیه این است که خانواده‌ها بر فضای مدرسه نظارت کند و اگر اطمینان از رعایت پروتکل‌ها حاصل شد، اجازه دهند دانش‌آموزان در مدارس حضور یابند.»

همشهری نیز درباره بازگشایی مدارس نوشت: «رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: اگر موج سوم کرونا راه بیفتد مدیریت ۱۵.۵ میلیون معلم و دانش‌آموز که در واقع نماینده ۱۵.۵ میلیون خانواده‌اند، کار سختی است. »

اگر فردا مشکلی پیش آمد نگویند ما نبودیم

همشهری در ادامه نوشت: «ستاد کرونا باید مسئولیت باز شدن مدارس را رسماً برعهده بگیرد. اگر فردا مشکلی پیش آمد نگویند ما نبودیم و دیگری تصمیم گرفت. باید ستاد کرونا رسماً اعلام کند.»

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان دبستانی در مدرسه یک شوخی است. از وزیر شنیدم که با روش‌های اروپا مدارس را بازگشایی می‌کنیم این هم فکر می‌کنم شایعه است و اگر مطرح هم شده باشد باز هم شبیه شوخی است که مدارس را به‌ویژه در مناطق محروم با اروپا مقایسه کنیم.»

وی افزود: «نمی‌توان بچه‌ها را حضوری به مدرسه بفرستیم ولی خود مسئولان مجازی در مراسم شرکت کنند. اگر اتفاقی برای فرزندان ما بیفتد ابتدا رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد بعد وزیر آموزش و پرورش. پاییز آنفلوآنزا هم می‌آید اکثر مناطق قرمز هستند و امیدواریم اتفاقی نیفتد.

اگر سلامت به خطر بیفتد ما برخورد خواهیم کرد. بسیاری خانواده‌ها توان خرید ماسک ندارند. واقعاً چه تصمیماتی گرفته می‌شود؟ توصیه متخصصان را رعایت نمی‌کنند و چند دسته گل به آب داده‌اند. در ستاد کرونا با این‌که گفته شد دو نفر از مجلس حضور داشته باشند هنوز این افراد را دعوت نکرده‌اند. یک عده دولتی هستند و خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند.»

ایران فقط ولنجک نیست که آقازاده‌های حضرات غرق در بهترین امکانات‌اند

ولی اسماعیلی نایب‌رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس نوشت: «آقای وزیر آموزش و پرورش، شتاب زدگی در بازگشایی مدارس بدون تأمین زیرساختها مخصوصاً در مناطق محروم، به استقبال کرونا رفتن است. ایران فقط ولنجک نیست که آقازاده‌های حضرات غرق در بهترین امکانات‌اند؛ دانش‌آموزان مناطق محروم حتی آب برای شستن دست ندارند! منتظر سؤال و استیضاح باشید».

همدلی هم با عنوان «زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با حضور مجازی رئیس‌جمهور نواخته شد» نوشت: «صحبت‌های روحانی واکنش منفی افکار عمومی و برخی از نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشت.»

رئیس کمیسیون بهداشت گفت: «رئیس‌جمهور که اصرار به بازگشایی مدارس دارد، باید امروز در یکی از مدارس حاضر می‌شد. در ایرانشهر کلاس‌ها ۴۰نفره برگزار می‌شوند. انتظار رعایت کامل پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان شبیه شوخی است».

حسینعلی شهریاری درباره بازگشایی مدارس گفت: «روحانی خیلی توجهی به‌نظر کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف ندارند و خودشان تصمیم می‌گیرند، مخصوصاً در رابطه با کرونا تا به امروز آقای رئیس‌جمهور چند دسته گل به آب داده است که آخرین آن بازگشایی مدارس و آموزش حضوری است».

شهریاری ادامه داد: «حالا که ایشان می‌گویند که بچه‌ها باید در مدرسه حضور پیدا کنند، ای کاش خودشان هم امروز از طریق فضای مجازی زنگ شروع سال تحصیلی جدید را نمی‌زدند و در یک مدرسه حاضر می‌شدند».

او تأکید کرد: «ما به‌شدت نگران سلامتی بچه‌ها، خانواده‌ها و معلمان هستیم؛ چگونه می‌شود بچه‌های مدرسه‌ای را توجیه کرد که شما فاصله‌گذاری را رعایت کنید و ماسک بزنید، معتقدم این‌گونه رفتارها بیشتر به یک شوخی شبیه است تا یک واقعیت؛ ولو این‌که بگویند ما ۱۰نفر را در یک کلاس قرار می‌دهیم».

جهان صنعت نیز نوشت: «خانواده‌هایی که به فرزندان خود اجازه نمی‌دهند در روزهای کرونایی به مدرسه بروند کاملاً حق دارند. آنها با خود می‌گویند روحانی حاضر نشد چند دقیقه به فضای مدرسه بیاید. ما چگونه اجازه دهیم پاره‌های تنمان به محیطی بروند که احتمال گرفتن کرونا در آن وجود دارد؟ نمی‌شود شب تا صبح از فاصله‌گذاری اجتماعی و خیال جمع پدر و مادرها از وضعیت مدارس حرف زد و بعد صبح روزی که باید اعتماد‌سازی اتفاق بیفتد، پرده‌ای نصب شود و رئیس‌جمهور به‌صورت مجازی با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها حرف بزند.

رئیس‌جمهور دیروز با پاسخی کوبنده به خانواده‌ها گفته اگر خانواده‌ای نخواست بچه‌اش را به مدرسه بفرستد، نفرستد. خودش عقب می‌ماند! به همین راحتی!»

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌یی به وزیر آموزش و پرورش بازنگری در ابلاغیه اخیر این وزارتخانه درباره بازگشایی حضوری مدارس را خواستار شد و بر لزوم اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور در شرایط کرونا تأکید کرد و گفت: «علت این تصمیم غیرمنتظره هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد.»

روحانی حاضر نشد چند دقیقه به فضای مدرسه بیاید!

خانواده‌هایی که به فرزندان خود اجازه نمی‌دهند در روزهای کرونایی به مدرسه بروند کاملاً حق دارند. آنها با خود می‌گویند روحانی حاضر نشد چند دقیقه به فضای مدرسه بیاید. ما چگونه اجازه دهیم پاره‌های تنمان به محیطی بروند که احتمال گرفتن کرونا در آن وجود دارد؟ نمی‌شود شب تا صبح از فاصله‌گذاری اجتماعی و خیال جمع پدر و مادرها از وضعیت مدارس حرف زد و بعد صبح روزی که باید اعتماد‌سازی اتفاق بیفتد، پرده‌ای نصب شود و رئیس‌جمهور به‌صورت مجازی با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها حرف بزند.

رئیس‌جمهور دیروز با پاسخی کوبنده به خانواده‌ها گفته اگر خانواده‌ای نخواست بچه‌اش را به مدرسه بفرستد، نفرستد. خودش عقب می‌ماند! به همین راحتی!

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌یی به وزیر آموزش و پرورش بازنگری در ابلاغیه اخیر این وزارتخانه درباره بازگشایی حضوری مدارس را خواستار شد و بر لزوم اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور در شرایط کرونا تأکید کرد و گفت: علت این تصمیم غیرمنتظره هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد.

وی افزود: «از هفته گذشته وزارت آموزش و پرورش مدام حرف‌های ضد و نقیضی را تحویل خانواده‌ها داد. اگر چه از ابتدا قرار بود تصمیمات تمام مسئولان در مورد کرونا شفاف ارایه شود.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا مافیای مدارس غیرانتفاعی پشت این قضیه وجود دارند، گفت: مافیای مدارس غیرانتفاعی هم یک بحث جدا و جدی است

نگرانی‌های زیادی پیرامون ریزش آمار دانش‌آموزان و افزایش شمار ترک‌تحصیلی‌ها وجود دارد اما مسئولان آموزش و پرورش در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که روند ثبت نام‌ها در مدارس، عادی و همانند سال‌های گذشته است.

آرمان نوشت: «ممکن است بگویند کشورهای آلمان، انگلیس و آمریکا اقدام به بازگشایی مدارس کرده‌اند اما زیرساخت‌های قوی این کشورها به‌گونه‌یی است که مثلا در کشور آلمان نه‌تنها حضور دانش‌آموزان به نصف تعداد رسیده بلکه گروه‌بندی هم شده‌اند و با همدیگر ارتباطی ندارند؛ چنان‌چه دانش‌آموز، مدیر یا معلم یک گروه مبتلا شوند، تنها همان گروه قرنطینه می‌شوند. ولی با امکانات موجود ما، خطر متوجه مقاطع ابتدایی و حتی تا مقطع نهم بیشتر است.

لذا این نگرانی که بازگشایی به این شکل زمینه بروز بحرانهای دیگر را فراهم کند هم وجود دارد. واقعیت این است که آمادگی بازگشایی مدارس وجود ندارد و آنچه در خصوص حضور یک‌خط در میان دانش‌آموزان یا اختیاری‌شان گفته می‌شود، عملاً بازی‌کردن با آموزش است.

واقعیت این است که حتی اگر قرار باشد با کرونا زندگی کنیم زمانی که زیرساخت فراهم نیست، نباید این‌گونه تصمیم گرفت.

مسئولان در حالی تأکید بر تبعیت از نگاه کارشناسان در تصمیم‌گیری دارند که کارشناسان حوزه بهداشت، کادر درمان و نظام پزشکی نگرانی‌های خود از بازگشایی حضوری مدارس را اعلام کرده‌اند. بعضی کشورهای آفریقایی یک‌سال آموزش را تعطیل کردند چون هر تصمیمی که با جان مردم همراه باشد، قطعاً پیآمد دارد. جان دانش‌آموزان در اولویت است، جامعه ما واقعاً پذیرش بروز و ظهور بحران جدید را ندارد.»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/49389737-97cc-4f23-9088-94cd327ee4b1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات